حالت تاریک
دوشنبه, 13 اسفند 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
معادله‌ای به‌نام ناترازی انرژی و ناترازی تحصیلی
آنچه تعطیلی‌های مکرر به‌دنبال دارد؛

معادله‌ای به‌نام ناترازی انرژی و ناترازی تحصیلی

به‌دنبال تعطیلی‌های مکرر ناشی از ناترازی انرژی، ضربات جبران‌ناپذیری به حوزه آموزش وارد می‌شود که پیامدهای آن در آینده‌ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ رئیس‌جمهور در بخشی از سفر به خوزستان در اوایل بهمن‌ماه، در جمع فعالان اقتصادی این استان، گفت: «ناترازی گاز و برق را ما ایجاد نکردیم بلکه ما وارث آن بودیم، تلاش می‌کنیم که آن را حل کنیم و ان‌شاءالله با همدلی شما آن را حل خواهیم کرد.» 

در واقع کنایه پزشکیان درباره ناترازی‌ها به حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که کشور را در همه زمینه‌ها معطل برجام کرد. 

درست یا غلط بودن این ادعا را به کارشناسان این زمینه واگذار می‌کنیم، اما همه صاحب‌نظران و کارشناسان در زمینه‌های مختلف معتقد هستند که دولت روحانی، در ایجاد رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌جات و ورشکستگی بسیاری از صاحبان صنایع کولاک کرد و میراث آن به دولت شهید آیت‌الله رئیسی رسید. 

حال سئوال اینجاست که ناترازی‌های برق و گاز در دولت پیش از پزشکیان هم وجود داشت، اما چرا تولیدکنندگان و خانوارها متوجه این مسائل نشده و متضرر نمی‌شدند؟ چه تدبیری در آن زمان وجود داشت که در حال حاضر دنبال نمی‌شود؟ و هزاران سئوال بی‌پاسخ دیگر…

در این گزارش، اما درد جای دیگر است که صدای آن، در آینده‌ای نزدیک، شنیده خواهد شد. صدایی که از بی‌نظمی‌ها و بی‌برنامگی‌های مدون و چشم‌اندازهای مبهم و تاریک حکایت دارد. 

روزهای زیادی است که جمله‌ای تکراری آزارمان می‌دهد: «ناترازی انرژی داریم، فردا همه ادارات و مراکز آموزشی تعطیل هستند.» 

درست یا غلط بودن این تصمیم‌گیری‌ها و میزان اثرگذاری‌های آن را، باز هم به کارشناسان امر می‌سپاریم، کارهای ناتمام و معطلی همه مردم پشت درهای بسته ادارات را نیز به فراموشی سپرده و از خاموش نشدن وسائل گرمایشی و… در روزهای تعطیلی ادارات هم می‌گذریم. در حالی که هر کدام از این مباحث، ماجراهایی مفصل به‌دنبال دارد. 

آنچه از همه غم‌انگیزتر است، ماجرای تعطیلی علم و دانش است. مؤلفه‌ای ارزشمند که رهبر معظم انقلاب اسلامی، از آن به‌عنوان عامل پیشرفت ملت‌ها یاد می‌کنند، اما آیا تعطیلی‌های پی در پی مراکز آموزشی، بحران‌های اساسی را در پیش ندارد؟ 

تعطیل شدن مراکز آموشی، شاید گاهی نیز طبیعی یا حتی نیاز باشد، اما آیا با فراهم شدن چارچوب‌های مشخص آموزش آنلاین و ایجاد زیر ساخت‌های علمی تطابق دارد؟ آیا تدبیری برای ارزشیابی آموزش‌دهندگان و مخاطبان آن‌ها وجود دارد؟ آیا نیازهای جامعه هدف و خانواده‌های آن‌ها و مشکلات شخصی برای شرکت در این فضای آموزشی ناملموس، احصاء شده است. 

علم و فناوری کلیدواژه‌ای اساسی در بین بیانات مقام معظم رهبری است که در سخنرانی‌های مختلف ایشان، همیشه دیده می‌شود. معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب نیز توجه به این دو مؤلفه را مایه پیشرفت ملت‌ها و عامل دستیابی به قدرت استراتژیک بین‌المللی می‌دانند. 

اما آیا در شرایط موجود، اختلال در روند آموزشی و بی‌تدبیری‌های چندجانبه در این زمینه‌ها را شاهد نیستیم؟ اختلالی ریشه‌ای که آثار جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت، با توجه به این رخداد ویژه ملی و استانی به‌دنبال بررسی بیشتر در این زمینه، گزارش حاضر، برای هوشیاری هر چه بیشتر مسئولان و همراهی آحاد مردم، تنظیم شده است. 

ترویج فردگرایی در آموزش‌های مجازی

شهناز قره‌تپه معاون سابق آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در این خصوص، گفت: آموزش مجازی ضمن این که فوائدی را می‌تواند داشته باشد، اما تشدید این جریان، قطعاً عوارض نامناسبی را برای نظام آموزش و پرورش ما خواهد داشت که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوارض آن، آموزش ناقص و افزایش میزان بی‌سوادی و به‌ویژه کم‌سوادی پنهان است که در ابتدا ممکن است خود را نشان ندهد، اما در سال‌های بعدی و در پایه‌های تحصیلی بالاتر، متاسفانه بروز این فرآیند، مشهود به نظر می‌رسد. 

قره‌تپه ادامه داد: همچنین کاهش ارتباطات و تعامل سازنده بین دانش‌آموز و معلم در کلاس درس که به‌صورت رو در رو است، در این فضا، وجود ندارد و همه تعامل‌ها، با یک وسیله ارتباطی و به‌صورت مجازی است، در صورتی که در ارتباط حضوری، بین معلم و دانش‌آموز که بسیاری از مسائل پیچیده پیش می‌آید، به راحتی و با ارتباط مستقیم، می‌توان آن هارا حل کرد، ولی در آموزش مجازی متاسفانه این امکان وجود ندارد. 

این استاد دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه عنوان کرد: آموزش وقتی حالت انفرادی پیدا می‌کند، به صورت طبیعی دانش‌آموز یا دانشجو از زندگی گروهی، مدرسه و دانشگاه دور می‌شود و دور شدن از تعاملات گروهی که می‌تواند در فعال کردن استعدادها و توانمند کردن دانش‌آموز تأثیر داشته باشد، این فرآیند ارزشمند را با اختلال مواجه می‌کند. 

قره‌تپه از نگرانی در مورد ترویج فردگرایی در آموزش‌های مجازی، خاطرنشان کرد: به صورت ویژه در پایه‌های اول آموزش ابتدایی، این مسائل خود را بیشتر نشان می‌دهد. به‌ویژه کم‌سوادی و الزامات زندگی اجتماعی که این موارد را باید بچه‌ها در مدرسه فرا بگیرند و متاسفانه در درازمدت، بحران‌های اجتماعی در این خصوص ایجاد خواهد شد. 

آموزش حضوری بهترین و مؤثرترین شیوه آموزش است

پیمان لطیفی از فعالان جامعه نخبگان و پژوهشگران استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با تاکید بر ضرورت بازنگری اساسی در نظام آموزشی به علت تعطیلات ناخواسته در پی ناترازی انرژی و بحران‌های ناشی از این تعطیلات در آینده، متذکر شد؛ بحران‌های اخیر نظیر ناترازی انرژی و تعطیلات ناشی از آن، به شکلی عمیق و گسترده نظام آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار داده‌اند. 

وی افزود: این بحران‌ها نه‌تنها به تعطیلی مراکز آموزشی منجر شده بلکه به تدریج به اختلالات گسترده‌ای در فرآیند آموزش و یادگیری در سطوح مختلف آموزشی دامن زده است. به‌ویژه در شرایطی که آموزش آنلاین و در بستر شاد و دیگر سکوها به یک راهکار ضروری تبدیل شده، چالش‌های جدیدی در دسترسی و کیفیت آموزشی به‌وجود آمده است. 

لطیفی در این باره هشدار داد: ادامه این روند می‌تواند به بروز یک بحران آموزشی جدی منتهی شود. چرا که آموزش حضوری بهترین و مؤثرترین شیوه آموزش است. 

وی در این خصوص گفت: این تعطیلی‌ها و کاهش ساعات آموزشی حضوری، به ایجاد یک ناترازی تحصیلی گسترده منجر شده، این اختلالات به وضوح تأثیرات منفی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان خواهد داشت. آموزش آنلاین، که به‌عنوان یک راهکار اضطراری در دوران کرونا مطرح شد، اکنون در بسیاری از موارد نتواسته است جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد. 

لطیفی خاطرنشان کرد: مشکلات زیرساختی نظیر دسترسی نامناسب به اینترنت، تجهیزات سخت‌افزاری ناکافی و فقدان آمادگی روانی دانش‌آموزان و اساتید برای تدریس آنلاین، از جمله موانع اصلی بر سر راه استفاده مؤثر از این شیوه آموزشی است. 

این استاد دانشگاه همچنین به لزوم تدوین راهکارهای جدید و کارآمد برای مقابله با این بحران‌ها اشاره کرد و افزود: اگر این روند ادامه یابد، نظام آموزشی کشور با خطر جدی در زمینه کیفیت و سطح علمی فارغ‌التحصیلان روبه‌رو خواهد شد. 

لطیفی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آموزش حضوری به‌ویژه در سطوح ابتدایی و متوسطه از ارکان اساسی رشد فکری و اجتماعی دانش‌آموزان است و ناترازی آموزشی در این سطح می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل‌های آینده کشور به همراه داشته باشد. 

وی ادامه داد: نظام آموزشی کشور باید به گونه‌ای بازنگری شود که علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین، بتواند چالش‌های موجود را برطرف کند و در عین حال، از پایداری و انسجام فرآیند آموزش در شرایط بحرانی نیز اطمینان حاصل کند. همچنین، باید توجه داشت که در شرایط بحران، هم‌زمان با حفظ کیفیت آموزشی، زیرساخت‌های آموزشی باید در اولویت قرار گیرد. 

لطیفی یادآور شد: بر اساس نظریه جنگ خاموش برای تضعیف یک کشور نیازی به حمله فیزیکی نیست؛ کافی است که سیستم آموزشی آن کشور را در معرض خطر قرار داد و افراد ناکارآمد و فاقد صلاحیت‌های علمی و مدیریتی را در پست‌های کلیدی و آموزشی قرار داد. 

وی عنوان کرد: تجربه بحران کرونا نیز به خوبی نشان داد که ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای کشور به همراه داشته باشد. بنابراین، مسئولان و نهادهای آموزشی باید به سرعت اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های جدید کنند تا از بروز یک بحران آموزشی بزرگ جلوگیری شود. 

لطیفی در پایان از همه نهادهای مسئول خواست که با همکاری و هم‌اندیشی، زمینه‌های لازم را برای بهبود شرایط تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم و با اتخاذ تصمیمات علمی و عملی، شرایط بحرانی نظام آموزشی کشور را مدیریت کنند. 

دولت به‌دنبال راهکارهای بلندمدت برای بهبود مدیریت انرژی باشد

مصطفی کریمی مسئول معاونت علمی - فناوری سپاه ناحیه امام سجاد (ع) کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌ها از شرایط کنونی ناراضی‌اند و خود و فرزندانشان را قربانی اصلی این ماجرا می‌دانند، تحمل سختی برنامه‌های آموزشی توسط والدین به‌ویژه مادران و خروجی نامناسب آموزشی، متاسفانه قابل توجه است. 

وی افزود: بسیاری از والدین مدعی هستند، برخی از معلمان با ارائه چند برابری مطالب در کلاس‌های آنلاین، قصد دارند عقب‌افتادگی‌های آموزشی را این چنین، جبران کنند. 

کریمی ادامه داد: متاسفانه دانش‌آموزان مناطق محروم و خانواده‌های کم‌درآمد، بیشترین آسیب را از تعطیلی مدارس می‌بینند. این موضوع می‌تواند به افزایش نابرابری آموزشی و اجتماعی در بلندمدت منجر شود. 

این پژوهشگر کرمانشاهی افزود: تعطیلی‌های مکرر و طولانی‌مدت می‌تواند به کاهش کیفیت آموزش و افت تحصیلی دانش‌آموزان منجر شود. این موضوع به‌ویژه در مقطع ابتدایی که پایه‌های یادگیری شکل می‌گیرد، بسیار حساس است. 

کریمی بیان کرد: به‌عنوان یک فرد دغدغه‌مند مسائل آموزشی، پیشنهاد می‌کنم که برای جلوگیری از تکرار چنین تعطیلی‌هایی، دولت باید به‌دنبال راهکارهای بلندمدت برای بهبود مدیریت انرژی، افزایش تولید گاز و برق و کاهش اتلاف انرژی باشد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ذکر این نکته ضروری است که برای مقابله با بحرانی این چنینی در فضای آموزشی به‌ویژه برای دانش‌آموزان، علی‌رغم سکوت و بی‌توجهی مسئولان ملی، در استان کرمانشاه منتظر پاسخگویی و ارائه راهکارهای بهینه در این زمینه هستیم. 

گزارش به قلم حامد شبابی؛ فعال رسانه‌ای 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.