حالت تاریک
زنان نقطه سیبل دشمنان در جنگ نرم هستند؛

طرح نور راهی برای صیانت از بانوان ایرانی

طرح نور راهی برای صیانت از بانوان ایرانی

سال‌ها است که زنان و دختران این مرز و بوم در جنگ نرم هدف دشمنان نظام قرار گرفته‌اند و در این میان تلاش برای ترویج عفاف و حجاب راهی برای صیانت از بانوان سرزمین ما است.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عفاف و حجاب همواره برای هر انسانی و از جمله ایرانیان حائز اهمیت بوده و امر به معروف و نهی از منکر در چارچوبی حکیمانه توصیه شده است لذا در جوامع دينی، حفاظت و مراقبت از عفت عمومی وظيفه‌ای است كه به عهده‌ هر زن و مردی محول شده و غيرت اجتماعی از جمله ضمانت‌های اجرايی امنيت جامعه است که زمينه‌ فعاليت اجتماعی زنان را فراهم می‌كند.

پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت و احترام او است زیرا زن را از تعرض افراد فاقد اخلاق مصون می‌دارد بنابراین حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است.

 حجاب برای جامعه امنیت را به ارمغان می‌آورد

زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که به صورت جمعی زندگی می‌کنند و بسیاری از نیازهای یکدیگر را برطرف می‌کنند و نیاز به تعاملات بیشتر با یکدیگر دارند که بخش عظیمی از جامعه بشری را زنان تشکیل می‌دهند لذا از ظرفیت بالایی برخوردارند و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه افزود: اگر بخواهیم از ظرفیت زنان در اجتماع استفاده کنیم نباید به آن‌ها نگاه جنسیتی داشته باشیم بلکه از ظرفیت وجود زنان باید برای حضور، نقش‌آفرینی و ساختن جامعه استفاده شود.

وی با بیان اینکه مسیر امن حضور زنان در جامعه حجاب و پوشش است، گفت: علاوه بر موضوعیت دینی و شرعی، پوشش امری فطری محسوب می‌شود حتی در طرح‌ سنگ‌نوشته‌ها و آثار به‌جا مانده از پیشینیان زنان با پوشش دیده می‌شوند.

جانجانی ادامه داد: دین مبین اسلام که بر اساس عقلانیت و فطرت انسان‌ها شکل گرفته، بر لزوم حضور بانوان در جامعه تأکید دارد و در این راستا حجاب را برای بانوان واجب کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: حجاب فواید زیادی در بر دارد حجاب نه‌تنها آرامش را برای زن به ارمغان می‌آورد بلکه باعث ایجاد آرامش و امنیت در جامعه نیز می‌شود و همچنین حجاب موجب استحکام بنیان خانواده و حضور حداکثری زنان برای نقش‌آفرینی و ایجاد جامعه بهتر می‌شود.

جانجانی تصریح کرد: بسیاری از جوامع و کشورهایی که در گذشته حجاب در میان زنانشان رایج بوده رفته‌رفته به‌ دلیل نفوذ فرهنگ و سیستم غربی در آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و کم‌کم حجاب از میان آنها رخت بر بسته و باعث از هم گسیختگی خانواده‌ها و آزار و اذیت جدی زنان شده است.

وی با بیان اینکه می‌بینیم که حتی در اروپا زنان خواسته یا ناخواسته به دنبال پوشش اسلامی می‌گردند، ادامه داد: در همه جوامع بشری حد و حدودی برای پوشش خانم‌ها ذکر می‌شود که این حد و حدود برای امنیت خود زنان، استحکام بنیان خانواده و استفاده از ظرفیت حداکثری آن‌ها است. 

جانجانی تصریح کرد: دین رسمی کشور ما اسلام است و حجاب جزو ضروریات این دین محسوب می‌شود لذا زنان ملزم به رعایت حجاب هستند، قوانینی در این زمینه نگاشته شده که از آن میان می‌توان به قانون ۴۲۷ که مصوبه شورای نگهبان است اشاره کرد، در این قانون در ارتباط با عفاف و حجاب برای هر یک از دستگاه‌ها وظایفی ذکر می‌شود. 

وی بیان کرد: یکی از این دستگاه‌ها نیروی انتظامی است از جمله وظایفی که برای آن ذکر شده تذکر در معابر عمومی و مخالفت و برخورد با مصادیق بدحجابی و بی‌حجابی است که نیروی انتظامی این وظیفه را در گذشته نیز انجام می‌داده اما با توجه به شرایط جدید با قوت بیشتری مجری آن است که با عنوان طرح نور از آن یاد می‌شود.

جانجانی عنوان کرد: در این طرح برادران و خواهران نیروی انتظامی به بانوانی که حداقل‌های حجاب و پوشش را رعایت نمی‌کنند تذکر می‌دهند و اگر کسی در این رابطه به تذکرات توجه نکند و بخواهد هنجار‌شکنی کند و باعث سلب آسایش مردم شود برای او پرونده تشکیل شده و به سمت مسیر قانونی در قوه قضائیه هدایت می‌شود.

مصادیق بی‌حجابی در جامعه عارضه‌های جدی برای روان افراد در پی دارد

غلامرضا محمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه از بُعد روانشناسی محیط جامعه باید برای سلامت روان افراد چالش ایجاد نکند، اظهار داشت: مصادیق بی‌حجابی در جامعه عارضه‌های جدی در روان افراد دارد، نوجوانان و جوانان قربانیان اصلی این مقوله هستند که در معرض انواع و اقسام هجمه‌های بصری قرار می‌گیرند.

این روانشناس و مسئول امور فرهنگی و خانواده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: دختران با تقلید کورکورانه از شرایط جامعه خود را در معرض انواع آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از فضای ارتباطی به‌وجود آمده قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پسران در اوج بحران بلوغ نیاز به شرایط تعدیل‌کننده دارند، گفت: بی‌حجابی جنس مخالف قدرت تمرکز و انرژی مثبت آنها را تبدیل به بحران شدید ناشی از تحریک جنسی می‌کند و این موضوع سلامت روان هر دو گروه را به صورت جدی به مخاطره می‌اندازد‌.

محمدی خاطرنشان کرد: نگاهی به مراجعان مراکز مشاوره مشخص می‌کند که رعایت نکردن حدود نه تنها به افرادی که قربانی این فضا شده‌اند، آرامش و نشاط بیشتر نداده بلکه استرس، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روان در بین این افراد بیشتر است.

وی تصریح کرد: در این راستا هر طرح کارشناسی شده‌ای که بتواند فضا را برای حضور سالم آحاد جامعه مهیا کند یقینا مفید خواهد بود و فضای علمی و نخبگانی نیز باید به این هدف کمک کنند لذا «طرح نور» با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌ها اجرا می‌شود.

قوانین حجاب محدودیت نیست بلکه عین آزادی است

محمدرسول کرمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تعبیر حجاب و عفاف در قرآن به صورت نص صریح بیان شده که در تعابیر مختلفی هم‌چون سوره مبارکه نور می‌فرماید: «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه افزود: عفت مبحث بسیار مهمی است که تنها برای بانوان نیست بلکه برای مردان نیز استفاده شده است.

وی با بیان اینکه رفتار عفیفانه برای زنان بسیار مهم‌تر است، گفت: در دعای امام زمان(عج) چنین آمده است: «و علی‌النساء بالحیا والعفت» یعنی خدایا به زنان ما حیا و عفت عنایت کن که تعبیری بسیار مهم است.

کرمی ادامه داد: درباره تعبیر حجاب نیز قرآن به صراحت می‌فرماید وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ یعنی به زنان گفته می‌شود تا گردن و سر خود را تا روی سینه‌هایشان با چهارقد‌های بلند بپوشانند و زینت خود را غیر از محارم خود برای هیچ کس دیگری آشکار نسازند که رعایت کردن این امور موجب یک زندگی آرام و توأم با سعادت و عاقبت به‌خیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در نامه امیرالمومنین(ع) چنین آمده: لعن‌الله من لا یغار، یعنی خدا لعنت کند مرد بی‌غیرت را یعنی اگر خانمی بدحجابی می‌کند مشکل از مرد اوست و مرد باید غیور باشد.

این کارشناسی مذهبی بیان کرد: هر آنچه که خدا دستور داده برای سعادت خود بشر است اگر عفت و حجاب نباشد نمی‌توان شاهد یک زندگی آرام در جامعه بود چون نیت همه آدم‌ها پاک نیست و به تعبیر قرآن فی قلوبهم مرض.

وی گفت: انسان‌های مریض‌دل به سراغ بانوان بدحجاب، بی‌حجاب و کسانی که عفت و حیا را رعایت نمی‌کنند، می‌روند و به خودشان اجازه می‌دهند برای این زنان مزاحمت ایجاد کنند پس اگر کسی می‌خواهد در زندگی اجتماعی و شخصی‌اش آرامش داشته باشد باید به سمت مضامین زیبا و دستورات صریح قرآن در ارتباط با رعایت حیا، عفت و حجاب برود. 

کرمی ادامه داد: این قوانین محدودیت نیستند بلکه عین آزادی هستند، فرد مریض‌دل مزاحمتی برای بانوی محجبه ایجاد نمی‌کند پس این محدودیت نیست و عین آزادی است.

وی اذعان داشت: دین ما نمی‌گوید که زن در خانه و با محارم خود حجاب را رعایت کند بلکه زن در فضای عمومی جامعه باید برای خود حریمی داشته باشد چرا که حجاب از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. 

کرمی با اشاره به اینکه از قدیم‌الایام مَثَلی وجود دارد که لبو فروش داد می‌زند ولی زرگر داد نمی‌زند، گفت: زیست عفیفانه و رعایت حجاب در جامعه بسیار مهم است و برای زن همچون گوهری گران‌بها است.

وی تصریح کرد: برخی بازیگران دستورات کارگردان‌های خود را برای پوشاندن، بیرون انداختن یا رنگ‌کردن موی سر اطاعت می‌کنند اما دستورات خدای خود را برای رعایت حجاب به خوبی رعایت نمی‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ از دیرباز پوشش و عفاف نزد مردم ایران اهمیت به‌سزایی داشته و به نقض هنجارها در قلمرو عفاف و حجاب به اشکال مختلف واکنش نشان داده‌اند.

 هدف قانون عفاف و حجاب و «طرح نور» نیز صیانت از دختران میهن اسلامی و مادران آینده این مرز و بوم است تا آنها را در مقابل فسادهای فرهنگی خانمان‌سوز صیانت کند لذا این برنامه و طرح فرهنگی-اجتماعی حمایت همگانی مردم را می‌طلبد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از