پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-28 00:20 - شماره خبر : 10069 0
اکتشاف قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌ بشری؛

کرمانشاه بهشت باستان‌شناسی ایران می‌شود

کشف جدیدترین سایت باستان‌شناسی در کرمانشاه که گویای زندگی انسان‌ها طی یک میلیون سال گذشته در این منطقه است که می‌تواند نقش مؤثری در رشد گردشگری و تحقیقات باستانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ باستان‌شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که با استفاده از ابزار پیشرفته به بررسی زندگی گذشته تا حال می‌پردازد و انسان‌های امروز علاقه دارند از نحوه زندگی گذشتگان اطلاع پیدا کنند.

زندگی گذشتگان و اطلاع از نحوه زیستن آنها و چگونگی دست پیدا کردن به ابزارهای پیشرفته می‌تواند علاوه بر شناخت دوره‌های باستانی به پیشرفت در دنیای کنونی و بهره‌گیری از تجربه آنها کمک کند.

استان کرمانشاه با توجه به شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و قرار داشتن در مسیر تمدن بشری دارای ۴ هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی است که می‌تواند گویای تمدن در این منطقه باشد و سراسر استان کرمانشاه مملو از سایت‌های تاریخی است.

طی روزهای اخیر خبری در فضای رسانه‌ای استان کرمانشاه منتشر شد که حاوی کشف یک محدوده تاریخی مربوط به زندگی انسان‌های اولیه است که بازتاب زیادی در محافل خبری پیدا کرد و امید است نتایج این تحقیقات و باستان‌شناسی منجر به تحول در  میراث فرهنگی شود.

کشف سایت بزرگ دوره پارینه‌سنگی در کرمانشاه 

داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بررسی‌های اولیه در سال ۱۴۰۰ نشان از وجود یک سایت بزرگ پیش از تاریخ در ضلع غربی شهر کرمانشاه داشت که این موضوع توسط اساتید دانشگاه مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۴۰۲ خبر از سکونت انسان در دشت‌های کرمانشاه با قدمتی بیش از یک میلیون سال می‌دهد که اتقاق مهمی در عرصه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی استان کرمانشاه است.

فرمانی تصریح کرد: کشف سایت بزرگ باستان‌شناسی پیش از تاریخ معادلات تاریخی کرمانشاه و غرب کشور را دگرگون می‌کند و وسعت این مجموعه ۱۸۶ هکتار است که می‌تواند به بزرگترین پارک موزه پارینه‌سنگی غرب کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: فلات ایران از دیرباز مورد توجه انسان‌های اولیه قرار داشته که به دلیل عدم اکتشاف باستان‌شناسی اطلاعات کنونی ما در این حوزه ضعیف است و یکی از ویژگی‌های برجسته استان کرمانشاه شرایط آب و هوایی خاص آن است.

مديرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: نتایج داده‌ها نشان می‌دهد از حدود یک تا ۱/۵ میلیون سال پیش آثار زندگی انسان‌ها در این منطقه وجود دارد که این اداره‌کل در نظر دارد مطالعات بیشتری را انجام دهد و می‌توانیم پارک موزه پارینه‌سنگی را در کرمانشاه احداث کنیم.

فرمانی با اشاره به کشف این محدوده تاریخی در شهر کرمانشاه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس اطلاعات به دست آمده از عملیات ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری شده تا بتوانیم تحقيقات بیشتری را داشته باشیم.

پارک موزه پارینه‌سنگی در کرمانشاه راه‌اندازی شود

احسان احمدی‌نصر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با اکتشاف اخیر در حوزه سایت پارینه‌سنگی در غرب شهر کرمانشاه باید کرمانشاه را به عنوان پارک موزه معرفی کنیم که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر چه استان‌هایی مانند همدان، اصفهان، شیراز و... دارای میراث ارزشمندی در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ هستند اما استان کرمانشاه با اکتشاف این سایت در کرمانشاه متمایز می‌شود زیرا استان کرمانشاه نیز دارای تثتر تاریخی متعددی از دوره ساسانی، اشکانی و... است.

احمدی‌نصر تصریح کرد: استان کرمانشاه به لحاظ شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و مسیر تردد شرق به غرب همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده و بیستون به دروازه آسیا شهرت دارد و قطعاً باستان‌شناسی در این منطقه نتایج مثبتی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در صحنه، بیستون، اسلام‌آباد‌غرب و کرمانشاه آثار متعدد تاریخی وجود دارد که نشان‌دهنده تمدن در این منطقه است و یافته‌های اخیر این موضوع را تأیید می‌کند که یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشری را در خود جای داده است.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پروژه‌های باستان‌شناسی پس از تأیید سازمان باستان‌شناسی ایران توسط یک ناظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم‌اکنون پس از انجام اکتشاف و مطالعات باید آزمایش‌های مختلف مربوطه انجام گیرد و طی ۶ تا یک‌ سال نتایج آن اعلام و پس از تأیید مورد استناد قرار می‌گیرد.

زیرساخت‌های کرمانشاه باید حوزه گردشگری تقویت شود

احسان امیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه به لحاظ برخورداری از آثار متعدد گردشگری و تاریخی دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است اما باید از آنها استفاده و بهره‌برداری کرد.

کارشناس گردشگری تصریح کرد: استان کرمانشاه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با مشکلات بسیاری مواجه است که مسئولان و متولیان مربوطه باید برای رفع آن‌ها اقدام کنند زیرا هر گونه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فعلی گردشگری نیازمند امکانات است.

وی تأکید کرد: گردشگران هنگام مراجعه به استان کرمانشاه نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی مطلوبی هستند اما شرایط کنونی زیبنده استان نیست و نمی‌توان با وضعیت فعلی شاهد رونق گردشگری باشیم و باید شرایط لازم را فراهم کنیم.

کارشناس گردشگری عنوان کرد: رونق گردشگری در استان کرمانشاه تنها با شعار محقق نمی‌شود و باید در عمل آن را عملی کرد زیرا توسعه گردشگری به تنهایی می‌تواند رشد و توسعه استان را به همراه داشته باشد.

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/V1xJo
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار