حالت تاریک
دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران:

مسئولان چرایی کاهش جمعیت عشایر را بررسی کنند

مسئولان چرایی کاهش جمعیت عشایر را بررسی کنند

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با اشاره به کاهش جمعیت عشایر طی ده سال اخیر گفت: ضرورت دارد مسئولان این کاهش جمعیت را بررسی کنند..

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، سردار ضیاءالدین حزنی امروز چهارشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر که در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: امام راحل عشایر را یکی از پشتوانه‌های عظیم انقلاب اسلامی دانستند که حافظان امنیت و مرزداران وفادار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه عشایر سلحشور از لحاظ شجاعت، شهامت، دیانت همیشه وفادار به اسلام و انقلاب بودند، افزود: مسئولان موظف هستند به این قشر مولد و حافظ امنیت خدمت‌‌رسانی کنند.

 

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران گفت: به‌استثنای استان‌های کردستان و تهران، عشایر در ۲۹ استان در سطح کشور پراکنده هستند.سردار حزنی افزود: استان‌های فارس، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت عشایری را دارا هستند و استان‌های قزوین و قم کمترین جمعیت عشایری را دارند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون از ده هزار نفر از جمعیت عشایری کشور تجلیل شده است، گفت: هدف از برگزاری چنین همایش و برنامه‌هایی قدردانی از زحمات عشایر و بررسی مشکلات و مسائل آنها است.

 

سردار حزنی گفت: از دیگر اهداف برگزاری این همایش تحریک و تشویق مسئولان و دست‌اندرکاران برای رفع مشکلات و رسیدگی به آنها برای جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کل دام سبک کشور ۶۳ میلیون و ۷۳۴ هزار راس است، تصریح کرد: بیشترین دام به استان خراسان رضوی و کمترین دام با جمعیت ۳۳۶ هزار راس به استان قم مربوط می‌شود.

 

سردار حزنی ادامه داد: کرمانشاه با جمعیت یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ راس دام در کشور حائز رتبه سوم است.

 

وی با اشاره به آماری از جمعیت دام سنگین در کشور، گفت: بیشترین دام متعلق به استان مازندران و کمترین دام متعلق به استان هرمزگان است که کرمانشاه با تعداد ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین حائز رتبه هفدهم است.

 

سردار حزنی با اشاره به اهمیت و جایگاه عشایر در تولید گوشت قرمز و لبنیات، گفت: متاسفانه در ده سال اخیر شاهد کاهش جمعیت عشایری بودیم که مسئولان باید ریشه مشکلات را بررسی کنند.

 

وی گفت: عشایر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کردند و این نشان دهنده دیانت و توجه آنها به اسلام و انقلاب است.

 

سردار حزنی ضعیف بودن زیرساخت‌ها، پراکندگی و سیال بودن جمعیت، ضعف در حوزه آموزش، مهاجرت به دلیل عدم صرفه اقتصادی و حاشیه‌نشینی در شهرها را از جمله مشکلات اساسی جامعه عشایری عنوان کرد.

 

وی در پایان با اشاره به سخنان علمای دینی خطاب به مسئولان، گفت: واجبات را انجام دهید و به جای مستحبات به کار مردم رسیدگی کنید و از مقام و منصب خود منفعت ببرید.

مسئولان چرایی کاهش جمعیت عشایر را بررسی کنند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از