حالت تاریک
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه:

وضعیت ایمنی آسانسورهای کرمانشاه مطلوب نیست

وضعیت ایمنی آسانسورهای کرمانشاه مطلوب نیست

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با اشاره به انجام ۴ هزار بازرسی از آسانسورهای ساختمان‌های خصوصی و عمومی گفت: وضعیت ایمنی آسانسورهای استان کرمانشاه مطلوب نیست.

مهدی حسین‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در حوزه آسانسور وظایف سازمان استاندارد زمانی که آسانسور توسط نصاب و سرویس‌کار مجاز دارای پروانه فعالیت از سازمان صمت نصب و راه اندازی می‌شود و سپس اقدام به ثبت‌نام پروژه در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور می‌کند، پروژه به صورت تصادفی به یکی از شرکت‌های بازرس زیر نظر اداره کل استاندارد ارجاع و فرآیند بازرسی آغاز می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: پس از اینکه پروژه آسانسور از نظر بازرس و در سامانه مربوطه تأیید شد شهرداری منطقه و نظام مهندسی می‌توانند تاییدیه را مشاهده کنند که تاییدیه مذکور دارای اعتبار یک‌ساله بوده و هر سال باید آسانسور توسط بازرس استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: اگر حادثه منجر به جرح در آسانسور آپارتمان خصوصی یا آسانسور مکان عمومی رخ دهد و در زمان حادثه دارای تاییدیه ایمنی استاندارد نباشد در محاکم قضایی برای آپارتمان‌های خصوصی مدیر ساختمان و برای ساختمان‌های اداری و عمومی بالاترین مقام آن مقصر شناخته می‌شود و واحد خسارت بیمه هیچ‌گونه مسئولیتی را تقبل نمی‌کند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ هزار بازرسی از آسانسورهای آپارتمان‌های خصوصی و اماکن عمومی صورت گرفته که منجر صدور یک‌هزار تاییدیه شده و به تبع آن برای تمامی ادارات استان و دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و ساختمان‌های پزشکی درمانی نامه تذکر ارسال و چند مورد از آسانسورهای اماکن عمومی پلمب شده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه تأکید کرد: اعتبار تاییدیه‌های صادر شده از سوی اداره‌کل استاندارد استان ‌کرمانشاه یک‌ساله است و برای آسانسور باید هر ساله تاییدیه را اخذ و تمدید کرد و متأسفانه بسیاری از همشهریان تاییدیه اولیه را برای صدور پایان کار ساختمان اخذ و به محض اینکه پایان کار را دریافت می‌کنند برای سال‌های بعد تاییدیه را تمدید نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود نظارت کافی بر آسانسورهای آپارتمان‌های خصوصی نباشد و هر چه عمر آسانسور بیشتر شود استهلاک قطعات آن نیز بیشتر و امکان بروز حادثه بیشتر می‌شود.

حسین‌پور تصریح کرد: در حوزه اماکن عمومی مانند ادارات و مجتمع‌های تجاری و بیمارستان‌ها و ساختمان‌های پزشکی درمانی با وجود اخطارها و تذکرهای مکرر این اداره‌کل باز هم متأسفانه برخی از آن‌ها هر ساله نسبت به تمدید تاییدیه ایمنی استاندارد آسانسور بی‌تفاوت هستند ولی باید آگاه باشند که در صورت بروز هرگونه حادثه، مدیرکل یا رئیس بیمارستان و بالاترین مقام ساختمان مقصر اصلی شناخته می‌شود.

وی اضافه کرد: در کل وضعیت ایمنی آسانسورهای استان کرمانشاه با توجه به بی‌توجهی مالکان ساختمان‌های خصوصی و مدیران ساختمان‌های عمومی مساعد نیست و لازم است به صورت پیوسته توسط شرکت‌های معتبر مورد سرویس و نگهداری قرار گیرد و هر ساله توسط بازرسان اداره‌کل استاندارد استان مورد بازرسی قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از