حالت تاریک
استاد حوزه علمیه کرمانشاه:

امام حسین الگویی کامل برای قیام است

امام حسین الگویی کامل برای قیام است

استاد حوزه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه گفت: امام حسین (ع) یک الگوی کامل از جانب خداوند متعال برای قیام در مقابل ظالمان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بررسی فلسفه قیام عاشورا می‌توان گفت این قیام تنها یک اتفاق نیست بلکه فراگیر شدن آن علاوه بر زنده نگه‌داشتن دین مبین اسلام حتی آن را به سایر کشورهای دنیا شناسانده و درس بزرگی برای آزادی‌خواهان جهان است.

قیام عاشورا یک قیام خالص برای خداوند متعال بوده است چرا که هر اقدامی که برای خداوند باشد پایدار خواهد ماند در غیر این صورت از بین خواهد رفت؛ قیام عاشورا و نقش‌آفرینی امام حسین (ع) و یارانشان ایجاد یک مسیر پر پیچ و تاب برای آزادی و گرفتن حق است که در نهایت به شهادت ختم خواهد شد.

در رابطه با اهمیت قیام عاشورا و شهادت امام حسین (ع) می‌توان گفت این  قیام یکی از نقاط عطف در تاریخ اسلام به شمار می‌رود که باعث شده دین اسلام پس از ۱۴۰۰ سال هم‌چنان زنده و پویا بوده و به دنبال حق‌طلبی مظلومان عالم باشد و روز‌به‌روز ابعاد واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کند؛ لذا در این راستا به گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین، استاد سطح عالی حوزه امام خمینی (ره) کرمانشاه نشسته‌ایم.

مرصادنیوز: چرا امام حسین (ع) قیام کرد، اما امام حسن (ع) قیام نکرد؟

صادقی‌امین: پاسخ این سئوال را باید در جامعه و خلفای وقت جستجو کرد، در زمان امام حسن (ع) معاویه خلیفه بود و بسیار حقه‌باز و نیرنگ‌باز بود و مردم را فریب می‌داد، اما هرچند معاویه و یزید هر دو پلید و ذاتی ضدانسانی داشتند اما معاویه نسبت به یزید بسیار حیله‌گرتر بود به گونه‌ای که در تاریخ زبان‌زد بوده است.

نقل است در زمان حکومت معاویه به او خبر دادند که مردم شورش کردند که معاویه دستور داد درب قصر را باز کنند تا همه مردم داخل بیایند؛ مردم به محض ورود به قصر شروع به همهمه کرده و شعار دادند، پس از آن‌که عصبانیتشان فروکش کرد معاویه بر بلندی ایستاد و گفت مردم سکوت کنید تا صحبت کنم اگر قانع نشدید من را بکشید.

معاویه گفت چند سئوال دارم؟ آیا شما اعتقاد دارید که خدا می‌بیند یا نمی‌بیند؟ همه گفتند خدا می‌بیند! معاویه‌ گفت: آيا شما بینا‌تر هستید یا خدا؟ آيا خدا قدرت دارد آیا قدرت شما بیشتر است یا خدا؟  معاویه گفت: ای مردم چرا خداوندی که هم بیناست و هم قدرت دارد با من برخورد نمی‌کند، اما شما قیام کردید؟ مردم سکوت کردند و به یک‌باره همه از قصر خارج شدند، که این موضوع گوشه‌ای از نیرنگ معاویه را نشان می‌دهد.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند: «سرنوشت هیچ قومی را تغیر نمی‌دهیم مگر به خواست خودشان»؛ یعنی اینکه خود مردم باید قدم جلو بگذارند به این صورت نیست که خداوند اگر کسی راه کج رفت بر او آتش بباراند، لذا اگر خداوند صبور نباشد، برای او عیب است و جزو صفات سلبیه است؛ بنابراین در زمان معاویه مردم دغدغه‌ای نداشتند و جامعه رو به تباهی رفت.

مرصادنیوز: سیاست یزید در برابر امام حسین (ع) به چه صورت بود؟

صادقی‌امین: در زمان امام حسین (ع) یزید همانند معاویه نیرنگ و حیله نداشت و بر زور تأکید می‌کرد و به والیان بلاد اسلامی پیغام داده بود که با زور هم شده برای من از بزرگان عرب بیعت بگیرید و همه می‌دانستند که او میمون‌باز بود خیلی از ناهنجاری‌هایی که در دین اسلام حرام بود انجام می‌داد و شراب می‌خورد، همین اعمال سبب شد که مردم به ذات پلید او آگاه شوند و در این شرایط بود که امام حسین (ع) قیام کرد، چرا که  شرایط جامعه را برای قیام آماده و مهیا دید.

مرصادنیوز: دلیل اصلی قیام امام حسین (ع) چه بوده است؟ 

صادقی‌امین: امام حسین (ع) نه تنها برای احیای دین، قیام کرد بلکه در واقع برای آزادی و آزادگی قیام کرد؛ امام حسین (ع) با قیام خود تبدیل به یک الگوی جهانی شد همان‌طور که نیلسون ماندلا رهبر آفریقا درباره ایشان می‌گوید: «امام حسین (ع) به من این توان را داد که برای حق و آزادی بایستم»، یا گاندی در زمان مبارزات خود علیه انگلستان می‌گوید: «تحسین من از فداکاری نجیب امام حسین (ع) به عنوان یک شهید فراتر است، زیرا او مرگ و شکنجه را برای خود و فرزندان و همه خانواده‌اش پذیرفت اما تسلیم مقامات ناعادل نشد و اگر هند بخواهد یک کشور موفق باشد باید در مسیر امام حسین (ع)باشد».

امام حسین (ع) یک الگوی کامل از جانب خداوند متعال برای قیام در مقابل ظالمان است، لذا خداوند متعال با شهادت امام حسین (ع) می‌خواهد به مردم بگوید که تحت هیچ شرایطی از جایگاه حقانیت خود کوتاه نیاید و در مقابل ظلم و زورگویی بایستید.

مرصادنیوز: آیا راه امام حسین هم‌چنان ادامه دارد؟

صادقی‌امین: امام حسین (ع) شاید امروزه در میان ما نباشد اما راه او قطعاً ادامه دارد و ما باید ببینیم ظالم و زورگوی زمان چه کسی است و چه کسی در طول ۹۵ روز می‌تواند بیش از ۳ میلیون نفر انسان را به شهادت برساند فقط به دلیل اینکه برای اشغال سرزمین فلسطین، مردمان این کشور مقاومت کردند و از این امر ناراحت هستند به همین دلیل صهیونیست‌ها باید نسل‌کشی را انجام دهند.

امام حسین (ع) برای همه مسلمانان جهان یک الگوی شجاعت است که در مقابل ظلم نترسید و ایستاد به همین خاطر است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «انا الحسین مصباح الهدی؛ امام حسین (ع) چراغ هدایت است» و در یک روایت دیگر می‌فرماید: «امام حسین (ع) کشتی نجات است و هر کس سوار بر این کشتی شود نجات پیدا خواهد کرد»؛ به همین خاطر فلسطینیان امام حسین‌گونه در مقابل ظلم و استکبار ایستاده‌اند و جانشان را برای آزادی و حق فدا می‌کنند.

مرصادنیوز: در تاریخ کسانی که بر خلاف امام حسین (ع) در مقابل زورگویی سر خم کردند چه خساراتی دادند؟

صادقی‌امین: با مطالعه تاریخ می‌توان دید کسانی که با زورگویان سازش کردند اکنون کجای تاریخ ایستاده‌اند از جمله صدام حسین رئیس جمهور کشور عراق که غلام حلقه به گوش آمریکا بود اما پس از وقایع سال ۱۹۸۱ که رژیم اشغالگر صهیونیستی به زرادخانه اتمی صدام حمله کرد، صدام هیچ اقدامی نکرد و تنها سازش کرد و گفت همین که جامعه جهانی رژیم صهیونسیتی را محکوم کنند اکتفا می‌کنم.

صدام حسین هر چقدر که مقابل ظلم و زور سر خم می‌کرد و مطیع آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بود اما در نهایت به راحتی کشور تصرف کرده و به آشوب و ناامنی کشاندند و سال‌ها نفت و ثروت‌های عراق را به یغما بردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «هزینه سازش به مراتب بیشتر از هزینه مقابله هست و باید با ظالمان و مستکبران مقابله کرد»، بنا به تعبیر مقام معظم رهبری سازش در مقابل ظلم به غیر از ضرر و زیان چیزی به دنبال ندارد به همین دلیل ما باید راه امام حسین (ع) را در مسیر زندگی طی کنیم، چرا که امام حسین (ع) همان الگوی جاودانه‌ای است که باعث می‌شود در مقابل ظلم بایستیم.

امام حسین (ع) برای نشان دادن حکمرانی اسلامی قیام کرد، چرا که در زمان او حکمرانی غیر‌اسلامی بود و بیت‌المال مسلمانان در زمینه‌های غیر‌شرعی خرج می‌شد و میان اقشار مختلف مردم تبعیض و بی‌عدالتی بسیاری بود که ریشه آن به جنگ جمل بر‌می‌گردد.

مرصادنیوز: آیا انگیزه اصلی امام حسین (ع) از قیام عاشورا، حکمرانی بود؟

صادقی‌امین: خیر، یکی از انگیزه‌های قیام امام حسین (ع) نمود پیدا کردن و جلوه کردن حکمرانی اسلامی است چرا که حاکم اسلامی اگر مردم را به سمت خوبی‌ها و زیبایی‌های اخروی ببرد، عدالت و قسط را در میان جامعه برپا می‌کند.

یک نمونه از حاکم اسلامی عصر حاضر یکی از شهدای دفاع مقدس است که به تعبیری حاکم و مسئول بود، شهید باکری که شهردار تبریز بود در زمان سیل همه نیروها و خود او در خط مقدم به مردم کمک کرده و برای رسیدگی به محلات مختلف نیروها را تقسیم می‌کند و خود او هم به یکی از محلات برای کمک‌رسانی می‌رود در حالی که مردم او را نمی‌شناسند و به شهردار فحش و ناسزا می‌گویند اما با این اوصاف شهید باکری به عنوان یک حاکم اسلامی در خط مقدم در کنار مردم ایستاده و کار می‌کند و پس از اینکه حرف‌های ناراحت‌کننده مردم را می‌شنود به‌ جای برخورد با مهربانی می‌گوید برایش دعا کنند که عاقبت به خیر شود.

امروزه از شرایط فعلی گله‌مند هستیم و توقع داریم که همه مدیرانی که در جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت هستند همانند شهید مهدی باکری و آیت‌الله طالقانی با مردم رفتار کنند و نسبت به امور آنها دلسوز باشند، همان‌طور که وقتی آیت‌الله طالقانی در مجلس به عنوان نماینده حضور پیدا کرد، روی صندلی ننشست و در جواب اصرار سایر همکاران در مجلس، می‌گویند: «کسی که روی صندلی نرم تکیه بزند دیگر به فکر فقرا نخواهد بود»، بنابراین ما باید به امام حسین (ع) و شهیدان متوسل شویم.

مرصادنیوز: از قیام امام حسین (ع) و اشتیاق مردم به امام (ع) بیشتر بگویید.

صادقی‌امین: امام حسین (ع) یک چراغ راهنما برای بشریت است که در مقابل ظلم و جور ایستاد و امروز ما وارث چنین شخصیت بی‌نظیری هستیم که هر ساله در ایام اربعین همانند پژواک قیام عاشورا، صدای امام حسین (ع) در گوش جامعه و تاریخ می‌پیچید و یک راهپیمایی میلیونی از سراسر کشور و جهان گرد هم آمده و بدون خشونت در کنار هم برای مظلوم دشت نینوا شروع به مدیحه‌سرایی و عزاداری می‌کنند.

مرصادنیوز: راهپیمایی اربعین تأثیری در شناساندن امام حسین (ع) به مردم دارد؟

صادقی‌امین: بله، در ایام اربعین برای بسیاری از مردم جهان سئوال است که این رویداد بزرگ چیست که باعث می‌شود هر سال مردم از اقصی نقاط جهان در یک مسیر قرار گرفته و به زیارت امام حسین (ع) بروند؛ لذا این موضوع باعث شده که امام (ع) به طور کامل به جهانیان معرفی شود که ایشان چگونه علی‌رغم یاران کم‌تعداد خود در مقابل ظلم ایستاد و قیام کرد و زیر بار حرف زور نرفت.

لذا معرفی امام حسین (ع) به عنوان الگوی آزادگی و حق‌طلبی، ثمره با برکت اربعین است همان‌طور که یکی از علما در این باره می‌فرماید در اربعین امام حسین (ع) چه چیزها و چه عنایت‌هایی که ندیدم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از