حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
مسائل فرهنگی ریشه بی‌میلی خانواده‌ها به فرزندآوری
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

مسائل فرهنگی ریشه بی‌میلی خانواده‌ها به فرزندآوری

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دلیل اصلی عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری مشکلات مالی نیست بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی است که باید در این زمینه تغییر نگرش صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آرزو حاصلی صبح امروز یک‌شنبه در سومین دوره آموزشی تربیت کنشگر جمعیت و حفظ حیات جنین که در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی بوستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دلیل اصلی عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری مشکلات مالی نیست بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی است، مثلاً همین نگرش منفی اجتماع به تعداد فرزندان بیشتر است لذا باید تابوشکنی کنیم‌.

این استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: دلیل دیگر عدم تمایل به فرزندآوری  فاصله کم بین فرزندان، اشتغال و ادامه تحصیل مادران است که باید مسئولان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند که مادران برای کودکان دغدغه نگهداری نداشته باشند و تمهیداتی مثل استقرار مهد کودک در محل کار صورت گیرد.

حاصلی در ادامه به عوارض سقط ناایمن اشاره کرد و گفت: بعضی مادران فکر می‌کنند با خوردن چند قرص یا مقداری دارو، در سقط جنین موفق شده‌اند در حالی‌که با این کار خطرناک دچار عوارض جبران‌ناپذیری می‌شوند.

وی گفت: شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران به دلیل خون‌ریزی ناشی از سقط‌های ناایمن است که به سقط جنایی و به اصطلاح خون‌ریزی به‌دنبال قتل رخ می‌دهد.

حاصلی ادامه داد: عفونت و چسبندگی رحم از دیگر عوارض سقط ناایمن است چون افرادی که به چنین کاری مبادرت می‌کنند از وسایل غیراستریل استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: عوارض روان‌پزشکی، از دیگر علل سقط ناایمن است طوری که طبق تحقیقات میزان خودکشی در مادرانی که عمداً اقدام به سقط جنین کرد‌ه‌اند ۶ برابر بیشتر است.

این استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از هم‌گسیختگی خانواده‌ها، احساس ترس و گناه، اعتیاد به موادمخدر از دیگر عوارض روحی و روانی سقط جنین غیرعمد است که فرد خود را قاتل تلقی ‌می‌کند.

وی با تأکید بر تغییر نگرش، ادامه داد: آگاه‌سازی باید عمومی شود و گفتمان حیات جنین را در جامعه گسترش داد و از طرفی محیط اجتماع را برای افرادی که می‌‌خواهند سقط جنایی انجام دهند از جمله داروفروش، مادر پزشک و سایر افراد ناامن کنیم.

حاصلی با بیان اینکه سقط جنین یک مسئله اجتماعی است، خاطرنشان کرد: باید در این راستا همه ارگان‌ها و دست‌اندرکاران خود را مسئول بدانند و در این رابطه کار فرهنگی انجام بدهند و از سوی دیگر مراجع قضائی با افراد متخلف برخورد کنند.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش و آگاه‌سازی گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه سقط جنین عمدی، آگاه‌سازی و توانمندسازی والدین برای  تصمیم‌گیری‌های مناسب است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از