حالت تاریک
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه:

زوج‌ها همدیگر را ترجمه کنند، تفسیر نکنند

زوج‌ها همدیگر را ترجمه کنند، تفسیر نکنند

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه با بیان اینکه شاخص‌ترین اصول‌ حاکمی که در خانواده به‌دنبال آن هستیم خانواده‌گرایی است، گفت: زوجین باید سعی در ترجمه یکدیگر داشته باشند نه اینکه بخواهند یکدیگر را تفسیر کنند.

مهرداد چراغی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه در زندگی‌های امروزی متأسفانه عواملی همچون نادانی، ناتوانی و نافرمانی حاکم هستند، اظهار داشت: در منظر غربی به جای تمرکز بر خانواده، خانواده‌گریزی غالب است که در این منظر به زن همچون یک شئ یا کالا نگریسته می‌شود.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: در برخی عقاید افراطی نیز زن تنها باید در خانه حضور داشته باشد و به بچه‌داری و خانه‌داری بپردازد اما در جامعه اسلامی الگوی خانواده‌گرایی مطرح است در این الگو زن در جامعه نقش‌آفرین است و می‌تواند به کار، تلاش و فعالیت در اجتماع بپردازد اما همزمان می‌تواند محور کانون گرم خانواده نیز باشد.

وی در ادامه گفت: امروزه در جامعه با معضلی به نام بی‌حجابی مواجه هستیم نمی‌توان با چنین افرادی رفتاری بسیار قهرآمیز داشت در سوره تحریم آیه ۶ آمده است که «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خود را از آتش دوزخ که هیزم‌های آنها از انسان‌ها و سنگ‌ها هستند حفظ کنید» بنابراین در راستای تکلیف قرآنی باید به مسئله حجاب پرداخته شود.

چراغی تصریح کرد: در این باب هم افراد یک جامعه مسئولیت اجتماعی دارند و باید حرمت نگه دارند و هم خانواده‌ها باید نسبت به اصول و مسائل غیر اخلاقی که منجر به طلاق و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند آگاه شوند.

وی افزود: عبارت درست در رابطه با خانواده، «تحکیم خانواده» است نه «تحکم در خانواده» لذا زوجین باید سعی در ترجمه یکدیگر داشته باشند نه اینکه بخواهند یکدیگر را تفسیر کنند. 

چراغی با اشاره به اینکه یکی از اصول بسیار مهم در خانواده اصل تغافل است، گفت: اصل تغافل می‌گوید که ما باید خود را از یک سری واکنش‌ها مغفول کنیم در واقع باید در بعضی موقعیت‌ها چهار واژه را به درستی به کار ببندیم یعنی بهتر است در برخی موقعیت‌ها تبدیل به افرادی کور، کر، لال و یا کم‌حافظه شویم و گذشته تاریک یکدیگر را در زندگی ببخشیم چون این موارد در تحکیم بنیان خانواده از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا شاخص‌ترین و بارزترین اصول‌ِ حاکمی که در خانواده به دنبال آن هستیم خانواده‌گرایی است، گفت: همه باید بدانند که همیشه در برابر یک حق یک تکلیف وجود دارد برای مثال در برابر حق شهروندی تکلیف شهروندی وجود دارد یا مثلاً حقوق زوج و زوجه در قانون در مبانی اسلام مشخص شده است.

چراغی اذعان داشت: در خانواده رعایت حقوق زوجین بسیار مهم است اما این امر باید دوسویه باشد بنابراین تکالیفی که یک مرد برای همسر خود انجام می‌دهد هم حقی است بر گردن او و هم دینی است که باید حتماً انجام دهد. 

وی گفت: برخی عوامل مانع تحکیم خانواده هستند که از آن جمله می‌توان به تجمل‌گرایی، توقعات زیاد، فقر، ادامه تحصیل و فرهنگ‌های غلط نام برد از سوی دیگر برخی عوامل موجب تحکیم خانواده هستند که از آن جمله می‌توان به عفت، پاک‌دامنی، اخلاق نیکو، حسن درک متقابل، نگاه مثبت، درست‌اندیشی، برخورداری از روحیه گذشت و بخشش، عشق بی‌‌منت، احسان، فراموش‌کردن گذشته‌های تاریک یکدیگر، مودت، محبت قلبی، زبانی و جانی، ارتباط صمیمی و قناعت اشاره کرد.

چراغی افزود: برخی عوامل نیز خطراتی برای تزلل، انشقاق، تشقق و افتراق هستند که از آن جمله می‌توان این موارد را ذکر کرد؛ بی‌توجهی به نیازهای طرفین، تکلف در زندگی، چشم و هم‌چشمی‌های بیهوده، حسادت، منت گذاشتن، توقعات زیادی و بی‌جا، بی‌فرزندی یا تک‌فرزندی، جدال و کشمکش‌های طولانی و کوتاه نیامدن هیچ کدام از طرفین، هوس‌رانی و مهم‌تر از همه گیر افتادن در دام‌های فضای مجازی.

وی یادآوری کرد: این عوامل فوق و دیگر عوامل می‌توانند زوجین را به یک مسیر پر آشوب و تنش و در برخی موارد بدون بازگشت بکشانند و کانون گرم خانواده را با خطر تزلزل روبرو کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از