حالت تاریک
از شایعه تا واقعیت؛

تنزل جایگاه کرمانشاه یا اعلام‌نشدن نرخ سالانه بیکاری؟

تنزل جایگاه کرمانشاه یا اعلام‌نشدن نرخ سالانه بیکاری؟

به تازگی اعداد و ارقامی در فضای مجازی مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه عنوان شده درحالی که به اذعان متولیان امر هنوز نرخ بیکاری سالانه کرمانشاه اعلام نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ بر اساس گزارش روزنامه اعتماد بیشترین نرخ بیکاری برای استان کردنشین کرمانشاه است که در آن از هر ۱۰ نفر دو نفر کار پیدا می‌کنند!

اعتماد نوشت: استان کرمانشاه با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴ درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی‌شده داشته است که این رقم نشان می‌دهد در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریبا دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند.

بر اساس گزارش اعتماد، خراسان جنوبی با کسب نرخ بیکاری ۵ درصدی و قزوین با قرارگیری بر پله ۴.۷ درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

با توجه به ادعای متولیان امر در استان کرمانشاه، ظاهرا هنوز آمار بیکاری یک‌ ساله در استان کرمانشاه اعلام نشده اما اگر اطلاعات  منتشر شده در این باره صحیح باشد باید به حال زار این استان گریست!


هفته آینده نرخ بیکاری سالیانه کرمانشاه اعلام می‌شود

مختار احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در سال یک‌هزار و ۴۰۲ تعداد ۳۴ هزار و ۵۱۷ فرصت شغلی در استان کرمانشاه پیش‌بینی شده بود که تعداد ۴۰ هزار و ۱۵۴ فرصت شغلی معادل ۱۱۶ درصد تعهد اشتغال محقق شد.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: نرخ بیکاری سالیانه در سال یک‌هزار و ۴۰۱ معادل ۱۴.۲ درصد بوده که در سال یک‌هزار و ۴۰۲ به ۱۲.۲ درصد رسیده که کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: آمار سالانه بیکاری در سال یک هزار و ۴۰۲ هنوز اعلام نشده اما به‌طور میانگین در چهار فصل کاهش ۲ درصدی داشته است.

احمدی گفت: به احتمال زیاد هفته آینده از طرف مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری سالانه اعلام خواهد شد.


کرمانشاه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در حوزه اشتغالزایی و رفع بیکاری کارهای خوبی انجام شده است؛ اما باید این را بدانیم که استان کرمانشاه هشت سال به صورت مستقیم درگیر یک جنگ نابرابری شد که پس از آن حدود یک دهه درگیر بازسازی بوده است.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل و... موجب شده که استان کرمانشاه نسبت به کشور دو دهه عقب باشد و از طرف دیگر در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرارگرفتن مزید بر این مشکلات شده و می‌توان گفت کرمانشاه جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.


حسینی‌کیا در ادامه افزود: با توجه به شرایط،  هر اندازه که در این استان کار می‌شود اما همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد در عین اینکه نظام جمهوری اسلامی خدمات خوبی را به استان کرمانشاه ارائه کرده، اما متناسب با نیازهای کرمانشاه نیست و باید اقدامات جدی صورت گیرد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در برنامه رشد و توسعه یک بند در قانون آورده شده که همه استان‌های جنگ زده ۱۰ درصد بیشتر از سایر استان‌ها اعتبارات و بودجه دریافت کنند که ظرف پنج سال ۵۰ درصد اعتبار بیشتری گرفته باشند، برای اینکه بتواند جهش مطلوبی در رشد توسعه نسبت به دیگر استان‌ها پیدا کنند که این اقدام توسط مجلس صورت گرفته است.


حسینی‌کیا تأکید کرد: اقدامی که بتواند کرمانشاه را در جایگاه واقعی خود قرار دهد، استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌ عظیم میراث فرهنگی و گردشگری این استان است که قطعاً تحول بزرگی در اشتغالزایی کرمانشاه به وجود خواهد و در کنار آن عبور توریست زیارتی از کرمانشاه به عنوان دروازه عتبات در واقع  نقطه عطفی در این عرصه خواهد بود.


نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: استان کرمانشاه دارای معادن متعددی است که این ظرفیت خوبی را برای کرمانشاه ایجاد کرده است اگرچه نسبت به معادن کشور وضعیت مناسبی ندارند و معادن زیادی در کرمانشاه نداریم اما فعال‌سازی این ظرفیت می‌تواند رفع بخش عظیمی از مشکلات اشتغالزایی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی صنعت کرمانشاه در بخش واحد‌های تولیدی که یا نیمه‌تعطیل یا تعطیل و راکت هستند، افزود: اگر این واحدها دوباره به چرخه تولید برگردانده شوند کمک شایانی به این استان خواهد شد.


حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: یک ظرفیت دیگری که می‌تواند به رشد و توسعه استان کرمانشاه کمک کند بحث بازارچه منطقه آزاد قصرشیرین است که کرمانشاه را به عنوان یک منطقه آزاد و تجاری معرفی خواهد کرد و یک جهشی در بحث ایجاد اشتغال و تولید انجام می‌شود.

نماینده سنقر و کلیایی بیان کرد: بازارچه‌های مرزی از دیگر ظرفیت‌های خوب استان کرمانشاه به دلیل ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که ظرفیت قابل توجهی برای این استان ایجاد کرده است که به خوبی می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.


حسینی‌کیا گفت: ظرفیت‌های خوب استان از جمله سدها، سامانه‌های سردسیری و گرمسیری که سبب شده کرمانشاه جایگاه اول و دوم کشور را به خود اختصاص دهد، محصولات متنوع کشاورزی، باغ‌های مرکبات و صنایع دستی هر کدام ظرفیت خاصی دارند و می‌توانند برای رشد و توسعه مورد استفاده قرار گیرند.


این نماینده مجلس ابراز کرد: استان کرمانشاه مشکلات عدیده زیادی دارد که مهم‌ترین آن بحث زیر ساخت‌های جاده‌ای و توسعه مناطق روستایی است که باید به صورت ویژه برای رفع آن کمک شود.

حسینی‌کیا تصریح کرد: استان کرمانشاه می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ پتروشیمی کشور تبدیل شود و ظرفیت آن را دارد اما متأسفانه موانع زیادی برای به ثمر نرسیدن این ظرفیت‌ها وجود دارد که به طور کامل به آن‌ها توجه نشده است.


نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مهم‌ترین معضل توسعه صنعت استان نبود تسهیلات بانکی است و بانک‌ها در این راستا کوتاهی زیادی نسبت به رونق صنایع کرمانشاه داشتند؛ لذا اگر موانع برطرف شود و عزم جدی در مسئولان، همراه با مشارکت مردم به وجود بیاید اتفاقات خوبی برای استان کرمانشاه رقم خواهد خورد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ رفع معضل بیکاری و بهبود واقعی فضای کسب و کار آرزوی دیرینه جوانان این استان است که اکنون پیر شده‌اند و فرزندان آنها نیز امروز همین دغدغه و آرزو را دارند؛ آنچه که شاید بیش از پیش به عمل مسئولان نیازمند است تا شعار...

 

حمیدرضا حاتمی؛ خبرنگار و فعال فضای مجازی

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از