حالت تاریک
به تأسی‌ ازعقیله‌النسا صبر بارزترین شاخصه پرستاری؛

دغدغه‌های اقشار صبور جامعه را دریابیم

دغدغه‌های اقشار صبور جامعه را دریابیم

پرستاران در دوران مختلف همواره به تأسی از حضرت زینب(س) در برابر بیماران صبر پیشه کردند با این حال آن گونه که شایسته است از حقوق و مزایای متناسب منتفع نشده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پنجم جمادی‌الاول مصادف با ولادت حضرت زینب(س) را روز پرستار می‌نامند زیرا حضرت زینب(س) در طول عمر خود پرستار پدر، برادران و برخی برادر زادگان بزرگوارشان بودند و در ایام بیماری از آنها مراقبت می‌کردند.

این بانوی با کرامت و صبور بعد از حادثه عاشورا علاوه بر انجام رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی، پرستاری برادر‌زاده بیمار خود، امام سجاد(ع)، بازماندگان و مجروحان کربلا را نیز برعهده داشت و در این راه همه سختی‌ها و ناملایمات را با تمام توان تحمل کرد.

 در واقع می‌توان گفت حضرت زینب(س) در کنار پرستاری بازماندگان حادثه کربلا، پرستار نهضت و انقلاب حسینی هم بود و این مسئولیت به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از پرستاری بیماران بوده است.

 حضرت زینب کبری(س) نماد یک پرستار واقعی است برهمین اساس به پاس قدردانی از زحمات قشر زحمت‌کش پرستاران، ارج نهادن به مقام والای آنها، تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب کبری (س) و الگو سازی این شخصیت والا مقام برای جامعه، روز ولادت ایشان را به نام روز پرستار نام‌گذاری کرده‌اند.


حقوق پرستاران متناسب با شغل آنها نیست

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار داشت: جامعه پرستاران در دوران سخت و طاقت فرسای کرونا پای کار بودند و مانند رزمندگان دوران‌ دفاع مقدس از  آب و خاک کشور دفاع  و جان خود را تقدیم کردند تا آسیبی به مملکت وارد نشود.

وی یادآور شد: پرستاران در زمان کرونا، به مصداق بارز یک رزمنده در میدان ماندند و جان خود را تقدیم کردند تا جان یک انسان را نجات دهند.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه پرستاری شغلی بسیار سخت، پر مشغله و پر استرس است، اما پرستاران با کمبودهای مادی مواجه هستند و حقوق آنها متناسب با شغل و کارشان نیست.

حیدری افزود: در طول سه سال گذشته در بحث قانونی برنامه‌های توسعه و بودجه تلاش کردیم، جایگاه پرستاران برجسته شود و از نظرحقوق و معوقات توجه ویژه‌ای به این عزیزان شود.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی مجاهدت‌های پرستاران را قابل تقدیر خواند و بر ضرورت رفع مشکلات صنفی آنها تاکید کرد.


جبهه پرستاری تجلی‌گر ایثار و نوع‌دوستی است

احمد امامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، با اشاره به پنجم ماه جمادی‌الاول سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)، اظهار داشت: حضرت زینب(س) پیام‌آور عاشورا، اسوه صبر و مقاومت و الگوی بی‌نقص در ایفای وظیفه پرستاری در دشوارترین شرایط با حفظ کامل احکام اسلامی است.

وی افزود: این بانوی بزرگوار دومین زن ممتاز و برجسته جهان اسلام است که بعد از جریان عاشورا دو کار مهم را انجام داد، یکی از آن‌ها پیام‌رسانی نهضت ابا عبدالله‌الحسین(ع) و بیان مظلومیت سید الشهدا(ع) و دیگری پرستاری از امام سجاد(ع) بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه هرسین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حضرت زینب(س) امر پاسداری و پرستاری از اهداف امام زمان خودش و شخص امام زمان خودش را انجام داد در تکریم زحمات پرستاران روز ولادت حضرت زینب (س) را به عنوان روز پرستار نامگذاری کردند.

حجت‌الاسلام امامی جبهه پرستاری را تجلی ایثار و نوع دوستی در تمامی ادیان به‌ویژه دین اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: در حرفه مقدس پرستاری شاهد فداکاری عزیزانی هستیم که تجلی واقعی عطوفت و از جان گذشتگی بوده و با بصیرت و آگاهی در سنگر مدافعان سلامت در خدمت مردم هستند.

وی افزود: جای تشکر و قدردانی دارد از همه پرستارانی که در مراکز درمانی شهرستان هرسین یا حتی در خانه‌ها در جهت بهبودی بیماران تلاش می‌کنند به خصوص در ایام اپیدمی کرونا کادر درمان و پرستاران شهرستان جهاد گونه خدمت کردند به همه این عزیزان خدا قوت و خسته نباشید عرص می‌کنم.جبهه پرستاری تجلی ایثار و نوع دوستی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه هرسین افزود: از همه پرستارانی که در مراکز درمانی شهرستان هرسین یا حتی در خانه‌ها در راستای بهبودی بیماران تلاش می‌کنند جای تشکر و قدردانی دارد به خصوص پرستارانی که در ایام اپیدمی کرونا  جهادگونه خدمت کردند.


پرستاران صبر حضرت زینب را الگو قرار دهند

محمدامین چهری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: صبر حضرت زینب(س)، فداکاری، عطوفت و مهربانی نسبت به بیمار از مهمترین مولفه‌هایی است که پرستاران می‌توانند در شرایط سخت کاری آنها را الگوی خود قرار دهند.

این کارشناس علوم دینی و مدرس دانشگاه افزود: دلیل نام‌گذاری ولادت حضرت زینب کبری(س) به نام روز پرستار، پرستاری ایشان از امام زمان خود یعنی حضرت امام سجاد(ع) در واقعه کربلا به همراه دیگر مصیبت‌زدگان این واقعع بود که ایشان ضمن اجرای رسالت مهم حفظ و تبلیغ واقعه عاشورا از بیماران کربلا هم با بردباری تمام پرستاری کردند.

وی تصریح کرد: حضرت زینب(س) در واقعه کربلا نقش مادری و محوری داشتند و با صبر، فداکاری، عطوفت و مهربانی از اسرا مراقبت می‌کردند و این سبک رفتاری به گونه‌ای بود که گویا فرزندان خود را تیمار می‌کردند پس اگر پرستاران با این رویکرد به بیمار رسیدگی کنند، مسلما آثار و نتایج مطلوب‌تری خواهد داشت.

چهری با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص)، گفت: به‌فرموده ایشان کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور می‌کند.

وی افزود: تمام ابعاد وجودی این بانو از جمله صبر، حجاب و عفاف، تقوا، ایمان، استقامت و جان‌فشانی برای همه مردان و زنان الگو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به جایگاه والای پرستاری از منظر انسانی و اسلامی توجه جدی به دغدغه‌های پرستاران غیرقابل انکار و البته نیازمند عزم جدی متولیان امر است که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آن باشیم.

دغدغه‌های اقشار صبور جامعه را دریابیم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از