حالت تاریک
یک محقق کشاورزی مطرح کرد:

گیاهان بهاری منبع ویتامین ب ۱۲ و آنتی‌اکسیدان

گیاهان بهاری منبع ویتامین ب ۱۲ و آنتی‌اکسیدان

دانشیار معاونت مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به خواص بی‌نظیر گیاهان بهاری، گفت: گیاهان بهاری منبع ویتامین ب ۱۲ و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

 

رضا حق‌پرست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه گیاهان بهاری در زمره یکی از مواد غذایی اصلی انسان به شمار می‌روند، اظهار داشت: هر موجودی را که خدا آفریده غذای او را نیز در طبیعت قرار داده است.

 دانشیار معاونت مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، افزود: انسان‌ها پیش از زندگی شهری در طبیعت زندگی کرده و غذای خود را نیز از دل طبیعت تهیه می‌کردند. 

وی گفت: برای اینکه انسان بتواند به حیات خود ادامه دهد علاوه بر روح الهی که انرژی اصلی او را تأمین می‌کند باید غذاهایی را برای تامین انرژی جسمانی از بیرون به بدن خود منتقل کند.

حق‌پرست با بیان اینکه انسان‌هایی که به مرحله بالای معنویت می‌رسند وابستگی کمتری به غذاها پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: گیاهان بهاری دست‌ساز خدا و سرشار از خاصیت هستند بنابراین مصرف این گیاهان یک ضرورت است.

وی ادامه داد: این گیاهان اکثراً در شرایطی رشد می‌کنند که خودرو هستند یعنی این گیاهان غالباً تحت پرورش انسان‌ها قرار ندارند و سم و کود به آنها داده نشده است و کاملا طبیعی هستند و خوردن آنها برای بدن ما بسیار مفید است.

حق‌پرست تصریح کرد: اگر این گیاهان به صورت طبیعی در مکانی تمیز و مطلوب و به دور از فاضلاب شهرها و روستاها رشد کرده باشند توصیه می‌شود که لایه خاکی که بر روی آنها وجود دارد با دست زدوده و به صورت شسته‌نشده مصرف شوند.

 وی در پاسخ به این سئوال که چرا بهتر است این گیاهان خودروی طبیعی را شسته‌نشده مصرف شود، گفت: بر روی این گیاهان باکتری‌هایی وجود دارند که ورودشان به دستگاه گوارش مفید است.

حق‌پرست افزود: برخی می‌گویند برای تأمین ویتامین ب ۱۲ بهتر است گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات مصرف شود اما باید توجه داشت که گوشتی که مصرف می‌کنیم از یک حیوان گیاه‌خوار است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه ویتامین ب ۱۲ در بدن این حیوانات تأمین شده، تصریح کرد: این حیوانات گیاهان را در شرایط طبیعی استفاده می‌کنند و باکتری‌های مفید نیز از طریق همین گیاهان وارد دستگاه گوارش آنها می‌شوند و انسان‌ها با خوردن گوشت، باکتری‌های مفید را وارد بدن خود می‌کنند پس بهتر است به جای خوردن گوشت مستقیماً از همین گیاهان پرخاصیت به صورت طبیعی استفاده کنیم.

این دانشیار معاونت مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، ادامه داد: تمام گیاهان و مخصوصاً گیاهان سبز برگ از آنتی‌اکسیدان بالایی برخوردارند و کلروفیل که عامل سبز این گیاهان است خود یک آنتی‌اکسیدان است بنابراین یک فرد با خوردن گیاهان بهاری علاوه بر تأمین ویتامین ب ۱۲ مورد نیاز بدن خود یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز به بدن وارد می‌کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توصیه‌هایی نیز برای افرادی که به جمع‌آوری گیاهان بهاری می‌پردازند وجود دارد اگر این افراد به منطقه‌ای که توده‌ای از گیاهان بهاری را در خود جای داده وارد می‌شوند بهتر است اقدام به چیدن تمام این گیاهان نکنند زیرا برای تکثیر این گیاهان نیاز است که تعدادی از بذرشان در منطقه وجود داشته باشد. 

حق‌پرست گفت: درست است که باید مردم به مصرف گیاهان بهاری تشویق شوند اما این تشویق نباید موجب هجوم مردم به طبیعت و از بین رفتن نسل گیاهان بهاری شود بلکه باید مراقب باشیم تا نسل این گیاهان حفظ شود.

وی گفت: گاهی اوقات افراد در موسم و فصل بهار دسترسی به این گیاهان بهاری ندارند در این شرایط می‌توان از گیاهان دیگری مثل ریحان، خرفه، جعفری و... استفاده کرد که اگر این گیاهان در گلدان به‌صورت خانگی کشت شوند برای حفظ باکتری‌های مفید آنها نیازی به شستشو نیست.

حق‌پرست خاطرنشان کرد: در رابطه با ضعف سیستم ایمنی وجود اندکی آلودگی در حیات انسان خیلی هم بد نیست بلکه شاید مفید هم باشد و به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. 

وی با اشاره به اینکه زندگی امروزی به گونه‌ای شده که انسان‌ها بیش از حد موادغذایی را ضدعفونی شده استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه بشر امروزی به اندازه کافی در تماس با طبیعت قرار ندارد لذا باکتری‌های مفید هم وارد دستگاه گوارش وی نمی‌شود.

حق‌پرست یادآوری کرد: هنگامی که یک شخص گیاهان بهاری را به صورت نَشسته مصرف می‌کند باکتری‌ها وارد بدن او می‌شوند که ممکن است برخی مفید و برخی بیماری‌زا باشند سیستم بدن شخص به مقابله با باکتری‌های بیماری زا می‌پردازد و به این شکل سیستم بدن انسان تقویت می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از