حالت تاریک
جمعه, 07 دی 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در واکنش به یادداشت مرصاد؛

زمان اتمام پروژه فرودگاه‌ کرمانشاه مشخص نیست

زمان اتمام پروژه فرودگاه‌ کرمانشاه مشخص نیست

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در واکنش به یادداشت مرصادنیوز گفت: اکنون زمان‌بندی مشخصی برای پایان پروژه از سمت پیمانکار اعلام نشده اما با فعالیت‌های خوبی که در حال انجام است زمان تحویل پروژه به طول نخواهد انجامید.

مجتبی بیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: باند فرودگاه کرمانشاه در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۷۵ یک لایه روکش توپوکو بر پهنای این باند انجام گرفت. 

 

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه افزود: به‌خاطر پروازهایی که هواپیماها بر روی این باند داشتند مقاومت آن از ۶۵ به ۳۵ کاهش پیدا کرده و سطح روی باند در موارد متعددی ترک برداشته بود در نتیجه این شرایط پروازهای پهن‌پیکر قادر به فرود و برخاست از این باند نبودند.

 

وی گفت: فاز اول بهسازی و نوسازی باند فرودگاه کرمانشاه در سال ۹۶ شروع شد و باند احتیاطی فرودگاه در سال ۹۸ آماده بهره‌برداری بود اما به‌خاطر معارض ضلع شمالی باند بهره‌برداری از آن به تعویق افتاد.

 

بیاتی ادامه داد: این پروژه در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد پروژه فاز دوم باند فرودگاه کرمانشاه در سه مرحله به مناقصه گذاشته شد که در مرحله آخر پیمانکار مورد نظر انتخاب و ۱۲ اردیبهشت باند اصلی برای بهسازی تحویل پیمانکار شد. 

 

وی افزود: از آنجا که لایه‌های زیرین باند اصلی دچار نقص شده بود باید ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متر از سطح باند برداشته می‌شد که این لایه‌ها شامل ۴۵ سانتی‌متر آسفالت و ۴۰ سانتی‌متر مصالح بودند.

 

بیاتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود یک‌هزار و ۳۰۰ متر از آسفالت لایه اول و یک‌هزار متر از آسفالت لایه دوم انجام گرفته است کار دو لایه پی‌سازی، لایه‌های روسازی و تثبیت آهک نیز به پایان رسیده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی باند ۳۵ درصد است با توجه به اینکه پیمانکار متعهد شده است که کارخانه آسفالت و فینیشر بیشتری را به کار ببرد انتظار می‌رود که مشکلات باند فرودگاه کرمانشاه در آینده نزدیک برطرف شود.

 

بیاتی ادامه داد: باند احتیاطی فرودگاه کرمانشاه از بهمن‌ماه سال گذشته عملیاتی شده است و از آن زمان تاکنون حدود یک‌هزار و ۷۰۰ پرواز در فرودگاه نشست و برخاست داشته‌اند که هواپیماهای استفاده شده در این پروازها معمولاً از نوع متوسط بوده‌اند. 

 

وی افزود: برای باند موجود دو محدودیت در نظر گرفته شده که یکی پرواز در شب و دیگری پذیرش پروازهای پهن‌پیکر است که از ابتدای صبح تا غروب آفتاب امکان نشست و برخاست ۳۰ تا ۴۰ پرواز برای مسیرها و مقاصد مختلف در باند فعلی وجود دارد.

 

بیاتی با بیان اینکه تعداد هواپیماها و ناوگان هواپیمایی در حال حاضر پاسخگوی تقاضای مردم نیست و این موضوع موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است، بیان کرد: قبل از کرونا فرودگاه کرمانشاه در هفته ۱۸۰ پرواز به مقاصد تهران، مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس، قشم و حتی استانبول داشت.

 

وی گفت: هم‌اکنون با توجه به مشکلات کمبود ناوگان شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه متاسفانه با مشکل کاهش پرواز روبرو شده است که امیدواریم با پایان فاز دوم پروژه فرودگاه کرمانشاه پروازهای بیشتری در این فرودگاه نشست و برخاست کنند.

 

بیاتی اذعان داشت: شرکت ملی فرودگاه‌ها طرف قرارداد پیمانکار است مبلغ قرارداد بین طرفین ۴۶۰ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات شرکت و نیز سفر ریاست جمهوری تامین شده است علاوه بر این موارد مبلغی نیز به عنوان تخصیص به این پروژه تعلق گرفته است که خوشبختانه از لحاظ تامین مالی این پروژه با مشکل مواجه نیست.

 

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه افزود: قراردادی که در اردیبهشت‌ماه با پیمانکار بسته شده یک‌ساله است در اسفند‌ماه سال گذشته سه پیمانکار در مناقصه شرکت کردند که در نهایت پیمانکار فعلی موفق شد برنده مناقصه شود؛ این پیمانکار سوابق درخشانی دارد و در حال اجرای حدود ۱۸ پروژه در کشور است که ۶ پروژه آن در استان کرمانشاه است. 

 

وی گفت: اکنون زمان‌بندی مشخصی برای پایان پروژه از سمت پیمانکار اعلام نشده است اما با فعالیت‌های خوبی که در حال انجام است زمان تحویل پروژه به طول نخواهد انجامید، مشکلاتی از قبیل درجه حرارت پایین دمای هوا و آسفالت موجب کند شدن روند کار می‌شود که با شروع فصل گرما روند اجرایی این پروژه تسریع خواهد شد.

 

بیاتی خاطرنشان کرد: در این پروژه و پروژه‌های مشابه کیفیت را نباید فدای سرعت کرد در طی قراردادی که با آزمایشگاه خاک استان منعقد شده این آزمایشگاه باید بر این پروژه نظارت ۲۴ ساعته داشته باشد در این راستا یک گروه از متخصصان و کارشناسان این آزمایشگاه در محل مستقر هستند و هر لایه که انجام می‌شود باید مورد تایید آنها قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: پروازهای متوسط بین‌المللی نیز می‌توانند در فرودگاه کرمانشاه نشست و برخاست داشته باشند همان‌گونه که در ایام اربعین در حدود ۲۵ پرواز به مقصد نجف از فرودگاه کرمانشاه صورت گرفت.

 

بیاتی تصریح کرد: ضمناً بسیاری از پرواز‌هایی که در مسیر خود به سمت نجف به دلایل جوی و نقص فنی نتوانستند به مسیر خود ادامه دهند در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشسته‌اند.

 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از