حالت تاریک

۱۰درصد صادرات کشور از گمرکات کرمانشاه انجام می‌شود

۱۰درصد صادرات کشور از گمرکات کرمانشاه انجام می‌شود

ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت: ۱۰ درصد کل صادرات کشور ایران توسط ۵ مرز رسمی در استان کرمانشاه انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، علی اصغر عباس‌زاده صبح امروز دوشنبه در یازدهمین جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی که در سالن شهدای دولت استاندار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: میزان صادرات از مرزهای استان کرمانشاه در ۹ ماهه اول سال‌جاری ۵ هزار و ۵۶۱ تن بوده که رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه در مورد ترانزیت مبدا و مقصد افزود: ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۷ هزار دلار کالاهای عراق وارد استان و به مقصد بندر امام‌خمینی(ره) و شهید رجایی ارسال شده است.

 

وی در خصوص صادرات رتبه مرزهای استان گفت: مرز «خسروی» با ۵۷ درصد وزنی رتبه اول، «پرویزخان» با ۲۲ درصد وزنی رتبه دوم، سومار» با ۱۳ درصد رتبه سوم، «شوشمی» با ۵ درصد رتبه چهارم و «شیخ‌صله» با ۲ درصد رتبه پنجم را دارا هستند که در مجموع ۹ میلیون و ۸۳۵ هزار تن کالا صادرات انجام شده است.

 

عباس‌زاده با بیان اینکه ۱۰ درصد تجارت کل ایران از طریق پنج گمرک استان کرمانشاه صورت می‌گیرد، ادامه داد: گمرکات کرمانشاه در سطح ملی حائز رتبه چهارم است.

 

وی تصریح کرد: در مجموع ۳۷ درصد وزن کالاهای صادراتی به عراق از کرمانشاه انجام می‌شود که از نظر ارزشی ۳۹ درصد است.

 

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: میانگین روزانه تردد کامیون‌ها از مرزهای استان تعداد ۴۵۷ دستگاه است که بیشترین تردد با تعداد ۳۱۶ دستگاه از مرز خسروی انجام می‌شود.

 

وی یکی از مشکلات گمرکات استان را عدم آزمایشگاه و تطبیق گواهی‌های استاندارد و نبود تفاهم‌نامه مشترک با کشور مقابل بیان کرد و گفت: همین موجب معضل صادرات برگشتی می‌شود.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه، ایستایی ناشی از فرایند سوخت و کنترل‌های موازی را از دیگر مشکلات بیان کرد. 

 

عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی این ۹ ماه تعداد ۲ میلیون و ۹۶۴ مسافر تردد داشته که ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار نفر خروج داشته‌اند‌.

 

وی بیان کرد: در ۹ اول سال‌جاری گمرکات استان از نظر صادرات غیرنفتی ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ که حائز رتبه چهارم هستیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از