حالت تاریک
شیخ‌الائمه؛ احیاگر علوم و فرهنگ اسلامی؛

دنیا وامدار مجاهدت‌های امام صادق(ع) است

دنیا وامدار مجاهدت‌های امام صادق(ع) است

از آنجا که امام صادق(ع) احیاگر علوم و فرهنگ اسلامی بودند و با توجه به نقش ایشان در پیشرفت‌های علمی و ترویج معنویت، دنیا وامدار این امام بزرگوار است.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق‌(ع) بنیان‌گذار فقه جعفری است که در سن ۳۱ سالگی بعد از درگذشت امام محمدباقر(ع) به امامت می‌رسد و بعد از ۲۸ سال امامت در سن ۶۵ توسط منصور دوانیقی خلیفه عباسی در مدینه مسموم شده و در کنار مزار پدرش در قبرستان بقیع شهر مدینه دفن می‌شود.

امام صادق(ع) که اندیشه‌ساز جهان تشیع شد به ما یادآوری می‌کند که در زمانه کنونی که بی‌شباهت به آن زمان نیست به آنچه که باید توجه داشت تقویت پایه‌های فرهنگ اسلامی است که این امر نیز بدون داشتن سبک زندگی اسلامی محقق نخواهد شد.

تربیت ۴ هزار شاگرد توسط امام جعفر صادق(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به اینکه بعد از شهادت امیر مؤمنان حضرت علی(ع) در جامعه خفقانی ایجاد شد، اظهار داشت: خفقان به حدی زیاد بود که در دوران سه امام پس از ایشان یعنی امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) معارف شیعه آن‌طور که باید، با لسان مبارک این ائمه به گوش مردم نمی‌رسید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: در فاصله از بین رفتن حکومت بنی‌امیه و روی کار آمدن حکومت بنی‌عباس فرصت خوبی برای نشر احکام دین به وجود آمد زیرا بنی‌امیه به دلیل ضعف و افول بنی‌عباس و به دلیل تازه بر سر کار آمدن آنها فرصت برخورد با علویان و شیعیان و اصحاب اهل بیت(ع) را نداشتند.

وی با بیان اینکه بنی‌عباس با شعار دوستی و محبت اهل بیت دست به قیام علیه بنی‌امیه و تأسیس خلافت بنی‌عباس زدند، گفت: در این فاصله و این فرصت محدود به وجود آمده که مصادف با امامت امام باقر(ع) و پس از آن امام صادق(ع) شد، این دو بزرگوار معارف اسلام ناب و سنت نبوی را تا اندازه زیادی توسط شاگردان خود ترویج دادند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تصریح کرد: از زمان رحلت رسول اکرم(ص) تا زمان خلافت عمربن عبدالعزیز نقل روایت ممنوع بود در طی این مدت و خصوصاً در زمان خلفای راشدین کسانی که نقل حدیث می‌کردند حبس و شکنجه یا تبعید می‌شدند زیرا شعار خلفا در این دوره این بود که قرآن برای مردم کفایت می‌کند که این خود نوعی دسیسه از جانب شیاطین بود.

وی گفت: در زمان عمر‌بن عبدالعزیز که یکی از خلفای بنی‌امیه بود و دو سال بیشتر خلافت نکرد ممنوعیت نقل حدیث برداشته شد در نهایت عمربن عبدالعزیز به دست خود امویان به قتل رسید مدت خلافت او نیز فرصت خوبی برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای نشر مکتب اسلام بود این بزرگواران از فرصت‌های پیش‌آمده نهایت استفاده را کردند به گونه‌ای که مکتب تشیع به مکتب جعفری معروف شد.

حجت‌الاسلام والسلمین میرزایی اذعان داشت: اکثر روایات فقهی و معارفی شیعه از این دو امام بزرگوار به شیعیان رسیده است البته در زمان امام رضا(ع) نیز فرصت مناسبی به دست آمد و ایشان توانستند جنبه‌های دیگری از معارف را به مردم معرفی کنند، پس از آن در زمان امام هادی معارف بلند اعتقادی شیعه در دو زیارت‌نامه جامع کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر متجلی شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: حضرت امام صادق(ع) در طول عمر با برکت خود بیش از ۴ هزار شاگرد در رشته‌های مختلف علوم انسانی، معارف دینی، فقه، احکام شریعت و دیگر علوم تربیت کردند. 

وی خاطرنشان کرد: همه مردم جهان مدیون امام صادق(ع) هستند زیرا ایشان نه تنها مباحث فقه و احکام شرعی بلکه ریشه‌های صحیح علوم انسانی را نیز به مردم عرضه کردند لذا آنچه که ما امروزه از فهم قرآن و روایات داریم و حتی وجود با برکت انقلاب اسلامی همگی به خاطر وجود امامین صادقین و آموزه‌های آنها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان اینکه عصر حیات ائمه اطهار(ع) مهم‌ترین بخش از تاریخ اسلام شناخته می‌شود، گفت: باید شرایطی برای مردم در جامعه فراهم شود تا مردم با باور و عقیده دینی مستحکم‌تری پا به پای انقلاب پیش روند.

شکل‌گیری ولایت فقیه در دوران امام صادق(ع) 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرسول کرمی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام صادق(ع) معروف به شیخ‌الائمه هستند و در دانشگاه عظیمی که تأسیس کردند مکتب ناب اسلام را ترویج و شاگردان بسیاری را تربیت کردند.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه افزود: از شاگردان برجسته ایشان می‌توان به محمد بن مسلم و اَبان‌ بن تغلب که نامش در کتاب رجال آیت‌الله خویی ذکر شده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه «اَبان» یکی از شخصیت‌های ویژه و تربیت ‌شده مکتب امام صادق(ع) بود، گفت: زمانی که خبر درگذشت ابان به ایشان رسید امام صادق(ع) فرمودند: « احساس می‌کنم وزنه‌ای به قلبم متصل شده است» لذا ایشان با این سخن خود نشان دادند که اهل بیت(ع) انسان‌های عالم، باسواد و اهل علم و فضل را بسیار دوست می‌داشتند و آنها را تکریم می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی با بیان اینکه تحصیل دانش و تاثیرگذاری علمی در جامعه اسلامی از ویژگی برتر امام صادق(ع) است، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که از تکریم عالمان توسط ائمه و به ویژه امام جعفر صادق(ع) قابل برداشت است جریان مرجعیت و ولایت فقیه است.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه ادامه داد: برخی به اشتباه موضوع ولایت فقیه را مربوط به دوره صفویه می‌دانند در حالی‌که پرورش این جریان در زمان امامت امام جعفر صادق(ع) شکل گرفت و همچنین موضوع فتوا دادن و رجوع به مرجع دینی را امام صادق(ع) ترویج دادند لذا از زمان ایشان، نقطه عطفی در تاریخ اسلام پیدا شد و شأن فقیه را از حد فتوا دادن به حد ولایت بالا بردند.

وی گفت: این امام بزرگوار در گفتار و کردار خود نشان دادند که مسلمانان باید برای فهمیدن احکام و موضوعات دینی به متخصصان علوم دینی همچون «ابان» رجوع کنند همان‌گونه که برای مشکلات درمانی به متخصصان علوم پزشکی و برای مشکلات دیگر زندگی به متخصصان مربوط به هر حرفه مراجعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی با بیان اینکه ولی‌فقیه عادل، نماینده امام معصوم در زمان غیبت است، گفت: جریان علم و آگاهی و تربیت شاگردان با جریان ولایت فقیه گره خورده و ریشه در مکتب ائمه و به ویژه امام صادق(ع) دارد که نه تنها با دلایل نقلی و روایی بلکه با دلایل عقلی هم قابل اثبات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی خاطرنشان کرد: با شهادت امام حسین(ع) در روند تربیت وکلا و شاگردان فاصله به وجود آمد اما این جریان در زمان امام صادق(ع) تقویت شد و ایشان بیش از ۴ هزار شاگرد ممتاز و تأثیرگذار تربیت کردند که از آن جمله می‌توان به جابر‌بن حیان، زُرارة بن أعیُن، محمدبن مسلم و ابان بن تغلب اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آشنایی با زندگی، آثار و اندیشه امام صادق(ع) و بهره گیری از نتایج تلاش پر ثمر و سیره ارزشمند آن حضرت ضمن تقویت روحیه اعتماد به نفس در نسل جوان، چراغی روشن برای آیندگان خواهد بود.

 

انتهای خبر /

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از