پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-04-29 08:54 - شماره خبر : 8203 0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

لزوم لحاظ جریمه برای مشترکان پرمصرف برق

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش گرمای هوا و ممیزان مصرف برق در کشور گفت: باید برای مشترکان پرمصرف برق جریمه لحاظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ درباره قطعی برق صنایع، اظهار داشت: در مجلس قبلی جلسات مستمری در کمیسیون صنایع و معادن با حضور وزیر نیرو برگزار شد و البته مجلس فعلی هم به تازگی شروع به‌کار کرده و به دنبال تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، از هفته آینده پیگیری مباحث آغاز می‌شود.

وی افزود: ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در برق داریم و هر روز این ناترازی،افزایش می‌یابد، برهمین مبنا دولت باید اقدامات موثری در این باره داشته باشد البته از یک سو دولت منابع کافی ندارد از سوی دیگر هر روز بر این میزان افزوده می‌شود در نتیجه ناچار است واحدهای تولیدی بزرگ را پای کار آورد که بتوانند در بخش احداث نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی ورود کنند.

حسینی‌کیا تصریح کرد: در راستای جبران ناترازی برق قراردادهایی بسته شده حتی بخشی از آنها وارد مدار شده و بخشی هم دولت باید برنامه‌ریزی کند تا با کمک بخش خصوصی برای احداث نیروگاه از این بحران عبور کند و نیروگاه‌ها به مدار آیند.

عضو مجمع نمایندگان مجلس استان کرمانشاه گفت: دولت تعطیلی واحدهای صنعتی را جابه‌جا کرد در نتیجه حدود یک هزار مگاوات در این زمینه مدیریت شد همچنین تغییر ساعات فعالیت ادارات هم باعث مدیریت اوضاع شد تا واحدهای تولیدی بتوانند در برخی از ساعات فعالیت‌های خود را ادامه دهند بخش دیگر هم لحاظ مشوق‌هایی است که افراد بتوانند مصرف برق خود را بهینه کنند.

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: به اعتقاد اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در دنیا آخرین جایی که سراغ قطعی برق آن می‌روند حوزه صنعت و کشاورزی است اما کشور ما در شرایطی قرار گرفته‌ که ابتدا به ناچار سراغ واحدهای صنعتی و کشاورزی رفته‌ایم که امیدواریم با مدیریت وزارت نیرو از این شرایط پیک مصرف برق هم عبور کنیم و بتوانیم به یک انرژی پایداری برسیم.

وی افزود: در حوزه صنایع هم واحدهای بزرگ باید به سمت احداث نیروگاه‌ها بروند و برق اضافی به دولت بفروشند که باید دولت مطالبات خود را سر وقت به آنها پرداخت کند با این حال امیدواریم دولت تعهدات خود را درست انجام دهد تا ناترازی انرژی جبران شود.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید برنامه‌ای داشته باشد تا انرژی ابنیه موجود اعم از مسکونی و ساخت و سازهای اداری مدیریت شود چه اینکه اکنون درب و پنجره‌های اماکن مسکونی و اداری مناسب نیست، کولرهای آبی هم انرژی زیادی مصرف می‌کنند و برخی لوازم خانگی‌ مصرف برق در سطح D و بیشتر دارند در نتیجه دولت باید کمک کند با تغییر مصرف بهینه انرژی کشور را رو به جلو پیش ببریم.

حسینی‌کیا گفت: اکنون مدیریت ناترازی برق را با لحاظ مشوق‌ها شروع کرده‌ایم اما در آینده باید به سمت پرداخت هزینه حرکت کنیم و افراد پر مصرف باید هزینه مصرف خود را پرداخت کنند چه اینکه در بسیاری از نهادها و واحدهای تولیدی هدررفت انرژی بالا است، افزون بر این فرسودگی ۴۰ درصدی شبکه‌های برق باعث هدررفت برق شده هرچند که دولت اقدامات لازم را آغاز کرده است.

https://mersadnews.ir/short/VMz8P
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار