دوشنبه 26 شهر 1403
1403-06-18 00:52 - شماره خبر : 9651 0
خواب مسئولان شهر سنگین است؛

گردشگری؛ صنعت مغفول‌مانده در کرمانشاه

استان کرمانشاه جزو استان‌های غنی اما فقیر در حوزه گردشگری است به گونه‌ای که زیرساخت‌های لازم برای معرفی این صنعت در آن فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ گردشگری که امروزه در دنیا به عنوان یک صنعت مطرح است می‌تواند زمینه رشد و توسعه کشور را به‌تنهایی تأمین کند و در بسیاری از کشورها سعی دارند این صنعت درآمدزا را جایگزین فروش نفت و گاز کنند و در همین راستا تبلیغات بسیاری در حال انجام است.

استان کرمانشاه در غرب ایران اسلامی با برخورداری از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و مناطق بکر طبیعی می‌تواند زمینه رونق گردشگری را برای مردمان این دیار فراهم کند اما غفلت صورت گرفته توسط مدیران ارشد استان اجازه بهره‌برداری از این ظرفیت را نداده است.

سایت جهانی بیستون، کاروان‌سرای شاه‌عباسی، تاق‌بستان، منظر جهانی اورامانات، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک و... بسیاری دیگر از اماکن تاریخی و طبیعی هر کدام به تنهایی می‌تواند زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کند.

قطعاً توسعه گردشگری استان کرمانشاه زمینه‌ساز بهبود و ارتقای زیرساخت‌های این حوزه خواهد شد و گردشگری توانایی لازم برای افزایش فرصت‌های اشتغال‌زایی را دارد و می‌تواند مشکلات بیکاری استان کرمانشاه را تا حد بسیار زیادی جبران کند.

مدیران ارشد استان کرمانشاه و مسئولان میراث فرهنگی گویا عزم جدی برای برنامه‌ریزی لازم در حوزه گردشگری را ندارد و این فرصت مناسب به صورت پیوسته در حال از دست رفتن است و تنها از توسعه گردشگری وعده‌های محقق نشده و طرح‌های بر زمین مانده به چشم می‌خورد.

وعده احداث تله‌کابین در تاق‌بستان، موزه کرمانشاه، اجرای جشنواره‌های متنوع گردشگری، احداث شهربازی، ایجاد راه دسترسی به آبشار پیران، راه‌اندازی ورزش‌های آبی و بسیاری دیگر از برنامه‌ها جزو وعده‌هایی است که به صورت پیوسته توسط مدیران مطرح می‌شود اما تاکنون محقق نشده و سبب عقب‌ماندن کرمانشاه از مسیر توسعه شده است.

علاوه بر عدم تحقق وعده‌های گردشگری، زیرساخت‌های موجود در استان کرمانشاه نیز پاسخگوی نیاز گردشگران نیست و به گفته بسیاری از کارشناسان عدم برخورداری فضای اقامتی، پارکينگ‌های مناسب و تبلیغات فضاهای گردشگری بر ضعف گردشگری استان کرمانشاه افزوده است.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در مراسم روز خبرنگار بیان کرد طی دو سال گذشته به صورت مکرر رایزنی بسیاری برای احداث تله‌کابین و شهربازی انجام گرفته اما تاکنون این تلاش‌ها کافی نبوده است و مدیران باید پیگیری بیشتری را داشته باشند.


مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه تسهیل‌گری کنند

احسان امیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با مشاهده استان‌هایی که طی سال‌های گذشته رشد چشمگیری در عرصه گردشگری داشته‌اند متوجه می‌شویم مسئولان و مدیران آن‌ها دست از تصدی‌گری برداشته و بیشتر تسهیل‌گر شده‌اند.

این کارشناس گردشگری گفت: سرمایه‌گذار در تمام حوزه‌ها باید مطمئن باشد پس از گذشت مدتی وارد فضای سوددهی می‌شود اما به دلیل سخت‌گیری موجود در عرصه میراث فرهنگی استان کرمانشاه سرمایه‌گذاران جرأت ورود به این حوزه را ندارند.

امیری بیان کرد: هنگامی که پای صحبت‌های فعالان عرصه گردشگری می‌نشینیم گلایه آنها از فرآیند سخت و دشوار اداری و سرمایه‌گذاری است زیرا علاوه بر اینکه همراهی از سوی مدیران را مشاهده نمی‌کنند بلکه تسهیلات مناسب را نیز دریافت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون وظیفه ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص است اما متأسفانه این وظایف به خوبی در‌ استان کرمانشاه انجام نمی‌گیرد و تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده از سوی وزارت‌خانه برگشت می‌خورد.

امیری تصریح کرد: در کنار تمام موضوعات مربوط به گردشگری رسانه‌های استان کرمانشاه نسبت به مسئله تبلیغات و معرفی کرمانشاه به مردم سراسر کشور غفلت کرده‌اند و سهم شبکه زاگرس برای به‌نمایش گذاشتن ظرفیت‌های استان کافی نیست و فعالان فضای مجازی بیشترین نقش را در تولید محتوا دارند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان صنعت گردشگری و رسانه‌های استان کرمانشاه باید نسبت به وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطالبه‌گر باشند و درخواست‌های خود را به صورت مداوم پیگیری کنند.

کارشناس مسائل گردشگری خاطرنشان کرد: در کنار احداث تله‌کابین و شهربازی باید زیرساخت‌های گردشگری مانند پارکینگ، احداث سرویس‌های بهداشتی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در دستور کار قرار گیرد.

امیری عنوان کرد: جای تعجب دارد که شهرداری کرمانشاه می‌تواند به‌عنوان نماینده کرمانشاه در اجلاس‌های مهم بین‌المللی شرکت و جشنواره‌های متعدد را برگزار کند اما میراث فرهنگی استان این توانایی و عزم را ندارد.

تله‌کابین کرمانشاه در انتظار تصمیم مدیران وزارت میراث فرهنگی

عضو بنیاد نخبگان استان کرمانشاه گفت: گردشگری سلامت با توجه به برخورداری از مرز مشترک با بخش کردی و عربی عراق می‌تواند زمینه توسعه بیشتر را فراهم کند اما اکنون به دلیل عدم تبلیغات در فضای نامناسب گردشگری می‌تواند گردشگر بیشتری را جذب کنیم.

لطیفی بیان کرد: اکنون بیماران قلبی و ریوی با برخورداری از فرودگاه سفرهای اصفهان و شیراز خطری شانها را تعیین می‌کند.

نادر نوروزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: پروژه تله‌کابین شهر کرمانشاه طی سال‌های گذشته در نزدیکی تاق‌بستان آغاز شد اما به دلیل مجاورت با تاق‌بستان و اهمیت ثبت جهانی آن متوقف شد.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: طی سال‌های گذشته سعی کرده‌ایم با مذاکرات فراوان با کارشناسان وزارت‌خانه‌ میراث فرهنگی زمینه ادامه‌ پروژه فراهم شود اما تاکنون این اقدام بی‌نتیجه مانده است.

نوروزی بیان ‌کرد: شهر کرمانشاه برای توسعه گردشگری نیاز به زیرساخت‌ و ابزارهای لازم مانند تله‌کابین و شهربازی دارد تا بتواند از سایر ظرفیت‌های خود به خوبی بهره‌مند شود.

نوروزی با بیان اینکه به دنبال ایجاد شهربازی در کرمانشاه هستیم، گفت: شهربازی کرمانشاه دچار مشکلات حقوقی است و از سوی دیگر پيمانکار پروژه نیز توانایی‌ برآورده کردن ابزار و وسایل لازم را نداشت و باید منتظر رأی نهایی پرونده ماند.

گردشگری سلامت و مذهبی در کرمانشاه مغفول مانده

پیمان لطیفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: گردشگری یکی از کلان‌سیاست‌هایی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استفاده از مدیران مجرب می‌توان از آن استفاده کامل را به عمل آورد.

عضو بنیاد نخبگان استان کرمانشاه گفت: گردشگری سلامت با توجه به برخورداری استان کرمانشاه از ظرفیت مرز مشترک با بخش کردی و عربی عراق می‌تواند زمینه توسعه بیشتر گردشگری استان را فراهم کند اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و سایر استان‌ها در این حوزه پیشگام هستند.

لطیفی بیان کرد: هم‌اکنون بیماران خارجی در بخش کردی و عربی عراق که در مجاورت استان کرمانشاه زندگی می‌کنند برای درمان به شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد سفر می‌کنند و استان کرمانشاه از این همجواری بی‌بهره است.

وی تأکید کرد: با گردشگری مذهبی مانند تردد دائمی و پیوسته کاروان‌ها از مرز خسروی و وجود قبر امام‌زادگان (ع) می‌توان زمینه رونق گردشگری را رهایی بخشید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ به نظر می‌رسد مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه باید جدیت بیشتری را برای برنامه‌ریزی عملیاتی برای بهبود شرایط به خرج دهند زیرا زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری استان نسبت به استان‌های همجوار بسیار جامانده و تکمیل پروژه‌های گردشگری می‌تواند گامی رو به جلو باشد.

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4A2L5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار