نامهربانی با یار مهربان؛
سراب فضای مجازی قتلگاه دانایی سنقریهاست
گسترش شبکههای اجتماعی، بازیهای رایانهای و سایر سرگرمیهای دیجیتالی، رقابت جدی برای زمان افراد ایجاد کرده و مطالعه را به حاشیه رانده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ بر اساس پژوهشهای انجام شده، کتابخوانی یکی از قدرتمندترین ابزارهای آموزشی است که در دسترس همگان قرار دارد، این عادت ساده میتواند دنیایی از دانش و اطلاعات را به روی ما بگشاید؛ مطالعه، علم و دانش و نوشتن در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژهای دارد و همیشه مورد تأکید رهبران دینی بوده است؛ این امر در فرهنگ و پیشرفت تحول جامعه نقش بهسزایی دارد.
کتابخوانی نهتنها به افزایش دانش فردی کمک میکند، بلکه میتواند به توسعه تفکر انتقادی و خلاقیت نیز منجر شود، افرادی که بهطور منظم مطالعه میکنند، توانایی تحلیل و استدلال بهتری دارند و میتوانند در مواجهه با چالشها تصمیمات بهتری بگیرند، به همین دلیل، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جوامع مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است.
علاوه بر این، کتابخوانی میتواند به بهبود مهارتهای زبانی و نوشتاری کمک کند، مطالعه متون مختلف، دایره واژگان را گسترش میدهد و به فرد کمک میکند تا با ساختارهای مختلف زبانی آشنا شود؛ این مهارتها در زندگی روزمره و حرفهای افراد تأثیرگذار هستند و میتوانند به موفقیتهای بیشتری منجر شوند.
در این گزارش ضمن گفتگو با کارشناسان فرهنگی، به بررسی عوامل مؤثر بر کاهش سرانه مطالعه در شهرستان سنقر و کلیایی، ارائه راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت و همچنین نقش نهادهای مختلف در شهرستان میپردازیم.
هزینههای زندگی و سرگرمیهای دیجیتال، مطالعه را به حاشیه راندهاند
میثم بشیری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در خصوص عوامل مؤثر بر کاهش سرانه مطالعه اظهار داشت: عوامل اقتصادی، افزایش هزینههای زندگی، بیکاری و مشکلات اقتصادی، باعث میشود که مطالعه بهعنوان یک فعالیت تفریحی و فرهنگی در اولویتهای پایینتر قرار گیرد.
کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنقر و کلیایی ضمن اشاره به عوامل اجتماعی مؤثر بر کاهش سرانه مطالعه افزود: گسترش شبکههای اجتماعی، بازیهای رایانهای و سایر سرگرمیهای دیجیتالی، رقابت جدی برای زمان افراد ایجاد کرده و مطالعه را به حاشیه رانده است.
وی با بیان اینکه عوامل فرهنگی در کاهش سرانه مطالعه تأثیرگذار است بیان داشت: نبود عادت به مطالعه در خانوادهها، کمبود کتابخانههای مجهز و مراکز فرهنگی فعال و عدم برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی، از جمله عواملی هستند که بر کاهش سرانه مطالعه تأثیرگذارند.
بشیری تصریح کرد: عوامل آموزشی و روشهای سنتی آموزش و عدم توجه کافی به پرورش روحیه مطالعه و تحقیق در مدارس، میتواند علاقه دانشآموزان به کتابخوانی را کاهش دهد.
این کارشناس فرهنگی ایجاد زیرساختهای مناسب را یکی از راهکارهای بهبود وضعیت سرانه مطالعه پیشنهاد داد و عنوان کرد: توسعه کتابخانههای عمومی، تجهیز آنها به منابع متنوع و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، افزایش دسترسی مردم به کتاب را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه برگزاری برنامههای فرهنگی متنوع هم در اشتیاق و بالا بردن سرانه مطالعه نقش مستقیم دارد، ابراز داشت: برگزاری جشنوارههای کتاب، نمایشگاههای کتاب، نشستهای کتابخوانی، کارگاههای آموزشی و مسابقات ادبی و هنری، میتواند علاقه مردم به مطالعه را افزایش دهد.
بشیری ترویج فرهنگ مطالعه از کودکی و حمایت از نویسندگان و ناشران محلی را از دیگر راهکارهای بهبود سرانه مطالعه در شهرستان برشمرد و گفت: آموزش مهارتهای مطالعه به کودکان در مدارس، برگزاری مسابقات کتابخوانی برای دانشآموزان و ایجاد کتابخانههای کودک در مدارس و مراکز فرهنگی، همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی برای نویسندگان، حمایت از انتشار آثار نویسندگان بومی و ایجاد بازارچههای کتاب محلی، راهکارهای بهبود سرانه مطالعه هستند.
وی استفاده از رسانهها و همکاری با نهادهای آموزشی را از دیگر راههای افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و افزود: استفاده از رسانههای محلی و شبکههای اجتماعی برای ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتابهای جدید و همچنین ایجاد کتابخانههای کلاسی، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس و تشویق دانشآموزان به مطالعه اثرگذار است.
این کارشناس فرهنگی با تأکید بر اهمیت تشویق خانوادهها به مطالعه و جلب مشارکت بخش خصوصی، اذعان کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی برای والدین، اهدای کتاب به خانوادهها و فراهم کردن فضای مناسب برای مطالعه در منزل و همچنین، جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی بهمنظور حمایت از برنامههای فرهنگی و ایجاد زیرساختهای لازم از دیگر اقدامات ضروری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
کتابخوانی مهمترین راه برای ارتقای آگاهی و شعور اجتماعی به شمار میرود
مصطفی خسروی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بنیادیترین ارکان توسعه فرهنگی جامعه، کتاب و کتابخوانی است، زیرا کتاب بهعنوان میراثدار اندیشههای بشری و ابزار انتقال دانش، مهمترین راه برای ارتقای آگاهی و شعور اجتماعی به شمار میرود.
رئیس کتابخانه عمومی شهرستان سنقر و کلیایی عنوان کرد: کتاب بهعنوان میراثدار اندیشهها، تجربهها و دانش بشری، نقشی بیبدیل در رشد فردی و اجتماعی دارند؛ اگر بخواهیم جامعهای فرهیخته، پویا و پیشرو بسازیم، باید به جایگاه کتاب و کتابخوانی توجه ویژهای داشته باشیم.
وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بهعنوان یک تهدید و فرصت برای سرانه مطالعه گفت: فضای مجازی بهعنوان یک تهدید شناخته میشود زیرا جذابیت، تنوع و گرافیک بالای آن میتواند میل به کتابخوانی را کاهش دهد، اما در عین حال، میتوان از این فضا بهعنوان یک فرصت بهره برد و به معرفی کتابها و ارائه خلاصههای آنها پرداخت؛ در این میان، کتابهای فیزیکی و فضای واقعی همچنان ملموستر و قابل استنادتر هستند.
خسروی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره کتابخانهها برای اشتیاق اعضا به کتاب و کتابخوانی شهرستان سنقر عنوان کرد: ایجاد فضای آرام و جذاب، خرید تجهیزات بهروز، برگزاری نشستهای و معرفی کتاب، برای آشنایی اعضای کتابخانه با منابع موجود کتابخانه، برگزاری بازدید دانشآموزان از کتابخانههای عمومی با همکاری اداره آموزش و پرورش و معرفی بخشهای مختلف کتابخانه، برگزاری کلاسهای آموزشی و قصهگویی برای کودکان و نوجوانان، برگزاری کارگاههایی روانشناسی برای والدین از جمله اقداماتی بوده که در شهرستان سنقر اتفاق افتاده است.
وی در ادامه بیان کرد: سرانه مطالعه با توجه به عضویت در کتابخانهها و امانت کتابها در مقایسه با شهرستانهای دیگر وضعیت مناسبی دارد، اما انتظار بیشتری وجود دارد؛ ارزیابی دقیق سرانه مطالعه نیازمند بررسی کارهای تحقیقاتی است که بیشتر در زمینه فعالیتهای علمی - پژوهشی و دانشگاهی انجام میشود.
رئیس کتابخانه عمومی شهرستان سنقر ضمن اشاره به اقدامات مؤثری که سایر ارگانهای دیگر باید در بهبود سرانه مطالعه داشته باشند، افزود: نهادها و ادارات میتوانند در راستای معرفی کتاب برگزاری جلسات کتابخوانی، ايجاد ایستگاه مطالعه و تبلیغات، اقدامات مناسبی انجام دهند.
گسترش فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه امری ضروری است
نیلوفر مظفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: گسترش فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه امری ضروری است و نهادهای فرهنگی باید برای توسعه آن در شهرستان تمام تلاش خود را بهکار بگیرند.
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سنقر و کلیایی عنوان کرد: فعالیت و درگیر شدن خانوادهها در شبکههای اجتماعی و آموزش از طریق فضای مجازی موجب دور ماندن از مطالعه، بهویژه کتابهای غیردرسی شده است؛ بنابراین باید زمینه را برای آشتی خانوادهها و دانشآموزان با کتاب فراهم کنیم.
وی ضمن اشاره به برنامههای کانون پرورش فکری در هفته کتاب و کتابخوانی گفت: برنامههای کانون پرورش فکری شهرستان سنقر از ۲۴ آبانماه تا ۳۰ آبانماه شامل پخش فیلمهای «ببعی قهرمان» ویژه کودکان، «باغ کیانوش» ویژه نوجوانان و «قلب رقه» ویژه خانوادهها بود که طی ۱۶ سانس در سالن حضرت امام خمینی (ره) اکران شد.
مظفری در ادامه گفت: در این اکرانها، ۲ هزار و ۲۷۰ نفر از کودکان و نوجوانان شهرستان به تماشای فیلمهای مذکور نشستند، شور و نشاط کودکان و نوجوانان و استقبال از فیلمها دیدنی و قابل تحسین بود.
وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان و بزرگوارانی که دغدغه تربیت کودکان را دارند، برنامهها در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ادامه داشته باشد و شهرستان سنقر که از لحاظ فرهنگی درخور توجه است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ شهرستان سنقر و کلیایی، همچون بسیاری از مناطق دیگر کشور، با چالش کاهش سرانه مطالعه مواجه است؛ این کاهش، عواقب گستردهای از جمله کاهش سطح آگاهی، تضعیف قدرت تحلیل و تفکر انتقادی و در نهایت، کُند شدن روند توسعه را به همراه دارد.
کاهش سرانه مطالعه در شهرستان سنقر و کلیایی، یک چالش جدی است که نیازمند توجه و تلاش همهجانبه است؛ با اجرای برنامههای مدون و همکاری همه نهادهای دولتی و غیردولتی، میتوان به بهبود وضعیت مطالعه در این شهرستان امیدوار بود.
انتهای خبر/