یک رواندرمانگر کودک و نوجوان مطرح کرد:
کاهش اضطراب کلاساولیها با مدیریت خواب و بیداری
یک روانشناس کودک با تأکید بر نقش والدین در آمادگی روحی کلاساولیها، گفت: مدیریت خواب و بیداری، گفتگو درباره مدرسه و پرهیز از اضطرابآفرینی والدین میتواند نگرانی کودکان در روزهای اول مدرسه را کاهش دهد.
نساء کرمیمزین در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی مرصاد؛ اظهار داشت: بچههایی که دوره پیشدبستانی را طی کردهاند بازیهای گروهی را بلدند اگر بلد نباشند در مدرسه دچار مشکل میشوند لذا والدین از قبل سعی کنند که کودک را همراه خودشان برای ثبتنام و دیدن کلاسها ببرند که ترس از ناشناختهها در ذهن کودک شکل نگیرد.
وی افزود: یکی از عوامل مؤثری که در آمادگی روحی دانشآموزان کلاس اول میتواند مؤثر باشد مستقل بودن کودک است که باعث میشود او اعتماد به نفس داشته باشد.
این دکترای روانشناسی سلامت خاطرنشان کرد: مورد مؤثر دیگر حمایت خانواده است یعنی بدقولی نکنند و متوجه باشند که کودک یک شرایط سخت را میگذراند و از مقایسه او با همسالان یا سرزنش او بپرهیزند.
وی در خصوص نقش والدین در آمادهسازی فرزندان نیز گفت: والدین باید در مورد مدرسه با کودک صحبت کنند و اتفاقهایی که قرار است در مدرسه بیفتد را برای کودک شرح دهند مثلاً به او بگویند در مدرسه دوستان جدیدی پیدا میکند، معلمها مراقب شما هستند و کودک را به انجام کارهای شخصی خود تشویق کنند.
کرمیمزین اذعان داشت: والدینی که خودشان اضطراب جدایی دارند لازم است که هیجانات خودشان را کنترل کنند چون معمولاً این والدین هستند که مضطربند و این اضطراب را به کودک انتقال میدهند و باعث میشوند که کودک مدرسه را جای وحشتناکی تصور کند.
این روانشناس ادامه داد: یکی دیگر از راهها برای کاهش اضطراب در کودک مدیریت زمان خواب و بیداری بچههاست لذا والدین باید مدیریت کنند و زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن کودک داشته باشند.
کرمیمزین تاکید کرد: مادر حتماً صبحانه را باشکوهتر از قبل تدارک ببیند تا کودک به خوردن صبحانه ترغیب شود چون نخوردن صبحانه باعث افت قندخون میشود و کاهش قند خون ممکن است کودک را دچار اضطراب کند.
این رواندرمانگر کودک و نوجوان عنوان کرد: والدین مهارتهای آرامسازی از قبیل تنفس عمیق را به کودک یاد دهند و شماره تماس والدین یا عکسی از پدر یا مادر را در اختیار کودک قرار دهند تا کودک آرامش خاطر داشته باشند و رفتارهای مثبت کودک در مدرسه را مورد تشویق قرار دهند.
وی در ادامه به نقش معلمان در تشویق کودکان برای ورود به مدرسه، عنوان کرد: معلمها هم باید استقبال گرمی از بچهها داشته باشند و اسم بچهها را یاد بگیرند و محیط دوستانه و قابل پیشبینی برای کودک فراهم کنند یعنی قوانین را ساده و روشن برای بچهها توضیح دهند.
این روانشناس ابراز داشت: معلمان همچنین باید فرد فرد دانشآموزان را ببینند و به آنها توجه داشته باشند و از بازیها و فعالیتهای گروهی استفاده کنند و به سئوالات بچهها با صبوری پاسخ دهند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!