حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
کشف ۴ هزار مهر در تپه تیلینه کرمانشاه
مدیرکل میراث‌ فرهنگی کرمانشاه خبر داد:

کشف ۴ هزار مهر در تپه تیلینه کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: در تپه تیلینه کرمانشاه تعداد غیرقابل باوری ۴ هزار مهر فقط در بررسی‌های سطحی پیدا شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ داریوش فرمانی ظهر امروز پنج‌شنبه در آئین رونمایی از سنگ نوشته تاریخی «کودورو» که در سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه سال ۱۴۰۳ سال پر برکتی برای میراث فرهنگی استان کرمانشاه بود و هر روز شاهد شنیدن خبرهای خوبی در حوزه میراث فرهنگی هستیم که برخی از این خبرها معادلات جهانی را به‌هم زدند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: کشف بزرگ‌ترین محوطه پارینه‌سنگی مربوط به دوران قدیم است، قدیمی‌ترین آثار باستانی در استان کرمانشاه مربوط به دوران سنگی میانی و جدید بود که قدمتش به ۲۰۰ هزار سال پیش برمی‌گشت. 

وی عنوان کرد: محوطه بی‌نظیر پارینه‌سنگی که قرار بود تبدیل به مکان ساخت مسکن مهر شود همکاران ما در بازدیدهای میدانی متوجه شدند که اینجا یک سایت پارینه‌سنگی است و سازمان میراث فرهنگی در برابر این مسئله مقاومت کرد و بلافاصله وارد میدان شدیم و اجازه ندادیم که تبدیل به ساخت مسکن ملی شود، طبق بررسی‌های باستان‌شناسی و کاوشی آثاری که در آن محوطه مورد بررسی قرار گرفت قدمتش به یک تا یک میلیون ۵۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد. 

فرمانی افزود: استان کرمانشاه از ۲۰۰ هزار سال پیش در نوع خودش بی‌نظیر اینکه بزرگ‌ترین سایت پارینه‌سنگی در دنیا باشد چرا که چیزی حدود ۳۰۰ هکتار است اما آن چیزی که ما در حال حاضر از آن محافظت می‌کنیم حدود ۱۸۵ هکتار است؛ نکته حائز اهمیت این است که در این محوطه توالی دوره‌های پارینه‌سنگی را داریم یعنی پارینه‌سنگی قدیم میانی و جدید در این سایت وجود دارد و این موضوع از لحاظ مطالعات باستان‌شناسی بسیار حائز اهمیت است. 

کاوش در تپه تیلینه کرمانشاه و کشف ۴ هزار مهر گلی دیگر موضوعی بود که فرمانی به آن اشاره کرد و افزود: ۴۰۰ مهر سالم مربوط به خمره‌ها و انبارهای مواد غذایی کشف شده است که نشان از اعداد شمارشی دارند و می‌تواند زمینه پیدایش خط باشد.

فرمانی گفت: نکته حائز اهمیت این است که که بعضی از این مهره‌ها نشان از اعداد شمارشی می‌دهند که این اعداد شمارشی در فصل‌های بعدی اثبات سود و داده‌های بیشتری به دست بیاوریم شاید بتوان گفت می‌تواند زمینه‌ای برای پیدایش اختراع خط باشد. 

وی ادامه داد: در ۵ هزار سال پیش در حوزه تمدن ایلام این تعداد مهر پیدا نشده است در حالی که تپه تیلینه کرمانشاه با این حجم از داده مواجه است؛ واقعیت این است که کرمانشاه در همه ایام مهم بوده است به این دلیل که بسیاری از منحصربه‌فردترین آثار اولین‌ها و نخستین‌های آثار در سطح جهان در این استان شکل گرفته است و این شاید به دلیل شرایط زیست محیطی و جغرافیایی این نقطه از کره‌زمین است که این همه نخستین‌ها در آن شکل گرفته است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه یادآور شد: نخستین سکونت‌گاه بشر در دینور، نخستین کتیبه تاریخی جهان در بیستون، نخستین کتیبه نقش برجسته خاورمیانه و خیلی از نمونه‌های دیگر و این نشان از قدمت و اهمیت استان کرمانشاه دارد؛ آنچه که بسیار مهم است تغییر نگاه مسئولان در کشور و در استان ما است که میراث فرهنگی بستری برای توسعه است مشروط بر اینکه برنامه‌هایی که ما داریم مورد حمایت مجموعه مدیریت عالی استان و وزارتخانه قرار می‌گیرد. 

فرمانی بیان داشت: استان کرمانشاه یک ظرفیت استثنایی برای ایجاد سایت موزه‌های معبد آناهیتا، مجموعه آثار تاریخی کاخ خسرو، آتشکده چهارقاپی در قصرشیرین، قلعه گبری در سرپل‌ذهاب، کاخ شاپور در هرسین دارد که ما باید از این‌ها بهره ببریم لذا ما برای اینکه مجموعه مدیریت استان را قانع کنیم علاوه بر پیگیری‌های که داشتیم با جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری وارد گفتگو و امضای تفاهمنامه شدیم. 

وی تصریح کرد: برای معرفی استان کرمانشاه در فضای داخلی و بین‌المللی با همکاری جهاد دانشگاهی یک برنامه جامع برای تدوین کردیم و این برنامه را خدمت استاندار ارائه کردیم، اگر به این برنامه کمک شود قطعاً استان کرمانشاه را با توجه به ظرفیتی که دارد به صورت علمی جامع و کامل در فضای داخلی و بین المللی قطعاً معرفی خواهیم کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: در حوزه زیرساخت‌ها واقعاً حوزه‌های تاریخی - فرهنگی ما مشکل داشتند و دارند که از ابتدایی‌ترین نیازهای زیرساختی در این حوزه‌ها شروع کردیم در حوزه بیستون، ویس قرن، سراب و سایر محوطه‌های فرهنگی - تاریخی با مشکل روشنایی مواجه بودیم؛ از مجموعه اعتبارات ملی ۴۸ میلیارد تومان موفق شدیم اعتبار جذب بکنیم و این رقم خیلی خوبی است و این نشان از تعامل با وزارتخانه میراث فرهنگی دارد.

وی در پایان گفت: در حال حاضری پیگیر زمین‌های برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در عراق هستیم، همچنین ثبت جهانی محور اشکانی را در دستور کار داریم که خوشبختانه مجوزهای لازم را از کارگروه فرهنگی- اجتماعی سلامت زنان و خانواده را از استان گرفتیم در کمیته برنامه ریزی استان هم این مجوز را گرفتیم و به وزارتخانه اعلام کردی که ان‌شاءالله از طریق وزارتخانه پیگیری شود و بتوانیم یک ردیف بودجه مستقر در پیوست یک قانون بودجه برای این محور بگیریم چرا که ثبت جهانی این محور چیزی حدود ۳۱۵ میلیارد تومان است که بتوانیم خواسته کارشناسان یونسکو را برآورده کنیم و کار انجام شود. 

کشف ۴ هزار مهر در تپه تیلینه کرمانشاه

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از