حالت تاریک
مشکلات این کلان‌شهر همچنان ادامه دارد؛

گلایه شهروندان کرمانشاهی از کمبود فضاهای تفریحی

گلایه شهروندان کرمانشاهی از کمبود فضاهای تفریحی

کمبود فضای سبز و امکانات تفریحی، و نیز مشکلاتی نظیر عدم روشنایی کافی در فضاهای سبز و پارک‌ها یا خرابی برخی از وسایل بازی کودکان در پارک‌ها موجب نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان کرمانشاهی شده است.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امروزه زندگی نسبت به گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است؛ اگر از بزرگ‌ترها درباره زمان کودکی آن‌ها سؤال شود، از بازی‌ با دوستان هم‌سن‌وسال خود، بچه‌های همسایه‌ها و اقوام در داخل حیاط‌های بزرگ و سرسبز، کوچه، زمین خاکی و... با شادمانی یاد می‌کنند. در واقع آن‌ها کودکی بدون امکانات و تکلف، ولی بسیار شادی داشتند، زیرا می‌توانستند انرژی سرشار خود را با بازی‌کردن تخلیه کنند. آن‌ها مراسم‌های سنتی، مذهبی، بومی و مهمانی‌های خود را منزل برگزار کرده و اوقات خوشی باهم داشتند، زیرا فضا به اندازه کافی وجود داشت. مردم در روستاها هم با وجود فضای سرسبز مزارع کشاورزی زندگی شادی داشتند. 

امروزه با افزایش جمعیت و نیز پیدایش آپارتمان‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده، دیگر خبری از آن حیاط‌های سرسبز، دلباز و زیبا که کودکان آزادانه در آن‌ها می‌دویدند، نیست.

قرارگرفتن در فضای سبز کاهش استرس و جلوگیری از ایجاد افسردگی را در پی دارد

در این زمینه زهرا انکزیان کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی و عضو انجمن روان‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: امروزه با مدرنیته شدن جهان و افزایش فضای شهری، بافت شهری از خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌نشینی تغییر کرده است. این تغییر بافت باعث کاهش آزادی افراد در پرورش گل‌ها و گیاهان خانگی شده است.  

وی با اشاره به تأثیرات فضای سبز در سلامت روان افراد جامعه، ‌بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که قرارگرفتن در فضای سبز باعث کاهش استرس و جلوگیری از ایجاد افسردگی می‌شود که در نتیجه این مسئله در سلامت روان افراد در تمام سنین تأثیرگذار بوده و ضرورت ایجاد فضای سبز را در مناطق شهری را نمایان می‌کند. 

انکزیان در ادامه افزود: شواهد نشان‌دهنده این است که ارتباط با طبیعت دارای فواید بسیاری از جمله افزایش شادمانی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی است.

تأثیر مثبت فضاهای سبز و پارک‌ها در کاهش پرخاشگری کودکان

وی با بیان نقش مؤثر فضاهای سبز در جامعه کنونی، خاطرنشان کرد: در واقع با قرارگرفتن افراد در محیط‌ها و فضاهای سبز زمینه ایجاد ارتباط و تعاملات اجتماعی برای افرادی که در تنهایی خانه‌های مدرن امروزی قرار گرفته با افراد مختلف به وجود می‌آید که در نتیجه‌ از انزوای اجتماعی آن‌ها کاسته می‌شود.

وی اضافه کرد: در حقیقت افسردگی ناشی از ماندن در محیط‌های بسته و بدون نور طبیعی و استرس‌های محیط کاری و خانوادگی در فضای سبز کاهش می‌یابد.

انکزیان با اشاره به نقش فضاهای سبز و پارک‌ها در کاهش پرخاشگری کودکان، بیان کرد: در واقع کودکان در محیط بسته آزادی عمل خود را ازدست‌داده و این امر سبب افزایش پرخاشگری در کودکان می‌شود؛ بنابراین قرارگرفتن در فضای سبز باعث کاهش پرخاشگری و ایجاد روحیه بانشاط در آنها می‌شود.

فضاهای سرسبز موجب شادابی روحی جوانان می شود

وی اضافه کرد: در جوانان لذت‌بردن از فضاهای سرسبز و محیط آرام با زیبایی طبیعی، شادابی روحی آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین حضور بزرگسالان در این گونه مکان‌ها به‌ویژه سالمندان آنها را از رکود و بی‌حوصلگی نجات می‌دهد.

پایداری اجتماعی و سرزندگی و شادابی شهروندان را در پی دارد

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی تصریح کرد: باتوجه‌به مطالب ذکر شده، با افزایش فضاهای سبز می‌توان سلامت روان، پایداری اجتماعی و سرزندگی و شادابی برای شهروندان ایجاد کرده و مشکلات بزرگی چون افسردگی و استرس را از جامعه تا حدود زیادی دور ساخت. همچنین باید در نظر داشت که نزدیک بودن فضای سبز به محیط خانه از استرس های ناشی از رفتن به فضاهای سبز دورتر جلوگیری می‌کند.

همچنین کودکانی که در بوستان لرستانی الهیه مشغول بازی‌کردن بودند، اظهار کردند که در خانه حوصله آن‌ها سر می‌رود، زیرا نمی‌توانند در خانه بازی‌های توپی مانند فوتبال، قایم‌باشک و یا بازی‌های شادی که نیاز دویدن دارند، انجام دهند؛ زیرا فضایی برای این گونه بازی‌ها در آپارتمان‌ها در نظر گرفته نشده و انجام آن‌ها باعث آزار و شکایت همسایگان می‌شود. در واقع آن‌ها دوست دارند که در فضایی آزادانه و مناسب با دوستان خود بازی کنند. همچنین آن‌ها از نامناسبی فضای پارک با وجود چاله‌ها گلایه داشتند.

خانم‌هایی که در بوستان الهیه بودند، به خبرنگار فارس گفتند که وقتی از ماندن در خانه خسته می‌شوند، به فضاهای سبز و یا پارک‌ها می‌روند، تا حال و هوایشان عوض شود. در تابستان که بچه‌ها مدرسه نمی‌روند و اوقات فراغت بیشتری دارند، از آنها می‌خواهند که برای تفریح به بیرون از منزل بروند؛ اما روزهای تابستان، هوا خیلی گرم بوده و غروب هم که هوا خنک‌تر است به دلیل عدم روشنایی کافی نمی‌توان از این فضاها استفاده کرد.مشکل دیگری که آن‌ها از آن گلایه‌ داشتند، خرابی برخی از وسائل بازی برای بچه‌ها بود که موجب نگرانی ناشی از آسیب‌دیدن کودکانشان هنگام بازی‌کردن با آن وسایل است.

در نتیجه کمبود فضای سبز و امکانات تفریحی، عدم روشنایی کافی در فضاهای سبز و پارک‌ها یا خرابی برخی از وسایل بازی کودکان موجب نگرانی و ایجاد مشکلاتی شهروندان کرمانشاهی شده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از