
یادداشت؛
غدیر؛ حکومت آمیخته با سیاست است
غدیر یعنی نباید دین را از سیاست جدا کرد، حکومت آمیخته با سیاست است و حکومت صالح و عادل، عین اسلام و دین است، آنها که سیاست را از دین جدا میدانند در حقیقت منکر غدیر هستند.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ غدیر یک مسئله قطعی و همیشگی در اسلام است و امروز که ما در عصر غیبت به سر میبریم، مسئله ولایت فقیه دنباله همان غدیر است.
روز عید سعید غدیر نمادی از جانشینی پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) است و اهمیت این جانشینی فراتر از یک واقعه تاریخی و نشاندهنده پیوند ناگسستنی میان رسالت و امامت در اسلام است.
رهبر معظم انقلاب، اهمیت غدیر را مسئله ولایت میدانند و میفرماید: «در این روز ولایت اسلامی تجسم پیدا کرد»؛ فضیلت این روز از زبان امام رضا (ع) نیز بسیار برجسته است؛ ایشان فرمودهاند: اگر مردم به ارزش واقعی این روز پی میبردند، فرشتگان ۱۰ بار در روز با آنها مصافحه میکردند و شهرت این عید در آسمانها بیشتر از زمین است لذا دهه ولایت بهترین فرصت برای تبیین واقعه مهم غدیر و سبک زندگی علوی است.
عید غدیر را علاوه بر اینکه به عنوان یک جشن بزرگ و سراسری یاد کنیم؛ بلکه فرصتی برای تقویت ایمان، وحدت و یادآوری جایگاه ولایت و امامت در مسیر زندگی مسلمانان است که باید با معرفت و شور و شعف فراوان و گسترده گرامی داشته شود.
اساس، هدف و عصاره غدیر، حکومت رهبران صالح و عادل است، ولایت حضرت علی (ع) که در روز غدیر، از طرف پیامبر (ص) ابلاغ شد، همان حکومت عدل علی (ع) بود.
پیامبر گرامی اسلام (ص) در روز غدیر خم، خواست تا جریان رهبری امت، از آغاز به دست پاکترین و شایستهترین افراد باشد و آب زلال حق، در بستر تاریخ و زمان و در توالی نسلها و اندیشهها، آلوده نشود و دشمنان نتوانند از آب گلآلود، ماهیِ مراد خویش را بگیرند. بر همین اساس است که غدیر هیچگاه فراموش و کهنه نمیشود؛ بلکه همواره جاودانه باقی خواهد ماند.
مدعیان ولایتپذیری باید پیام و مفهوم واقعی غدیر را دریافت کرده باشند یعنی کسانی که عقب ماندهاند برسند و کسانی که جلو رفتهاند برگردند، تا همراه با ولایت حرکت کنند نه به لسان بلکه در عمل.
در مورد مسئله غدیر، دو نکته را نباید از نظر دور داشت: اول اینکه غدیر موجب ارجمند شدن مقام علی (ع) نشد، بلکه برعکس، علی (ع) و مقامات و لیاقتهای او موجب رویداد غدیر شد، جامعیت علی (ع) باعث شد که خداوند به پیامبرش فرمان دهد تا آن حضرت را به عنوان خلیفه و رهبر بعد از خود منصوب کند.
حضرت امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: «حضرت امیر (ع) مسئله غدیر را ایجاد کرده است، آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده که غدیر پیش بیاید، غدیر برای ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش غدیر آمده است. خداوند تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله (ص) کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، انجام بدهد، مأمور میکند رسول الله (ص) را که این شخص علی (ع) را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن...»
در تشریح نکته دوم حائز اهمیت در خصوص این واقعه با عظمت در تاریخ جهان اسلام، این است که غدیر؛ یک مسئله قطعی و همیشگی در اسلام بوده و هست و از زمانی که پیامبر (ص) ماجرای غدیر در آن کنگره عظیم در میان ۱۲۰ هزار حجاج زن و مرد از بلاد مختلف اسلام به همه مسیر را نشان داد که باید حکومت صالح بر اساس عدل اسلامی تشکیل داد، چنان که خودش به تأسیس چنین حکومتی، اقدام کرد و در اواخر عمر شریفشان در آخرین حجةالوداع، در ماجرای غدیر، حضرت علی (ع) را که شایستگی برای احراز مقام رهبری حکومت صالح اسلامی داشت، نصب کردند یعنی علی (ع) نیز باید جانشینی مناسب خود به عنوان ولی امر مسلمانان داشته باشد و به همین ترتیب تا امامت حضرت قائم (عج)، که همه اینها دنباله غدیر است.
امروز که ما در عصر غیبت به سر میبریم، مسئله ولایت فقیه دنباله همان غدیر است، بنابراین غدیر یک مسئله روز است، غدیر یعنی نباید دین را از سیاست جدا کرد، حکومت آمیخته با سیاست است و حکومت صالح و عادل، عین اسلام و دین است، آنها که سیاست را از دین جدا میدانند در حقیقت منکر غدیر هستند، بنابراین همیشه باید غدیر را - به این معنا که گفته شد - زنده نگهداشت.
حضرت امام خمینی (ره) میفرماید: «حکومت بدون سیاست، ممکن نیست، این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است در روز عید غدیر برای حضرت امیر (ع) ثابت شد... این که این قدر صدای غدیر بلند شده است و این قدر برای غدیر، ارج قائل شدهاند - و ارج هم دارد - برای این است که با اقامه ولایت، یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق، همه این مسائل حل میشود، همه انحرافات از بین میرود».
امام راحل در یک بیان دیگر میفرماید: «غدیر آمده است که بفهماند که سیاست به همه مربوط است، در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست، منتها سیاست عادلانه که بتواند به وسیله آن اقامه صلاة کند، اقامه صوم کند، اقامه حج کند، اقامه همه معارف را بکند...» بنابراین واقعه غدیر خم، نه فراموش شدنی است و نه کهنهشدنی؛ ماندگار است و پویا و جریانساز است.
نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین حجتالله سروری؛ مؤلف، محقق و پژوهشگر حوزوی
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!