حالت تاریک
بررسی وضعیت مصرف گوشت قرمز در پاوه؛

قاچاق دام تهدیدی برای کوچک‌شدن سفره پاوه‌ای‌ها

قاچاق دام تهدیدی برای کوچک‌شدن سفره پاوه‌ای‌ها

زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی گوشت قرمز و کمبود آن در شهرستان پاوه به گوش می‌رسد که علت عمده آن قاچاق و کاهش تولید دام است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ قیمت گوشت در دو سال اخیر رشد صعودی داشته است و در شهرستان پاوه مضاف بر افزایش قیمت، گاها کمبود این کالا در شهرستان به‌دلیل قاچاق دام احساس می‌شود.

بنا به اخبار واصله گرانی دام در کشور همسایه موجب شد که دامداران دام خود را صادر کنند و همین امر هم باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در منطقه شد.

زمزمه افزایش قیمت گوشت مدتی است باعث نگرانی مردم و نقل محافل شده گرچه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پاوه نیز در این باره می‌گوید که قیمت گوشت را در حالت تعادل باقی می‌گذاریم و با واحدهای صنفی افزایش نرخ این کالا به شدت برخورد خواهیم کرد.

شاید امروز با کمبود گوشت در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مواجه نباشیم و همین میزان موجود در بازار هم جوابگوی نیاز مردم باشد، اما با افزایش قیمت گوشت روز به روز سفره مردم از این مقدار موجود نیز در بازار تنگ‌تر خواهد شد.

فروش گوشت قرمز با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب ممنوع است

شاهرخ دولت‌خواه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ما افزایش قیمت گوشت در شهرستان را نداشته‌ایم بلکه قیمت گوشت در شهرستان‌های اطراف به ازای هر کیلوگرم بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است و در کرمانشاه این قیمت ۵۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان است.

رئیس اداره صمت شهرستان پاوه افزود: به‌دلیل مسافتی که شهرستان پاوه با مرکز استان دارد تصمیم بر آن شد که قیمت گوشت را به ۵۶۰ الی ۵۷۰ هزار تومان افزایش دهیم و فروش گوشت با قیمتی بیشتر از این نرخ قطعا با برخورد کارگروه تنظیم بازار روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: فروش گوشت قرمز با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب ممنوع است و قطعا افراد متخلف جریمه خواهند شد.

دولت‌خواه عنوان کرد: صادرات دام زنده و قاچاق آن از دلایل عمده افزایش قیمت گوشت محسوب می‌شود و تنها فروشنده بودن قصابان پاوه، از دیگر دلایل افزایش قیمت گوشت در شهرستان است.

 وی عنوان کرد: دامداران در شهرستان پاوه دام خود را به فروش نمی‌رسانند و قصابان نیز شخصا به خرید دام اقدام نمی‌کنند بلکه دام خود را از یک واسطه تأمین و خود تنها فروشنده محسوب می‌شوند.

دولت‌خواه افزود: قصابان گوشت مورد نیاز را با واسطه از دامداران خریداری کرده در واقع فرد واسطه گوشت را به صورت آماده و ذبح شده تحویل قصابان پاوه می‌دهد و در نتیجه سود حاصل از فروش گوشت قرمز نیز به مقدار کمتری به‌دست قصابان خواهد رسید و از این لحاظ خواهان افزایش قیمت آن هستند که البته ما با هرگونه افزایش قیمتی مخالف هستیم.

هیچ‌گونه افزایش قیمت گوشت برای شهرستان پاوه متصور نیست

سید علاءالدین حیدری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: ما نشست‌های بررسی و پیگیری مشکلات تولیدکنندگان دام و کشتارگاه شهرستان را در یک ماه اخیر برگزار کرده‌ایم که این نشست‌ها با رویکردی آسیب‌شناسی، پیگیری و چاره‌اندیشی برای بسترسازی به منظور مشارکت هر چه بیشتر مردم در فرآیند جهش تولید تشکیل شد.

 معاون برنامه‌ریزی فرماندار پاوه افزود: اهمیت تولید و نقش آن در توسعه در اولویت برنامه‌ها خواهد بود و برگزاری چنین نشست‌هایی برای رفع مشکلات است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمت گوشت برای شهرستان پاوه متصور نیست، گفت: در این رابطه بازدیدهای شبانه تیم بازرسی کارگروه تنظیم بازار شهرستان پاوه از کشتارگاه دام شهرستان به منظور نظارت بر تأمین و کشتار دام مورد نیاز مردم چه در ایام پایانی ماه مبارک رمضان و چه بعد از آن انجام گرفته است.

جمعیت دام در پاوه به یک‌سوم قبل رسیده است 

 ناصح کیخسروی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: شهرستان پاوه در سنوات گذشته که قیمت گوشت قرمز متعادل‌تر بود، یکی از شهرستان‌هایی بود که بیشترین مصرف گوشت را در سطح استان داشت به طوری که رکورددار مصرف گوشت استان در این شهرستان بود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان پاوه با بیان اینکه شهرستان پاوه به عنوان یک شهرستان با جاذبه‌های گردشگری است، اذعان کرد: مصرف گوشت در پاوه در گذشته به صورت روزانه تا ۱۲۰ راس دام سبک می‌رسید.

کیخسروی گفت: میانگین مصرف دام سنگین  در پاوه حداقل دو تا ۶ راس کشتار روزانه بوده است که با این حساب، میانگین مصرف روزانه مردم پاوه یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گوشت دام سنگین بوده است.

وی افزود: این مقدار بدون احتساب مقدار گوشتی بود که به صورت روزانه از کرمانشاه به پاوه وارد می‌شد و از خود شهرستان از کشتارگاه سریاس صرفا برای مصرف داخلی شهر پاوه کشتار شده است.

کیخسروی با بیان اینکه کشتارگاه نودشه هم با ظرفیت جداگانه فعالیت دارد، گفت: امروز با وجود افزایش ورود گردشگر به شهرستان و مسائل فرهنگی، به جای افزایش تصاعدی مصرف گوشت، شاهد مصرف کمتر گوشت بوده‌ایم که عامل اصلی آن نیز افزایش قیمت آن است.

وی عنوان کرد: زمانی آمار میانگین کشتار دام سبک ما یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ رأس بود اما اکنون به ۹۰۰ رأس در ماه کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان پاوه گفت:  بیشترین مصرف گوشت قرمز در شهر پاوه، گوشت گوسفند یا بره بوده و امروز هم به واسطه این گرانی، مردم به مصارف جایگزین آن روی آورده‌اند به طوری که تمایل بیشتری به مصرف گوشت دام سنگین وجود دارد.

وی از عرضه روزانه گوشت قرمز به صورت بسته‌بندی شده خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی ارگان‌ها از صدور گوشت یا دام سبک به کشور همسایه هم جلوگیری به عمل آمده است، به طوری که حمل و جابه‌جایی هرگونه دام، ممنوعیت ۱۰۰ درصدی دارد مگر اینکه مجوز از دامپزشکی کشور صادر شده باشد.

کیخسروی در پایان گفت: بزرگترین مسأله در حوزه گوشت قرمز شهرستان پاوه، کاهش تولید دام است که شهروندان به مشاغل دیگری غیر از دامداری روی آورده‌اند به طوری که جمعیت دامی ما از گذشته که حدود ۱۵۰ هزار دام بوده است به حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار راس کاهش پیدا کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ نظارت جدی بر حوزه گوشت قرمز با توجه به اینکه استان کرمانشاه قطب دامپروری در غرب کشور است، یکی از مطالبات مردم محسوب می‌شود که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از