حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
ولنگاری در فضای مجازی نیازمند حکمرانی قانون‌مند
بررسی یک چالش فراگیر در کشور؛

ولنگاری در فضای مجازی نیازمند حکمرانی قانون‌مند

با توجه به ولنگاری موجود در فضای مجازی و آسیب‌های ناشی از این چالش، محور اقدامات دولتمردان باید کاهش آسیب‌های فضای مجازی و ارتقای کارآمدی آن باشد تا مردم بتوانند با آرامش خاطر از این فضا استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ پیشرفت فناوری و شکل‌گیری بستر‌های مختلف ارتباطی باعث شده در عصر جدید با پدیده‌ای تحت عنوان فضای مجازی روبه‌رو باشیم، فضایی که دیگر مجاز نیست و گاهی تأثیر آن در زندگی افراد بیش از دنیای واقعی است لذا می‌طلبد در چارچوب قانون مدیریت شود.

ماجرای قانونمند کردن فضای مجازی توصیه‌ای بود که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت چهاردهم مطرح کردند. ایشان در این دیدار بخشی از سخنان خودشان را به این مسئله اختصاص دادند و خطاب به دولت گفتند: «فضای مجازی یک دنیای جدیدی است دیگر؛ شما‌ها بیشتر از بنده هم حتماً مطلعید؛ یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست، امروز یک واقعیتی است در زندگی مردم که روزبه‌روز هم دارد پیش می‌رود. آنچه مهم است این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد؛ اینکه بنده گاهی گفته‌ام فضای مجازی رها و یله است، به خاطر این است. حکمرانی بر اساس قانون؛ اگر قانونی ندارید، قانون را به وجود بیاورید و بر اساس آن قانون، زمام کار را به دست بگیرید». 

گفتنی است مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم هم گفته که در حکمرانی فضای مجازی به دنبال روندی است که «فضا را قانون‌مند مدیریت می‌کند».

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در این باره به گفتگو با سه تن از کارشناسان امر نشسته است.

امنیت و سلامت روان در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه سلامت روان جامعه در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: دشمن با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی اعتقادات و باورهای ملی و مذهبی جوانان را مورد هدف قرار می‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تأکید بر ضرورت حکمرانی قانونی در این فضا، افزود: هدف برخی تبلیغات سوء در فضای مجازی اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی است.

وی گفت: باید تلاش کرد تا فضای مجازی با یک امنیت مطلوب پیش برود، باید یاد بگیریم که فرافکنی‌ها، شایعات، دروغ‌ها و بزرگنمایی‌های فضای مجازی درباره کاستی‌ها و یا عملکرد برخی مسئولان را به راحتی باور نکنیم. 

حسینی‌کیا تصریح کرد: اگر امنیت در فضای مجازی وجود نداشته باشد هر کسی هر چیزی که می‌خواهد می‌تواند بگوید و هر باوری را مورد هجمه قرار دهد پس فضای مجازی نیازمند رصد و پایش است تا مطالب خلاف حقیقت و مصلحت نظام اسلامی مطرح نشود.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کشورهایی که ادعای آزادی بیان می‌کنند چنین فیلترها و رصد‌هایی وجود دارد و با کسانی که مطالبی خلاف قطعیت و واقعیت بیان می‌کنند برخورد می‌شود.

قوانین مشخصی باید در خصوص فضای مجازی تصویب و اجرایی شوند

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: فضای مجازی در کشور ما نیز باید به چنین مرحله‌ای برسد باید قوانین مشخصی در این ارتباط تصویب و اجرایی شوند همان‌گونه که قبلاً بخشی از این کار در مجلس انجام شده است، مسئولان مربوطه نیز باید در این عرصه همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد تخصصی ذی‌ربط به همراه دولت نقشه راه حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را تدوین، وزارت ارتباطات زیرساخت‌های فناورانه لازم را ایجاد و دستورالعمل‌ها را مشخص کند و اگر به تصویب قوانین موضوعی خاصی نیاز بود، لایحه مورد نظر به مجلس تقدیم شود تا مورد پیگیری قرار گیرد.

مسئولیت مستقیم این حوزه بر عهده شورای عالی فضای مجازی است

محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زندگی مردم در بستر فضای مجازی در جریان است و به نوعی با آن گره خورده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مدیریت صحیح و قانون‌مند فضای مجازی، افزود: با بی‌مسئولیتی و مشخص‌ نبودن چارچوب در این فضا نیز مخالف هستیم.

وی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری فضای مجازی باید یله و رها نباشد بلکه قانونمند مدیریت شود.

رشیدی با بیان اینکه فیلتر کردن این فضا منطقی نیست، گفت: باید هر شخص در قبال محتوایی که در فضای مجازی تولید می‌کند دارای مسئولیت حقوقی و کیفری باشد.

وی با بیان اینکه مسئولیت مستقیم این حوزه بر عهده شورای عالی فضای مجازی است، گفت:مجلس می‌تواند به لوایح پیشنهادی در این خصوص رسیدگی کند.

رشیدی گفت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب خطاب به هیأت دولت مبنی بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، ضروری است که شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک نهاد تخصصی و هیأت‌ دولت، نقشه راهی در این زمینه تدوین کرده و در صورت ضرورت تصویب قوانین لازم در مجلس کمیسیون‌های مربوطه آن را پیگیری کنند.

حکمرانی قانونمند در فضای مجازی یک ضرورت است

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به بمباران افکار عمومی در فضای مجازی، اظهار داشت: متأسفانه امروزه در فضای مجازی ولنگاری وجود دارد و شرایط کنونی قابل قبول نیست.

نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تعدد شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: با فیلتر کردن این شبکه‌ها نه تنها استفاده از آن‌ها محدود نشده، بلکه افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به آسیب‌های استفاده از فیلترشکن‌ها، گفت: حکمرانی قانونمند در فضای مجازی یک ضرورت است و پیام‌رسان‌های فعال در کشور باید شرایط و مقررات ما را بپذیرند.

جعفری همچنین از رشد بی‌رویه پیام‌رسان‌های داخلی در کشور انتقاد و تصریح کرد: کاهش تعداد پیام‌رسان‌ها موجب می‌شود تا حمایت‌های دولت به طور ویژه برای تعداد کمی از آن‌ها اختصاص پیدا کند و نظارت منسجم‌تری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: محور اقدامات ما باید از بین رفتن آسیب‌های فضای مجازی و ارتقای کارآمدی آن باشد تا ضمن حفظ استقلال جغرافیای مجازی کشور، مردم بتوانند با آرامش خاطر از این فضا استفاده صحیح نموده و یک زندگی سالم داشته باشند.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دولت‌ها باید توجه داشته باشند که دو قلمرو حکومتی دارند یعنی فضای جغرافیایی واقعی و فضای جغرافیای مجازی که این دو مرتبط و مکمل یکدیگر هستند لذا قصور در اداره فضای مجازی پذیرفتنی نیست. 

کشورهای دیگر هم در این حوزه قوانین خاص خود را دارند و در واقع محدودیت‌هایی برای استفاده از فضای مجازی دارند، بنابراین امیدواریم با همکاری دولت و مجلس نگاه جدی و جدیدی در بهینه‌سازی فضای مجازی به دور از افراط و تفریط داشته باشیم و از وضعیت فعلی یله و رهای فضای مجازی عبور کنیم که خیل عظیمی از کاربران و مردم به دلیل عدم امنیت و نبود قانون، ناراضی هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از