حالت تاریک
معاون گردشگری میراث فرهنگی خبر داد:

کریدور بیستون_طاق‌بستان فاقد مصوبه کارگروه زیربنایی

کریدور بیستون_طاق‌بستان فاقد مصوبه کارگروه زیربنایی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: طرح کریدور بیستون_طاق‌بستان چون پیش از قرار گرفتن در شورای برنامه‌ریزی، در کارگروه امور زیربنایی استان مصوب نشده بود در زمره طرح‌های بالادستی توسعه و عمران قرار نگرفت.

وحید امیری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: کریدور طاق‌بستان-بیستون طرحی است که در ابتدا سازمان راه و شهرسازی فاز صفر مطالعات آن را انجام داده بود، وقتی در مرحله فاز صفر به این مرحله رسیدند که این طرح توجیه دارد و می‌توان بر روی آن کار کرد، در سال ۹۶ به میراث فرهنگی ارجاع داده شد تا در فاز یک مطالعات لازم بر روی آن انجام گیرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: فاز صفرِ این پروژه به چرایی و اهمیت این کار اختصاص داشت و در فاز یک به مواردی همچون کاربری‌ها، تسهیل وضعیت موجود و احراز  مالکیت پرداخته شد؛ در کارگروه گردشگری استان فاز یک طرح کریدور گردشگری نهایی و تصویب و برای کارگروه امور زیربنایی ارسال شد.

وی گفت: این طرح پس از تأیید در کارگروه امور زیربنایی به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال شد و کلیاتش در آن شورا به تصویب رسید، این پروژه قبل از ورود به شورای برنامه‌ریزی باید مصوبه کارگروه امور زیربنایی را اخذ می‌کرد.

امیری تصریح کرد: پروژه کریدور بیستون‌-طاق‌بستان باید در قالب طرح‌های محول به حوزه راه و شهرسازی مطرح و به عنوان یکی از طرح‌های بالادستی پذیرش و لازم‌الاجرا شده و همچنین باید در قالب طرح‌های آمایش سرزمین ملی و سپس عمران شهری لحاظ و پس از تشکیل رابطِ اجرایی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شد. 

وی ادامه داد: متأسفانه این طرح به جای گذراندن این فازها، مستقیماً به کارگروه امور زیربنایی منتقل شد در واقع این طرح به دلیل نگذراندن این مراحل از الزام برای اجرا خارج و با عدم تمکین دستگاه‌های موجود در مسیرِ کریدور مواجه شد. 

امیری خاطرنشان کرد: دلیل دستگاه‌ها برای تبعیت‌نکردن به این طرح کاملاً درست است زیرا این پروژه مصوبه کارگروه امور زیربنایی را نداشت و بُعد دیگر این طرح به ماهیت آن باز می‌گردد؛ طول تقریبی مسیر این کریدور بین ۲۳ تا ۲۵ کیلومتر است، علاوه بر وجود دستگاه‌های نظامی و انتظامی، دستگاه‌های اجرایی زیادی نیز در این محدوده قرار دارند. 

وی گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷، جلسات بسیار زیادی با دستگاه‌های متولی، از جمله مهندسی ستاد مشترک نیروهای مسلح برگزار شد از آنجا که این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان بود، دستگاه‌های نظامی مجاب شدند که از اراضی خود واقع در محدوده این کریدور عقب‌نشینی کنند. 

امیری با بیان اینکه ابعاد پیش‌فرض محدوده مسیر کریدور شامل ۵۰۰ متر از وسط، ۲۵۰ متر به سمت شمال و ۵ هزار و ۲۹ متر به سمت جنوب جاده بود، گفت: برخی از دستگاه‌های نظامی، امنیتی و پادگان‌های موجود در این مسیر از عقب‌نشینی از اراضی تحت اختیار خود ممانعت می‌کردند که پس از برگزاری جلسات متعدد، موظف شدند این عقب‌نشینی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تقریباً به فاز عملیاتی رسیده بود که متأسفانه با ورود کرونا، تغییر استاندار و نیز تغییرات مدیریتی از اولویت و دستور کار خارج شد لذا این طرح به مطالعات بیشتر، تأمین اعتبار و تمکین دستگاه‌های اجرایی نیازمند است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گفت: پس از توقیف این طرح به دلایلی که بیان شد، دیگر همت کافی در بین دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری آن وجود نداشت و این طرح در حد همان مصوبه کارگروه گردشگری شورای برنامه‌ریزی استان باقی ماند.

وی تصریح کرد: مشاوره‌ها و نقشه‌برداری این طرح به دلیل وجود پادگان‌های نظامی در مسیر آن با سختی فراوان انجام و ۴۰ بسته سرمایه‌گذاری برای آن آماده شده است، در واقع می‌توان گفت این طرح از بُعد تئوری آن خارج‌شده اما چون پیش از قرار گرفتن در شورای برنامه‌ریزی، در کارگروه امور زیربنایی استان مصوب نشده بود متأسفانه در زمره طرح‌های بالادستی توسعه و عمران قرار نگرفت، الزام اجرایی پیدا نکرد و دستگاه‌های مرتبط با آن همکاری لازم به عمل نیاوردند. 

امیری بیان کرد: کریدور بیستون-طاق‌بستان جزو طرح‌های فرابخشی است، به این ترتیب تنها یک دستگاه نمی‌تواند متولی اجرای آن باشد بلکه همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی چند روز گذشته با سازمان‌های مدیریت و اقتصاد و دارایی برای پیداکردن سرمایه‌گذار برای پروژه‌های کلان رایزنی شده در این رابطه جلساتی با حضور دکتر دل‌انگیزان برگزار شد.

امیری ادامه داد: در موضوع پروژه بیستون-طاق‌بستان نیز ۲۱ پروژه سرمایه‌گذاری ارسال شد مقرر شد این ۲۱ بسته سرمایه‌گذاری به‌روز رسانی شود و برای اولین بار در استان به‌صورت بی‌نام در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد که گام مهم در جهت احصاء سرمایه‌گذاری در محور طاق‌بستان-بیستون است تا این پروژه از رکود خارج شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از