حالت تاریک
چهارشنبه, 18 تیر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
اوقات فراغت ساختارمند، کلید سلامت روان کودکان
مشاور و روانشناس مطرح کرد:

اوقات فراغت ساختارمند، کلید سلامت روان کودکان

مشاور و روانشناس گفت: یک برنامه منسجم، به کودک کمک می‌کند تا یاد بگیرد چگونه به نحو سازنده‌ای از وقت خود بهره‌برداری کند و احساس رضایت کند.

لیلا پارسا در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اوقات فراغت کودکان تنها زمانی برای استراحت نیست بلکه بستر اصلی رشد روانی، اجتماعی و خلاقانه آن‌ها به شمار می‌رود و بدون برنامه‌ریزی، این فرصت ارزشمند ممکن است بی‌ثمر یا حتی آسیب‌زا شود.

وی تأکید کرد: در دنیای پرشتاب امروز، والدین و مربیان باید به اهمیت ساختاردهی به اوقات فراغت کودکان توجه کنند؛ یک برنامه منسجم، به کودک کمک می‌کند تا یاد بگیرد چگونه به نحو سازنده‌ای از وقت خود بهره‌برداری و احساس رضایت کند.

این مشاور و روانشناس توضیح داد: یکی از نکات مهم، تنوع فعالیت‌هاست؛ ترکیبی از بازی‌های فکری، حرکتی و هنری باعث می‌شود کودک بتواند تمام ابعاد وجودی خود را تجربه کرده و مهارت‌های مختلف را به شکلی متعادل پرورش دهد.

وی معتقد است: اوقات فراغت ساختاریافته، از بروز احساسات منفی مانند اضطراب و بی‌حوصلگی جلوگیری می‌کند و کودکانی که برنامه منظمی برای اوقات خود دارند، کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

پارسا به نقش والدین اشاره کرد و گفت: والدین باید ناظر، شریک و همراه کودک در برنامه‌ریزی باشند؛ این مشارکت باعث می‌شود کودک حس امنیت و ارزشمندی کند و انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت‌ها داشته باشد.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی باید منعطف باشد تا با تغییرات روحی و نیازهای کودک سازگار شود، برنامه خشک و بدون انعطاف می‌تواند برعکس اثر کند و باعث بروز مقاومت و عدم همکاری شود.

پارسا گفت: اوقات فراغت باید فرصتی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نیز باشد، گروه‌های بازی و فعالیت‌های گروهی به کودک کمک می‌کنند تا مهارت گوش دادن، همکاری و حل مسئله را بیاموزد.

وی یادآور شد: استفاده از فناوری در اوقات فراغت، اگر کنترل‌شده و هدفمند باشد، می‌تواند ابزار مؤثری برای رشد و آموزش باشد اما استفاده بی‌رویه از آن می‌تواند به انزوا و کاهش تعاملات اجتماعی منجر شود.

پارسا بر این باور است که هنر و خلاقیت، نقشی مهمی در اوقات فراغت دارند؛ فعالیت‌هایی مانند نقاشی و قصه‌گویی به کودک امکان می‌دهند احساسات خود را بیان کرده و تخیلش را تقویت کند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به سلامت جسمانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ورزش و بازی‌های حرکتی نه‌تنها سلامت فیزیکی کودک را تضمین می‌کند بلکه انرژی مثبت و حس سرزندگی را در او زنده نگه می‌دارد.

پارسا بیان کرد: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت، زمینه‌ساز رشد خودکنترلی و مدیریت زمان در کودکان است؛ این مهارت‌ها در آینده به آن‌ها کمک می‌کند تا فردی منظم و مسئولیت‌پذیر شوند.

وی معتقد است: یکی از دلایل ناهماهنگی در رشد کودکان، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت است، وقتی کودکان برنامه‌ای ندارند، بیشتر دچار استرس و سردرگمی می‌شوند و از فرصت‌های یادگیری غافل می‌مانند.

پارسا تأکید کرد: اوقات فراغت نباید فقط به عنوان فرصتی برای تفریح دیده شود، بلکه باید به عنوان بخشی از فرآیند آموزش و پرورش او در نظر گرفته شود که در آن کودکان مهارت‌های زندگی را به صورت عملی تجربه می‌کنند.

وی بیان کرد: ایجاد تعادل میان اوقات مدرسه، استراحت و فعالیت‌های فراغتی، کلید موفقیت در رشد همه‌جانبه کودک است و این تعادل باعث افزایش انگیزه و رضایت کودک از زندگی روزمره‌اش می‌شود.

پارسا اشاره کرد: در جامعه امروز، فرصت‌های زیادی برای سرگرمی وجود دارد اما بدون راهنمایی درست، کودکان نمی‌توانند به صورت هدفمند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند و ممکن است به رفتارهای ناپسند روی آورند.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی اوقات فراغت باید به گونه‌ای باشد که فرصت تجربه‌های تازه و کشف استعدادها را به کودک بدهد و این تجربه‌ها اعتماد به نفس و حس موفقیت را در کودک تقویت می‌کند.

به گفته این مشاور و روانشناس، فضای مناسب و امن برای فعالیت‌های فراغتی، یکی از اصول ضروری است و بدون احساس امنیت، کودک نمی‌تواند به راحتی و با آزادی، خلاقیت و ایده‌هایش را بروز دهد.

وی توضیح داد: اوقات فراغت باید فرصتی برای تقویت پیوندهای خانوادگی باشد، فعالیت‌های مشترک خانواده، علاوه بر شادی و سرگرمی، حس تعلق و حمایت را در کودک تقویت می‌کند.

پارسا گفت: کودکان امروز با حجم زیادی از اطلاعات و استرس‌های محیطی روبه‌رو هستند، برنامه‌ریزی دقیق برای اوقات فراغت، به آن‌ها کمک می‌کند ذهن خود را بازسازی کرده و از فشارهای روزانه رهایی یابند.

وی معتقد است: آموزش مدیریت اوقات فراغت، باید به صورت تدریجی و با توجه به سن کودک انجام شود؛ این روند کمک می‌کند تا کودک مهارت تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی را در خود تقویت کند.

پارسا بر اهمیت خودشناسی در کودکان تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی اوقات فراغت باید به کودک کمک کند تا علایق و توانایی‌های خود را بشناسد و بر اساس آن‌ها فعالیت‌های خود را انتخاب کند.

وی تأکید کرد: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای بروز هیجانات و احساسات مثبت است و این فرصت‌ها باعث می‌شود کودک با آرامش و نشاط بیشتر به زندگی روزمره خود بازگردد و توانایی‌های خود را ارتقا دهد.

پارسا بیان کرد: ایجاد انگیزه در کودکان برای شرکت فعال در برنامه‌های فراغتی، از طریق تشویق و تقدیر امکان‌پذیر است که این روش‌ها باعث می‌شود کودک با علاقه و شور بیشتری در فعالیت‌ها حضور یابد.

وی توصیه کرد: بهتر است در برنامه‌ریزی، میزان فعالیت‌های فکری و جسمانی متعادل باشد تا کودک نه‌تنها ذهنش را تحریک کند بلکه جسمش را نیز سالم و پرانرژی نگه دارد.

پارسا تأکید کرد: نباید اوقات فراغت کودک به صورت صرفاً مصرفی و منفعلانه گذرانده شود؛ شرکت فعال در فعالیت‌های خلاقانه و آموزنده، اثرات ماندگاری در رشد فردی کودک دارد.

وی معتقد است: اوقات فراغت به مثابه فرصت طلایی است تا کودکان مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی را تمرین کنند و این مهارت‌ها در دنیای پیچیده امروز برای موفقیت ضروری هستند.

پارسا یادآور شد: والدین باید نقش راهنمایی و نظارت را به آرامی به کودک واگذار کنند تا حس استقلال و مسئولیت‌پذیری در او شکل بگیرد و برنامه‌ریزی را یاد بگیرد.

وی تأکید کرد: فضای طبیعی و بازی‌ در فضای باز، تأثیرات شگرفی بر سلامت روان و رشد خلاقیت کودک دارد و باید به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر برنامه اوقات فراغت لحاظ شود.

پارسا در پایان بیان کرد: برنامه‌ریزی منظم و هدفمند برای اوقات فراغت کودکان، سنگ بنای رشد سالم و متوازن آن‌ها است و باید از همان کودکی به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!