حالت تاریک
نرخ بیکاری در کرمانشاه کماکان صعودی است؛

ناامیدی جوانان کرمانشاهی از تدبیر مدیران کارآفرین!

ناامیدی جوانان کرمانشاهی از تدبیر مدیران کارآفرین!

کماکان نرخ بیکاری در چهره زیبای ایران اسلامی صعودی و کرمانشاه دومین استان بیکار کشور است، استمرار این واقعیت تلخ اما تکراری هم سبب نامیدی جوانان استان از تدبیر مدیران با ادعای کارآفرینی و اشتغال‌زایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در حوزه اشتغال قبل از هر چیزی باید به تعریف شغل و کار پرداخت؛ شغل به فعالیتی اطلاق می‌شود که اولاً پایدار و منظم بوده و ثانیاً در قبال انجام آن فعالیت، دستمزدی دریافت شود پس شرایط داشتن کار، پایداری آن برای شخص و نیز دریافت و کسب درآمد است.

اگر ما مقوله بیکاری را بدون بررسی دو موضوع درآمد و پایداری بررسی کنیم فقط به آماری خنثی و گذرا در طول یک مدت و بازی با اعداد خواهیم رسید، متأسفانه در سال‌های اخیر نرخ بیکاری و یا بهتر است بگوییم جمعیت بیکار کشور با توجه به دو موضوع یاد شده روبه ازدیاد بوده است، دلایل چشمگیر شدن نرخ بیکاری در کشور و به زعم آن در استان کرمانشاه را می‌توان در چند موضوع خلاصه کرد.

در مبحث توسعه اقتصادی دو بازوی محرکه اقتصاد، مسکن و حمل و نقل هستند که با توجه به وسعت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه‌یافتگی در راستای اقتصاد، نظر کارشناسان بر آن است که حداقل جمعیت باید به اعدادی نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر برسد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر با توجه به تهاجم بی‌سابقه اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران در قالب‌ تحریم، یکی از بازوهای محرکه در بحث اقتصاد که حمل و نقل است، تقریباً فشل شده، در موضوع مسکن نیز با بی‌تدبیری‌های دولت تدبیر و امید، رکود شدیدی در ساخت مسکن رخ داد که این موضوع بازوی دیگر محرکه اقتصاد را که ایجاد شغل پایدار و با درآمد بود، از کار انداخت، ( باید توجه داشت که ساخت و ساز در مقوله مسکن پیشران ۸۶ شغل در دیگر موضوع‌های شغلی است).

با تهاجم فرهنگی که نسبت به جمعیت خانواده در ایران اسلامی صورت گرفته متأسفانه نرخ رشد جمعیت نیز کاهش یافت که خود باعث ایجاد یک ساختار سالمند در بدنه جامعه خواهد شد از همین رو به زعم تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری نسبت افزایش تولید در بخش محصولات و بالابردن نرخ جمعیتی برای توسعه‌یافتگی در آینده نزدیک با کاهش شدید نیروی کار مواجه خواهیم شد.

استان کرمانشاه با توجه به گستردگی جمعیت و نیز ساختار پیچیده اقلیت‌های قومی و مذهبی متأسفانه طی سال‌های اخیر جایگاه مناسبی را در میان استان های کشور از نظر ایجاد شغل نداشته است؛ این موضوع از چند منظر قابل بررسی است، نکته اول بررسی ظرفیت‌های بومی محلی در استان کرمانشاه که باید مورد بررسی قرار بگیرد که آیا این استان به صورت دورنمایی به طور کلی قابلیت به‌کارگیری نیروی کاری را دارا است یا خیر؟ بررسی این موضوع در سطح کلان نشان می‌دهد که استان کرمانشاه با توجه به قابلیت‌های بسیار در حوزه ظرفیت‌های اقتصادی هم‌چون تولید محصول و خدمت و نیز در حوزه کشاورزی نباید و شایسته نیست که در رتبه‌های برتر بیکاری کشور قرار گیرد، با تحلیل مناسب در این حوزه خواهیم دید که مدیران اجرایی و مدیران عالی بدون در نظر گرفتن سیاست‌های ابلاغی نظام و تفسیر به رأی در این حوزه موجبات تعطیلی و رکود بخش‌های اقتصادی در استان کرمانشاه را رقم زده‌اند.

در سیکل عمر یک واحد تولیدی، سیاست و چشم‌انداز این مجموعه باید ارتقا در حوزه جذب، آموزش، به‌کارگیری و نگهداشت نیروها باشد، اما متأسفانه واحد‌های صنعتی و تولیدی کرمانشاه فقط به عدم ورشکستگی در حوزه کاری خود فکر می‌کنند، بهتر آن است به جای دادن آمارهای ناامیدکننده به مردم، یک بار برای همیشه همه مسئولان در امور اجرایی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در امور نظارتی به وظیفه اصلی خود عمل کنند، در حالی که متأسفانه در این مورد تاکنون به درستی تقسیم کار نشده در نتیجه نمایندگان به دادن قول‌های اجرایی و مدیران اجرایی به نظارت بر عملکرد واحد‌های تولیدی می‌پردازند که نتیجه منفی آن را در شرایط فعلی شاهد هستیم.


کرمانشاه نیازمند نگاه ویژه ملی است

فضل‌الله رنجبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: متأسفانه کرمانشاه همواره از سال‌های پیش تاکنون در رده‌های اول بیکاری کشور قرار داشته است که نشان‌دهنده این است این استان نیازمند یک نگاه ملی ویژه است. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این روند همین‌گونه ادامه پیدا کند کرمانشاه همچنان در صدر جدول بیکاری در کشور باقی خواهد ماند.

وی گفت: در بهار سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری در کرمانشاه ۱۰.۲ و در بهار سال ۱۴۰۳ این رقم به ۱۲ رسیده است یعنی نرخ بیکاری در کرمانشاه به میزان ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

رنجبر خاطرنشان کرد: کرمانشاه در حال حاضر به عنوان دومین استان بیکار کشور مطرح است و این در حالی‌ است که استعدادها و ظرفیت‌های خوبی در استان ما وجود دارند که می‌توان به مواردی مثل کشاورزی، منابع طبیعی، گردشگری، ظرفیت بالای مرزی، میزان بارندگی مناسب و ذخایر آب نسبتاً خوب اشاره کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استان کرمانشاه به یک نگاه ویژه ملی نیازمند است، گفت: باید قرارگاه مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال از طرف دولت در استان ما تقویت شود. 

وی تصریح کرد: این قرارگاه باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری و تسهیلاتی با نرخ ارزان‌تر در اختیار جوانان منطقه قرار دهد، نمونه‌ای از این مشوق‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری عبارت است از کاهش یا حذف عوارض و مالیات. 

رنجبر افزود: این مشوق‌ها باید در این قرارگاه از سوی دولت مرکزی مصوب شوند، به این ترتیب می‌توان سرمایه‌گذاران را به سوی استان سوق داد تا از طریق سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مرتبط با آن و نیز فراهم‌کردن بسترهای مناسب، اقدامی اساسی در راستای کاهش بیکاری و بهبود اقتصاد استان انجام گیرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان نماینده مردم در مجلس به وزیر اقتصاد متذکر شدیم که باید برای برون‌رفت از معضل بیکاری به کرمانشاه نگاه ویژه‌ای داشت، در این راستا پیشنهاد شد که در سازمان سرمایه‌گذاری کشور، اتاق سرمایه‌گذاری کرمانشاه تشکیل و اجرایی شود. 

رنجبر خاطرنشان کرد: با تشکیل این اتاق یک گام مؤثر به جلو در پیشرفت استان برداشته خواهد شد، قطعاً وجود مدیران متعهد و متخصص موجب تسهیل سرمایه‌گذاری، حرکت رو به رشد استان و خروج آن از وضعیت اقتصادی فعلی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری نشان از نگاه ویژه دارد، گفت: باید این قرارگاه عملیاتی شود، به نظر می‌رسد این قرارگاه تا به حال نتوانسته است مأموریت اصلی خود را انجام دهد اما اگر دولت جدید نگاه خود را به کرمانشاه ویژه‌تر کند می‌توان با ادامه فعالیت همان قرارگاه، با اختصاص ساز و کاری جدید و امتیازات لازم این اتاق را به سمت پیشرفت استان هدایت کرد.


ضرورت حاکمیت تفکر سیستمی بر مبحث اشتغال 

بهروز جمشید‌مفید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مبحث اشتغال، اشتغال‌زایی و پایین‌آوردن نرخ بیکاری از اصلی‌ترین موضوعاتی است که نه تنها جامعه ایران بلکه اکثر جوامع با آن دست به گریبان هستند. 

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: هر جامعه باید به نحوی مطلوب با این قضایا برخورد داشته باشد، مطلوب‌بودن یعنی برنامه‌ریزی صحیح، علمی و منطقی برای حل معضل بیکاری؛ اگر جامعه چنین برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد قطعاً در دست یافتن به اهداف خود موفق خواهد بود. 

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام‌شده یکی از اصلی‌ترین معضلات استان کرمانشاه در حوزه اشتغال، بخشی‌نگری است، گفت: متأسفانه هماهنگی و اتحاد لازم برای موضوع اشتغال در حد مطلوبی نبوده است. 

جمشیدمفید خاطرنشان کرد: در موضوع اشتغال برنامه‌ریزی‌هایی که باید از قبل صورت بگیرد و فرآیندی که طی آن هر کدام از دستگاه‌های اجرایی نقش‌آفرینی خود را داشته باشند، به صورت مطلوبی صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: در واقع هر دستگاه اجرایی نقش یکی از اعضای پیکره دولت را ایفا می‌کند که عدم نقش‌آفرینی صحیح و هماهنگی نامناسب با سایر دستگاه‌ها موجب خواهد شد تا پیکره اصلی کارایی درستی نداشته باشد. 

جمشید‌مفید خاطرنشان کرد: بخشی‌نگری باعث شده که با وجود ارائه تسهیلات اعتباری و اقدامات متعدد در بخش‌های مختلف، استان کرمانشاه در رفع معضل بیکاری به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکند.

وی تصریح کرد: باید یک تفکر سیستمی به عنوان اصلی‌ترین موضوع بر مبحث اشتغال حاکم شود، برنامه‌ریزی‌ها، چشم‌انداز و اهداف در موضوع اشتغال باید از قبل مشخص شوند و در یک روند مطلوب و اصولی هر کدام از دستگاه‌های اجرایی بنا به مأموریتی که دارند نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند.

جمشیدمفید با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و اداره صمت از جمله دستگاه‌های مؤثر در موضوع اشتغال در استان محسوب می‌شوند، گفت: پروژه‌ها و فرصت‌های مناسبِ رشته‌های شغلی مختلف برای هر یک از متقاضیان جویای کار در استان کرمانشاه وجود دارد. 

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین آیتم‌هایی که در موضوع اشتغال می‌توان بر روی آن متمرکز شد مبحث گردشگری و میراث فرهنگی است، زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان در این حوزه کاملاً فراهم است و می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در رشته‌های متعدد و مختلف این حوزه ایجاد اشتغال کرد و در آن به پیشرفت‌های خوبی نائل شد.

جمشیدمفید خاطرنشان کرد: بر اساس تفکر سیستمی باید تسهیلات اعتباری در راستای اشتغال‌زایی صحیح در این حوزه‌ها به متقاضیان ارائه شود، یکی دیگر از محوری‌ترین موضوعات در مبحث اشتغال، مسئله مهارت‌آموزی است.

وی گفت: متأسفانه درصد قابل توجهی از جویندگان کار در استان کرمانشاه فاقد مهارت‌های لازم برای احراز یک شغل هستند که بر اساس تفکر سیستمی، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

جمشیدمفید تصریح کرد: باید رشته‌های پرطرفداری را که متقاضیان در آنها جویای کار هستند شناسایی کرده و در فرآیند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی قرار داد، همچنین باید تسهیلات اعتباری را در اختیار کسانی قرار داد که از انگیزه کافی برخوردار بوده و دوره‌های مهارت‌آموزی را با موفقیت پشت سر می‌گذارند زیرا درصد بالایی از این افراد با داشتن این ویژگی‌ها در کسب و کار خود در آینده موفق خواهند شد. 

وی تصریح کرد: مأموریت‌های مهم و جدیدی برای کارگروه اشتغال استان که یکی از زیر مجموعه‌های شورای برنامه‌ریزی استان است تعریف شده است ان‌شاءالله با هماهنگی‌هایی که در روند اشتغال‌زایی با استانداری به عمل خواهد آمد، برنامه‌های اشتغال در استان تحقق پیدا خواهد کرد و ما شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود. 

جمشیدمفید افزود: بر اساس سند اشتغالی که توسط برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی ارائه شده است ۲۶ هزار و ۲۴۷ نفر تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۳ برای استان پیش‌بینی شده است که خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸ هزار اشتغال‌زایی در استان داشته‌ایم که این میزان ۳۲ درصد از تعهدات اشتغال استان محقق شده است. 

وی ادامه داد: می‌توان گفت که به صورت ماهانه به تعهدات برنامه‌ریزی شده عمل شده است و خوشبختانه بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در کشور استان کرمانشاه از لحاظ عمل به تعهدات اشتغال‌زایی در رده دوم کشوری قرار دارد.

جمشیدمفید با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از جویندگان کار در سطح استان دارای مهارت هستند، افزود: بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سامانه رصد هم‌اکنون ۳۲ درصد از تعهدات سال ۱۴۰۳ در حوزه اشتغال تحقق پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعداد ۲۰ دفتر کاریابی در سطح استان فعال هستند، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۶۶۶ نفر افراد جویای کار ثبت‌نام کرده‌اند که ۹۳۴ نفر مشغول به کار شده‌اند.

جمعیت اشتغال استان کرمانشاه تغییری نداشته 

سهراب دل‌انگیزان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مسئله اصلی در مورد نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار نحوه پرداختن به موضوع است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: جمعیت شاغل کشور طی سال‌های گذشته ۲۳ میلیون و 400 هزار نفر بوده و هم‌اكنون نیز همین میزان شاغل در کشور داریم یعنی اشتغال اضافه‌ای صورت نگرفته است.

دل‌انگیزان تصریح کرد: با توجه به اینکه مرکز آمار ایران بر جمعیت فعال تمرکز دارد نرخ بیکاری کاهشی یا افزایشی است اما باید بر روی جمعیت شاغل تمرکز کرد تا آمار واقعی احصا شود.

وی ادامه داد: در استان کرمانشاه باید ارزیابی خاصی صورت گیرد تا بتوانیم راستی‌آزمایی لازم را در حوزه نرخ بیکاری داشته باشیم و باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمعیت شاغل خود را اعلام کند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه رشد اشتغال تابعی از تولید است، عنوان کرد: اقتصاد استان کرمانشاه زمانی رشد می‌کند که تولید رشد کند و مسئولان استان باید اعلام کنند جمعیت شاغل استان کرمانشاه چند نفر است.

دل‌انگیزان با اشاره به مشکلات اشتغال در استان کرمانشاه افزود: نرخ دستمزد بسیار پایین است و همین موضوع سبب شده افراد تمایلی به اشتغال در صنایع نداشته باشند زیرا هزینه‌های جانبی زیادی بر فرد تحمیل می‌شود و عملاً صرفه اقتصادی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ حال پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه خواهیم رسید که با توجه به موقعیت ژئوپولتیک استان کرمانشاه، بهتر است در دو حوزه تولید و خدمت (همانند ایجاد کریدور اقتصادی و کارگزاری بین‌المللی مردمی، گردشگری و...) و حوزه کشاورزی با در نظر گرفتن سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ایجاد و تعریف شغل بپردازیم.

باید با جدیت از ظرفیت ایجاد قرارگاه ملی اشتغال استفاده کرد چرا که در غیر این صورت در استان با تصمیمات جزیره‌ای و مقطعی کوتاه‌مدت و با آمارهای غیرواقعی و غیرعلمی در آینده نزدیک با دو چندان شدن معضل بیکاری و مهاجرت نخبگان از استان رو‌به‌رو خواهیم شد و ضربات مهلک و غیرقابل جبرانی به توسعه استان کرمانشاه وارد خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از