حالت تاریک
رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود مطرح کرد:

ضرورت بصیرت انتخاباتی مردم مقابل القائات کنونی دشمنان

ضرورت بصیرت انتخاباتی مردم مقابل القائات کنونی دشمنان

مدرس دانشگاه و رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری شهرستان جوانرود گفت: مردم و جوانان تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند چون دشمن پیشرفت کشورمان را نمی‌خواهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نورالدین یوسفی؛ مدرس دانشگاه و رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری شهرستان جوانرود با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرصاد به سؤالات خبرنگار این رسانه پاسخ داد که مشروح گفتگو به شرح زیر است:



مرصادنیوز: چرا برخی از مردم رأی دادن را بی‌ثمر می‌دانند؟

یوسفی: اینکه مردم از عملکرد مدیران انتقاد داشته باشند طبیعی است اما نباید ناامید شوند زیرا قطعا مدیران توانمند می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند و مردم هم می‌دانند تغییرات به قدری واضح است که نیاز به گفتن نیست البته ممکن است جوانان و افرادی که سن آنها پایین است، این تغییرات را متوجه نشده باشند.

از طرف دیگر به مردم حق می‌دهم وضع جامعه ما تغییر کرده آمار نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها بالا رفته و هرچه این آمار بالا رود توقع هم افزایش می‌یابد در نهایت مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس باید افرادی شایسته و لایق برای وکالت و نمایندگی مردم باشند.

با این توصیف مردم بدانند رأی دادن یعنی صدا، اگر رأی ندهیم صدایی نخواهیم داشت لذا اگر رأی ندهند خود را از اظهارنظر و دخالت در امور کشور محروم می‌کنند پس تحت تأثیر القائات منفی قرار نگیرند و پای صندوق حضور پیدا کنند و فرد شایسته و توانمند را انتخاب کنند.



مرصادنیوز: نظر شما نسبت به تبلیغات دشمنان خصوصا دشمن داخلی که مردم را می‌خواهد از حضور در انتخابات دلسرد کند چیست؟

یوسفی: من معتقدم انتقادات به‌خاطر ناکارآمدی مدیران است، با معرفی افراد توانمند قطعا شرایط تغییر خواهد کرد ما باید بدانیم کشورهای خارجی هیچ‌گاه دلسوز ما نیستند و این یک اصل طبیعی در سیاست خارجی است، اساس و پایه، منفعت ملی است کشوری مثل آمریکا و انگلیس درصدد تأمین منافع ملی خود هستند آنها دوست ندارند کشوری که در حال توسعه است به درجه بالایی از پیشرفت برسد که نیازمند آنها نباشد.

من به عنوان یک دانشگاهی از جوانان می‌خواهم که تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند چون دشمن پیشرفت کشورمان را نمی‌خواهد.



مرصادنیوز: پیگیری مبحث مناطق جنگی را به‌عنوان یک مطالبه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یوسفی: برای مردم مناطق جنگی چون در زمانی که ما درگیر جنگ تحمیلی بودیم این مسئله باید در بودجه‌ریزی کشور مد نظر قرار گیرد البته شاید سایر استان‌ها این مشکل را نداشتند و فرصت بیشتری برای توسعه و آبادانی خود داشتند پس باید شهرستان‌هایی که در جنگ آسیب دیده‌اند به طور ویژه مد نظر قرار گیرند و بودجه برایشان اختصاص پیدا کند.

حق مناطق جنگی حق ما است چون هشت سال درگیر جنگ بوده‌ایم و در آن هشت سال آرامش روانی و فیزیکی نداشتیم با این حال نمایندگان قبلی زحماتی کشیده‌اند اما به نظر من کافی نیست لذا همه نمایندگان استان باید این قضیه را به نتیجه مطلوب برسانند.


مرصادنیوز: لطفا راجع به ضرورت هم‌افزایی مجمع نمایندگان صحبت بفرمایید.

یوسفی: یک‌دست صدا ندارد، اگر هشت نماینده استان با هم هم‌صدا باشند و بتوانند با نمایندگان دیگری که مشکلات مشترک دارند همکاری کنند به‌عنوان یک فراکسیون می‌توانند عمل کنند، لوایح ارائه دهند و حتی در انتخاب مسئولان رده بالای استانی می‌توانند بهتر عمل کنند، متأسفانه در دوره‌های قبل دیدیم گاهی اختلاف نظر میان نمایندگان استان منجر به این شده که مسئولان ارشد استان با تأخیر زیادی انتخاب شوند!


مرصادنیوز: با توجه به اینکه کرمانشاه با آسیب‌های زیاد اجتماعی مواجه است شما نقش نمایندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یوسفی: اینکه کرمانشاه مسائل و مشکلاتی دارد با توجه به آمار و ارقام صحت دارد، در شاخصه‌هایی مثل فقر و بیماری رتبه خوبی نداریم و این بار مسئولیت نمایندگان را بسیار سنگین می‌کند مثلا مسئله حاشیه‌نشینی در شهر کرمانشاه یک مسئله حاد است هر چند نمایندگان ادوار قبلی تلاش‌هایی کرده‌اند اما این کافی نیست، یا مثلاً موقعیت گردشگری استان که با توجه به جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی کرمانشاه می‌تواند قطب گردشگری ایران باشد، لذا نمایندگان باید تلاش کرده و از پتانسیل‌ها استفاده کنند و وضعیت استان را ارتقا دهند و در این راستا از نظر متخصصان امر در حوزه‌های مختلف از کارشناسان قتصادی، اجتماعی و حتی مدیران توانمند و کارآمد استفاده کنند و طوری مسائل را حل کنند که مردم نتایج ملموس را ببینند.



مرصادنیوز: چه چالش‌هایی در منطقه اورامانات وجود دارد؟

یوسفی: چالش‌های چهار شهرستان منطقه اورامانات را می‌توان در چند حوزه دسته‌بندی کرد در حوزه اول که حوزه اقتصاد و رفاهی است بیکاری، تورم و گرانی مهم‌ترین مشکلی است که مردم با آن مواجه هستند.

مشکل دیگر مردم در این شهرستان‌ها مشکل آب هم از لحاظ تأمین آب شرب و هم از لحاظ مصارف کشاورزی و صنعتی است، مسئله دیگر عدم توسعه گردشگری در منطقه است خوشبختانه اورامانات به ثبت جهانی میراث یونسکو رسیده و این یک فرصت عظیم است که در اختیار منطقه اورامانات و کل استان کرمانشاه قرار گرفته است با اینکه همایش‌های ارزشمند ملی و بین‌المللی در دو دانشگاه رازی و کردستان در خصوص اورامانات برگزار شده اما از نظرات ارائه شده در این همایش‌ها هنوز در عمل چیزی دیده نشده است.

ساماندهی مرز می‌تواند به مشکل حل بیکاری منطقه کمک شایانی کند توسعه اکوتوریسم و گردشگری نیز می‌تواند بسیار مفید باشد همچنین استفاده از سامانه‌های سردسیری، گرمسیری و حق‌آبه مردم اورامانات می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را حل کند و با اجرایی شدن موارد ذکر شده قطعاً بیکاری و مشکلات اقتصادی بسیار کمتر خواهد شد.

 مردم اورامانات از لحاظ فرهنگی نیز درخواست مهمی از مسئولان دارند که می‌توان آنها را در سه موضوع خلاصه کرد: درخواست اول احداث شبکه صدا و سیمای مختص به منطقه اورامانات است دومین مورد در خصوص اصل ۱۵ قانون اساسی است که بر طبق آن زبان‌های بومی و محلی باید تقویت شوند‌ و تقویت زبان کُردی باعث همبستگی و همکاری بیشتر مردم منطقه با استان و کشور خواهد شد.

ایجاد مراکز فرهنگی، ورزشی برای جوانان و بانوان از دیگر خواسته‌های مردم منطقه است اگرچه در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری‌های بهتری داشته‌ایم اما در حوزه ایجاد این مراکز سرمایه‌گذاری چندانی صورت نگرفته است.

 نماینده منتخب منطقه اورامانات باید بتواند با همکاری سایر نمایندگان استان برای رفع کمبودهای منطقه و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف تلاش کند.



مرصادنیوز: با توجه به وجود مشکل بیکاری در استان و نیز با توجه به تفاوت تعریف بین شغل و کار دیدگاهی وجود دارد که فرهنگ کار در بین مردم کرمانشاه نهادینه نشده است چقدر این مطلب را قبول دارید و چه راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟

یوسفی: مردم استان کرمانشاه مردمانی سخت‌کوش هستند برای مثال کشاورزان استان در برهه‌ای از زمان غلات تمام کشور را تأمین کرده‌اند دامداران ما نیز تولیدات خوبی در مقایسه با میانگین کشوری داشته‌اند و یکی از راهکارهای کاهش بیکاری در منطقه و استان توسعه گردشگری در کل استان کرمانشاه است که می‌تواند به قطب گردشگری ایران مبدل شود.

 آثاری همچون طاق‌بستان و بیستون جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری هستند که باید از آنها استفاده کرد در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، اسلام‌آبادغرب، قصرشیرین، پاوه، جوانرود، ثلاث‌باباجانی و روانسر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیری وجود دارند، در زمینه فرهنگی نیز فرهنگ‌های موجود در استان کرمانشاه بسیار غنی هستند که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

 مجمع نمایندگان استان باید به تسهیل سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در سطح استان کمک و توجه کنند زیرا اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی را جذب کنیم و طرح‌های بزرگ و سودآور را به پیمانکاران داخلی و خارجی بدهیم قطعاً نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا خواهد کرد جوانان استان جوانانی تحصیل کرده پرتلاش و زحمتکش هستند، مسئولان باید تلاش بیشتری در راستای  رفع مشکلات مردم و به‌ویژه جوانان استان انجام دهند.

با ایجاد شغل با مشکلات اجتماعی کمتری در سطح جامعه مواجه خواهیم شد بنابراین ایجاد شغل یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای امنیت و رفاه اجتماعی منطقه و کشور است.


مرصادنیوز: لطفاً به پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی و علمی داشته‌ایم نیز اشاره‌ای داشته باشید.

یوسفی: در حوزه پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت امکانات بهداشتی باقی مانده است منطقه اورامانات از لحاظ بهداشتی درمانی با مشکلات عدیده‌ای روبرواست در این زمینه می‌توان به نبود یک بیمارستان درخور مردم در شهرستان‌های روانسر و ثلاث‌باباجانی اشاره کرد.

 پرسنل زحمتکش بیمارستان جوانرود به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت به مردم هستند اما امکانات و تخت‌های این بیمارستان محدود هستند این وضعیت در شهر پاوه نیز همین‌گونه است البته از دیدگاه ما مشکلی که لاینحل باشد وجود ندارد.



مرصادنیوز: در خصوص راکد ماندن پالایشگاه آناهیتا و  لزوم همت مجمع نمایندگان استان در این باره توضیح دهید.

یوسفی: پالایشگاه کرمانشاه همان طور که سال‌ها در صدر اخبار بوده یک سرمایه ملی برای استان است بنابراین این را ما نباید هدر دهیم بلکه نمایندگان استان باید تلاش کنند که حق مردم ضایع نشود پس باید تکلیف آن را مشخص کنند
چرا که هر مسئله‌ای که مهمتر باشد باید انرژی بیشتری برای آن در نظر گرفت و حتما ضروری است که نمایندگان استان در دوره دوازدهم این را یکی از اولویت‌ها در نظر بگیرند.



مرصادنیوز: فرودگاه کرمانشاه با چالش زیادی مواجه است و آن‌طور که باید از آنها بهره‌برداری به‌عمل نیامده نظر شما در این باره چیست؟

یوسفی: فرودگاه کرمانشاه یک معضل است گاهی اوقات مسافران در پایانه‌های فرودگاهی ساعت‌ها منتظر می‌مانند لذا تعداد پروازها باید افزایش پیدا کند و فازهای جدید فرودگاه باید در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

اگر این مشکل برطرف نشود هم بلیط گران خواهد شد و هم وقت مردم تلف می‌شود و نارضایتی عمومی را ایجاد خواهد کرد بنابراین راه‌آهن، فرودگاه و پالایشگاه سه مسئله بسیار مهم هستند که نمایندگان دور دوازدهم در مجلس شورای اسلامی باید در اولویت خود قرار دهند.




مرصادنیوز: نظر شما در خصوص لزوم رفع مشکل راه‌آهن کرمانشاه چیست؟

یوسفی: ما از راه‌آهن به صورت اسمی برخوردار هستیم که اصلا کفایت نمی‌کند بنابراین باید رفت و آمد با قطار روزانه انجام شود و تنها در یک مسیر مشخص هم نباشد در واقع ما باید بتوانیم به مناطق مختلف کشور خدمات ریلی ارائه دهیم و مسافران ما منتظر نباشند که در یک روز خاص با قطار مسافرت کنند چون زیرساخت وجود دارد و امکان آن هم فراهم شده بنابراین باید بدانیم گره کار کجاست پس باید نمایندگان دور دوازدهم این مشکل را حل کنند.



مرصادنیوز: نظرتان در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها چیست؟

یوسفی: مسئله همسان‌سازی حقوق و دستمزد مسئله مهمی است که البته باید برای بازنشستگان شرایط روز را در نظر بگیریم و امکانات و حقوق لازم را برای آنها فراهم کنیم زیرا یک بازنشسته مشکلات بیشتری نسبت به افراد شاغل است چون فرد بازنشسته به نسبت سن و سالش مخارج بیشتری متحمل می‌شود و در سایر مشاغل باید تلاش کنیم که کارمندان رضایت شغلی داشته باشند چون کارمندان اگر دغدغه معیشتی داشته باشد راندمان شغلی‌شان پایین می‌آید.

بنابراین نمایندگان باید طرح‌هایی را برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان تصویب کنند که دغدغه معیشتی نداشته باشند.



مرصادنیوز: توصیه شما به داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی چیست؟ (مثلا افرادی که وعده و شعارهایی می‌دهند که در حد توان آنها نیست)

یوسفی: داوطلبان مجلس نباید در زمان تبلیغات شعاری دهند که از توان آنها خارج باشد، شعار دادن نمایندگان درحالی که قابل تحقق نیستند به  دلایلی است، اول اینکه به وظایف نماینده آگاهی ندارد چون طبق قانون وظیفه نماینده مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر آن است و دلیل دیگر تحت فشار شرایط تبلیغات است که برای افزایش آرا قول واهی می‌دهد که این مسئله اصلا اخلاقی نیست.

و اما برخی از کاندیدها یک سری قول‌هایی می‌دهند که قابل اجرا نیست، چرا که توان لازم را برای انجام ندارند بنابراین مردم باید تحقیق کنند و در میان افراد تأییدصلاحیت شدگان تواناترین فرد را انتخاب کنند، اگر نماینده بتواند از تمام اختیارات خود با صداقت و شجاعت استفاده کند تغییرات محسوسی را می‌تواند در حوزه انتخابیه خودش ایجاد کند.



مرصادنیوز: صحبت پایانی شما چیست؟

یوسفی: از همه مردم دعوت می‌کنم در انتخابات شرکت کنند چرا که انتخابات صدای مردم است پس خودشان را از اداره کشور محروم نکنند و دوم اینکه افرادی را انتخاب کنند که شایستگی این مقام را داشته باشند و تحت تأثیر عشیره‌گرایی و قوم‌گرایی و تطمیع قرار نگیرند زیرا رأی وجدان است پس وجدان خود را در مقابل کسب منفعت جمعی به گِرو بگذارند که وکیل خوبی برای مردم استان انتخاب کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از