حالت تاریک
استاد دانشگاه رازی استان کرمانشاه مطرح کرد:

لزوم به‌کارگیری جوانان در عرصه مدیریت کشور

لزوم به‌کارگیری جوانان در عرصه مدیریت کشور

استاد دانشگاه رازی استان کرمانشاه با بیان اینکه مدیریت اجرایی کشور نیازمند حضور جوانان متخصص و انگیزه است، گفت: ضرورت دارد دولت چهاردهم برای مدیریت کشور از ظرفیت جوانان بیشتر استفاده کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت تبیین جایگاه شهید آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم؛ همچنین بررسی شرایط دولت چهاردهم بر آن شدیم که با تورج زینی‌وند استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی استان کرمانشاه به گفتگو بنشینیم که شرح آن در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: دولت آیت‌الله رئیسی با دولت یازدهم و دوازدهم هنگام پذیرش مسئولیت و آغاز به‌کار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر داشت؟ آیت‌الله رئیسی چه ویژگی‌های داشت؟

زینی‌وند: آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم زمانی مسئولیت سنگین اداره امور را برعهده گرفتند که کشور با مشکلات جدی در حوزه آب، برق، بیکاری، افزایش نرخ تورم، افزایش نقدینگی، تعطیلی واحدهای تولیدی، افزایش نرخ ارز، بیماری کرونا و تهیه واکسن مورد نیاز، خزانه خالی و... مواجه بود که حقیقتاً انجام مأموریت‌ها متناسب با اهداف در نظر گرفته شده بسیار سخت و دشوار است.

یکی دیگر از چالش‌های دولت سیزدهم و مدیریت شهید جمهور سوءمدیریت در عرصه سیاست‌های داخلی و خارجی بود که در عرصه موضوعات داخلی بیکاری، تورم و مشکلات معیشتی از جمله مشکلاتی عمده و اساسی بود که مردم با آن مواجه بودند و در عرصه سیاست خارجی مذاکره با غرب به‌ویژه آمریکا با وجود تمام تعهدات عمل شده و عدم نتیجه‌گیری لازم از دیگر مشکلات کشور بود.

همچنین عدم هماهنگی در عرصه دیپلماسی و میدان یکی دیگر از مشکلات عمده و اصلی بود زیرا اختلاف‌نظر در تمام عرصه‌ها وجود دارد اما زمانی این مشکل به ظهور و بروز می‌رسد که تصمیم‌گیری نهایی متناسب با اهداف تعیین‌شده نباشد و دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی در بدو پذیرش مسئولیت امور اجرایی کشور هماهنگی بین سیاست‌خارجی و عرصه میدان را مورد تأکید و توجه قرار داد.

مرصادنیوز: ویژگی‌های اصلی دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی را چگونه تشریح می‌کنید؟

زینی‌وند: اولین مؤلفه‌ای که باید توسط دولت چهاردهم، کارگزاران و مدیران کشور مورد توجه قرار بگیرد موضوع ارتباط نزدیک با مردم و مردم‌داری آنها است به‌گونه‌ای که شخص رئیس‌جمهور در سخت‌ترین شرایط مانند سیل، زلزله و مشکلات در کنار آنها بود و مردم این رفتار و منش را با تمام وجود احساس می‌کردند و تشییع میلیونی پیکر شهیدجمهور نشان‌دهنده توجه و قدردانی از زحمات ایشان بود.

شهید رئیسی خدمت صادقانه و بی‌منت را به مردم اولویت و ارزش می‌دانست و حضور مردم در عرصه‌های مختلف را نشان‌دهنده تأثیرگذاری دولت در مدیریت اجرایی کشور تلقی می‌کردند و در همین راستا همواره سعی داشت در موضوع حکمرانی مردم را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالت دهد و از مشارکت آنها بهره‌مند شود.

همین حضور فعال در بین مردم و صحنه‌های مختلف مدیریت اجرایی کشور و رصد میدانی پروژه‌ها و مشکلات مردم سبب شد که رهبر معظم انقلاب پس از شهادت آیت‌الله رئیسی بیان کنند مرتب به ایشان تذکر می‌دادم که استراحت لازم را داشته باشد با وجود اینکه تلاش‌های شبانه‌روزی شهیدجمهور مورد انتقاد و هجمه رسانه‌ها قرار می‌گرفت و گاهی اوقات شهید رئیسی از این رفتار آزرده‌خاطر بود اما شهید آیت‌الله رئیسی تراز جدیدی از شیوه مدیریت و خدمت به مردم را به ثبت رساندند که باید الگوی رؤسای جمهور بعدی قرار گیرد.

در زمان حضور آیت‌الله رئیسی در قوه‌ قضائیه نیز بیشترین کلیدواژه مورد استفاده شده توسط ایشان استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات بود و اساساً حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را یک اصل بسیار مهم و تأثیرگذار تلقی می‌کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و برجسته شهید رئیسی اخلاق‌مداری ایشان بود که در سخت‌ترین شرایط از حدود اخلاق الهی خارج نمی‌شد و اگر به مناظرات سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ مراجعه کنید مشاهده می‌شود که در برابر تخریب‌ها و تهمت‌ها بدون هیچ‌گونه رفتار خارج از اخلاق مبانی و نظرات خود را مطرح می‌کند و در جایی اعلام می‌کند که اگر با تخريب و توهین مشکلات مردم حل می‌شود، بنده آماده شنیدن این تهمت‌ها هستم.

در مجموع می‌توان گفت شهید رئیسی اخلاق و سیاست را برمبنای اسلام ناب محمدی سعی کرد اجرا کند و همین موضوع درس بزرگی را سیاست‌مداران داخلی داد و تراز جدیدی از رئیس‌جمهور مورد نظر جامعه اسلامی را به ظهور و بروز رساند.

مرصادنیوز: ریشه تخریب‌های صورت‌گرفته علیه شهید رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زینی‌وند: شهید رئیسی همواره ولایت‌پذیری و اجرای منویات مقام معظم رهبری را مورد تأکید قرار می‌داد و همین موضوع یکی از موضوعاتی است که دشمنان خارجی به‌دنبال تخریب ایشان به‌عنوان چهره تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران بود زیرا تبیین و تشریح سياست‌ها و مبانی انقلاب اسلامی در تمام دیدارها و ملاقات‌های خارجی شهیدجمهور جزو اولویت‌ها بود و مشاهده شد که شهید رئیسی چگونه در سازمان ملل در مقابل توهين و تخریب ساحت مقدس قرآن کریم و شهید حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان داد و در خاک استکبار جهانی چگونه سياست‌های استکباری آنها را زیر سئوال برد.

یکی دیگر موضوعاتی سبب تخریب آیت‌الله رئیسی شد توجه ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور به ظرفیت‌ها و توان داخلی کشور بود؛ به‌صورتی که احیای واحدهای تولیدی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، مهار تورم و بیکاری در اولویت قرار گرفت و خواست بدخواهان ایران اسلامی، کشور ضعیف و وابسته است تا از طریق آن بتوانند استقلال و امنیت آن را زیر سئوال ببرند.

اولویت شهید آیت‌الله رئیسی خدمت به مردم در هر سطحی برای افزایش رضایت‌مندی مردم بود و تلاش شبانه‌روزی خود را به‌کار گرفت تا بخشی از مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور را حل کند اما این تلاش‌ها توسط گروه و عده‌ای همواره سعی می‌شد نادیده گرفته شود.

مرصادنیوز: دولت شهید رئیسی را در عرصه سیاست خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید و انتظار مردم از دولت چهاردهم در این عرصه چگونه است؟

زینی‌وند: در دولت یازدهم و دوازدهم اولویت امور کشور تعامل و مذاکره با غرب بود با وجود اینکه ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد اما آمریکا و اروپا حاضر به اجرای تعهدات خود نشدند و عملاً فرصت بسیار بزرگی برای کشور از دست رفت زیرا از ظرفیت‌ها و توان داخل کشور غفلت شد اما دولت شهید رئیسی علی‌رغم ارتباط عزت‌مندانه و مقتدرانه با تمام کشورها توانست به عضویت پیمان شانگ‌های و بریکس درآید و از فرصت‌های آن استفاده کند موضوعی که از دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود همین سیاست‌ها را دنبال کند.

از دولت چهاردهم انتظار می‌رود چنان‌چه به‌دنبال مذاکره و گفتگو با کشورهای اروپایی و آمریکا است سیاست خود را دنبال کند اما از توان، ظرفیت و فرصت‌های داخل کشور دچار غفلت نشود و تمام برنامه خود را معطوف به مذاکره نکند و حمایت از کشورهای محور مقاومت را دستور کار ویژه قرار دهد موضوعی که توسط رئیس‌جمهور منتخب به‌درستی در گفتگوی تلفنی با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مورد تأکید قرار گرفت.

مرصادنیوز: وظیفه ما در مقابل دولت چهاردهم چگونه است؟ توصیه برای انتخاب هیأت دولت به چه صورتی است؟

زینی‌وند: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند زمان رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده و اکنون که رئیس‌جمهور منتخب از سوی مردم انتخاب شده وظیفه داریم از دولت چهاردهم حمایت کنیم زیرا موفقیت آنها موفقیت تمام کشور هستند و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید با تمام توان به‌سمت قله‌های موفقیت حرکت کند.

دولت چهاردهم در ابتدای آغاز به‌کار خود ممکن است در عرصه مدیریت داخلی و خارجی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شود اما وظیفه داریم دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور منتخب را همراهی و یاری کنیم تا بتوانند مدیریت کشور را به بهترین وجه ممکن انجام دهند.

اعضای هیأت دولت باید دارای روحیه جهادی، التزام به مبانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه برای مدیریت کشور در عرصه‌های مختلف و روحیه مردم‌داری باشند و مدیریت میدانی را در اولویت قرار دهند زیرا مدیریت امور از پشت میز پاسخگوی نیاز کشور نیست.

یکی از موضوعاتی که دولت چهاردهم باید به‌صورت ویژه به آن توجه و تأکید داشته‌ باشد استفاده از جوانان دارای علم و دانش و تخصص است و باید متوجه بود که جوانان موتور محرک پیشرفت کشور است و اگر در دوره فعلی مدیریت اجرایی کشور بتوانیم از این ظرفیت هر چه بیشتر استفاده کنیم، می‌توانیم توسعه و پیشرفت کشور را داشته باشیم زیرا جوانان از روحیه پیگیری امور بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند.

در دولت شهید رئیسی موضوع آموزش عالی، آموزش و پرورش به‌عنوان آینده‌سازان کشور مورد توجه قرار گرفت و شهید جمهور سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها را تأثیرگذار در آینده کشور تلقی می‌کردند و به‌ویژه حضور زنان در عرصه‌های مختلف کشور را مایه افتخار کشور می‌دانست.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از