حالت تاریک
یادداشت؛

شاخصه‌های رئیس‌جمهور از نگاه امامین انقلاب

شاخصه‌های رئیس‌جمهور از نگاه امامین انقلاب

زهرا خزایی در یادداشتی با اشاره به شاخصه‌های ریاست جمهوری از دیدگاه امامین انقلاب نوشت: اگر کسی در انتخابات شرکت نکند حق اعتراض به هیچ‌یک از سیاست‌های حاکمیتی را ندارد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ یقیناً؛ خدا سرنوشت هیچ ملتی را به سوی بلا و نكبت و شكست و شقاوت‌ تغییر نمی‌دهد تا آنكه آنان آنچه را از صفات خوب و رفتار شایسته‌ در وجودشان قرار دارد به زشتی‌ها و گناه تغییر دهند. (سوره رعد آیه۱۱)

طبق این آیه قرآن انسان‌ها در جامعه اسلامی خودشان باید سرنوشت خود را رقم بزنند یعنی باید خود آنها خود را از بلا و فتنه برهانند و به سعادت و خوشبختی برسند. تک‌تک افراد در انتخاب سرنوشت کل جامعه اثرگذار هستند.

باتوجه به اینکه در جامعه اسلامی تمام ارکان حکومت به دست مردم انتخاب می‌شود و تعیین خط و مشی حرکت‌های جامعه حاکمیت از سوی مردم تعیین می‌شود پس باید افراد جامعه با آگاهی کامل بهترین اشخاص را برای هر جایگاهی اعم از رهبری که توسط خبرگان انتخاب می‌شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و اعضای دولت که با واسطه توسط منتخبان مردم تعیین می‌شوند، شورای شهر و روستا و... انتخاب کنند‌. 

بنابراین هر شخص باید برای خود احترام و ارزش قائل بوده و این حق تعیین سرنوشت کشور و آینده خود را فرزندانش نگیرد؛ اگر کسی در انتخابات شرکت نکند حق اعتراض به هیچ‌یک از سیاست‌های حاکمیتی را ندارد زیرا با شرکت‌نکردن در انتخابات حق خود را به رقبای خود بخشیده و شخصی را که خط فکری موازی با او را دارد توسط رقیب او انتخاب شده است، البته راه انتخاب درست علاوه بر شرکت در انتخابات، درست انتخاب‌کردن است یعنی باید اشخاصی را انتخاب کرد که این اشخاص از هر نظر به فکر منافع کلی کشور و مردم باشند نه منافع شخصی خود. 

انقلاب اسلامی درخت بزرگی است که تنه و ریشه‌اش داخل ایران است و شاخه و برگ‌هایش بر کشورهای اطراف سایه انداخته است، جمهوری اسلامی، باغچه این درخت تنومند است ولی این درخت روی کشورهای دیگر هم سایه انداخته؛ هرچند این درخت به لطف خدا خیلی قوی و تنومند شده ولی اگر آب کافی و مراقبت کافی به باغچه‌اش نرسد ممکن‌ است خدای ناکرده رشد آن متوقف شود‌‌ ما اکنون داخل این باغچه هستیم و حکم باغبان را داریم و رسیدگی به این درخت وظیفه ما است حتی اگر برای حفظ این باغچه سختی‌هایی متحمل شویم باید تحمل کنیم چون این سختی مقدس‌ است.

همه ما ممکن است گلایه‌هایی داشته باشیم به‌خصوص از مشکلات اقتصادی، تبعیض و بی‌عدالتی و... اما این سختی‌ها نباید باعث شود از حفظ این درخت دلسرد شویم، اگر باغچه را ترک کردیم ممکن است درخت ضعیف شود که هزاران برابر دودش در چشم خود ما و همه کسانی که در کشورهای اطراف هستند می‌رود.

حواسمان باشد گول شبکه‌های شیطانی و افراد خائن را نخوریم، رأی دادن وظیفه است باید هر کدام از ما ده‌ها بلکه صدها نفر را توجیه کنیم که این انتخابات یک جنگ تمام عیار است.

در خانواده‌های ما ممکن است افرادی به هر دلیلی اغوا شده باشند وظیفه ما است که آنها را جذب کنیم.

باید بگوئیم با رأی ندادن ما هیچ چیزی درست نمی‌شود جز اینکه کشورمان ضعیف می‌شود البته باید به افراد شایسته رأی بدهیم یعنی رأی دادن تنها و مشارکت کافی نیست بلکه اگر به فرد اصلح رأی ندهیم همان اتفاق ناخوشایند رخ خواهد داد.

حال سوال پیش می‌آید که چه کسی را باید انتخاب کرد؟ همین سوال را شخصی از امام صادق(ع) پرسید: بین دو حاکم تردید دارم، امام(ع) فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را انتخاب کن، شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام(ع) فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایل هستند، شخص گفت: اگر نفهمیدم؟ امام(ع) فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می‌پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر، آنها را خشمگین می‌کند، او را انتخاب کن.(اصول کافی جلد ۱ ص ۶۸)

با توجه به نزدیک‌بودن به انتخابات ریاست جمهوری شاخصه‌های انتخاب یک رئیس جمهور مورد قبول را باید دانست برای دانستن هم باید به حکیم فرزانه رجوع کرد طبق آیه قرآن که می‌فرماید: فَاسْأَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ اگر نمی‌دانید از اهل دانش بپرسید (سوره نحل۴۳ و سوره انبیا آیه۷)

 از نظر رهبر فرزانه انقلاب شاخصه‌های یک رئیس جمهور انقلابی به شرح زیر است:

دارای مدیریت و کفایت، با ایمان، عدالت‌خواه، ضدفساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان و مردمی باشد.

یادداشت: زهرا خزایی؛ مدرس حوزه علمیه و فعال فرهنگی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از