حالت تاریک
با وجود گذشت ۷ سال؛

باغ‌موزه دفاع مقدس کرمانشاه منتظر همت مسئولان

باغ‌موزه دفاع مقدس کرمانشاه منتظر همت مسئولان

باغ‌موزه دفاع مقدس کرمانشاه که قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد در بهترین شرایط با سه سال تأخیر افتتاح خواهد شد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دوران دفاع مقدس یادآور شکل‌گیری یکی از حماسه‌های سترگ و الهام‌بخش تاریخ بشریت است و استان کرمانشاه به عنوان استانی که نقطه آغازین و پایانی جنگ بوده،  انبوهی از خاطرات دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام را در وجب به وجب از خاک خود به یادگار دارد.

به تصویر کشیدن جان‌فشانی‌ها و حماسه‌سازی‌های زنان و مردان ولایی و غیور استان کرمانشاه که هشت سال زیر بمباران دشمن بعثی بودند به بستری مناسب نیاز دارد و ایجاد این بستر به همت مسئولان پای کار نظام و انقلاب مقدور است لذا نباید کار فرهنگی مؤثر و برنامه‌ها و پروژه‌های فرهنگ‌ساز را به تعویق انداخت.

یکی از پروژه‌های عظیم فرهنگی استان کرمانشاه احداث باغ‌موزه دفاع مقدس است که کار مطالعاتی آن از سال ۱۳۹۶ کلید خورد و در منطقه پادگان توحید (ورودی شرقی شهر کرمانشاه) در زمینی به مساحت حدود ۱۵ هکتار کلنگ‌زنی شد اما پس از گذشت حدود هفت سال این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و در کش و قوس وعده‌ها به سر می‌برد!

محمدطیب صحرایی؛ استاندار کرمانشاه در جلسه‌ای مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در دیدار با سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: در پی دور بعدی سفر رئیس جمهور به استان، هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت تا از توان دولت نیز در کمک به ساخت یادمان‌ها و موزه‌های استان استفاده شود؛ لذا امیدواریم موزه دفاع مقدس کرمانشاه که مورد تأکید و مطالبه پیشکسوتان استان در دفاع مقدس نیز است، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

همچنین استاندار کرمانشاه در مورخ پانزدهم اسفند سال ۱۴۰۲ در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه خواستار برنامه‌ریزی برای ساماندهی مرکز و گنجینه شهدا در محدوده غسال‌خانه باغ فردوس در یک برنامه کوتاه مدت چند روزه شد و افزود: باید این مرکز ظرف چند روز به عنوان یک فرهنگ‌سرا برای بازدید عموم مردم در ماه رمضان و دیگر مناسبت‌های آخر سال تبدیل شود که در ادامه این نشست مقرر شد دستگاه‌های ذی‌ربط شامل بنیاد شهید، شهرداری و بنیاد حفظ آثار در راستای ساماندهی مرکز ‌گنجینه شهدا در باغ فردوس ظرف یک برنامه کوتاه‌مدت چند روزه اقدام کنند.

باغ‌موزه دفاع مقدس در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد

بهروز خوشبخت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه در استان کرمانشاه سه مرکز فرهنگی و یک نمایشگاه دفاع مقدس وجود دارد، اظهار داشت: این مراکز شامل یک مرکز فرهنگی و یک موزه دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب، یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در محل یادمان مرصاد و یک نمایشگاه دفاع مقدس در محل پارک شیرین شهر کرمانشاه وجود دارد. 

رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع استان کرمانشاه افزود: این مکان‌ها از تجهیزاتی هم‌چون سالن آمفی‌تئاتر، مصلی و کتابخانه برخوردار هستند که در ایام سال پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

وی در ادامه افزود: باغ موزه دفاع مقدس با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی فاز اول آن در محل پادگان توحید در شمال شرق شهر کرمانشاه در زمینی بیش از ۱۵ هزار هکتار در حال احداث است. 

خوشبخت با بیان اینکه عملیات عمرانی این طرح نیز از سال‌های گذشته شروع شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۶ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی گفت با بیان اینکه اکنون در حال رایزنی با پیمانکار برای تکمیل این پروژه عظیم هستیم، خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزات لازم برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است و این طرح برای تکمیل‌شدن به تخصیص اعتبار نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که وعده سال گذشته استاندار کرمانشاه مبنی بر افتتاح فرهنگ‌سرای باغ فردوس، به کجا رسید، گفت: مسئول رسیدگی به این پروژه، بنیاد شهید استان است ولی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز عضوی از هیأت امنای آن است.

تفاهم‌نامه ساماندهی موزه شهدا با شهرداری منعقد نشده 

مریم جعفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در خصوص ساماندهی مرکز گنجینه شهدا در باغ فردوس کرمانشاه اظهار داشت: در این راستا هنوز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری منعقد نشده و در حال پیگیری هستیم که در این موزه کارهای فرهنگی انجام شود.

مسئول امور فرهنگی بنیاد شهید استان کرمانشاه افزود: مرکز گنجینه موزه شهدای کرمانشاه در سال ۱۳۷۶ در بخش گلزار شهدای کرمانشاه افتتاح شد.

وی افزود: این موزه وسایل شخصی متعلق به شهدای جنگ هشت ساله عراق و ایران را به نمایش گذاشته و دارای یک اتاق نمایش است که در آن مستندهای مربوط به جنگ نشان داده می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه موزه شهدا قرار است با همکاری شهرداری در امور فرهنگی فعال شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این موزه فرهنگی همه روزه آماده بازدید علاقه‌مندان است.

وی به بیان اینکه مساحت این موزه ۲ هزار مترمربع است، پیش‌بینی می‌شود با تخصیص اعتبار لازم طی سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بزرگداشت مقام شهدا و خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان، با یادآوری و بازخوانی وقایع هشت سال دفاع مقدس، احداث یادمان‌ها و حفظ یاد و خاطره شهیدان به عنوان موضوعی مهم و ارزشمند در تبیین فرهنگ شهادت و جایگاه مقام والای شهدا در حفظ ارزش‌های نظام اسلامی است لذا مسئولان ذی‌ربط امروز باید فارغ از جنگ و ستیز بر سر  پُست، مقام عناوین و مباحث نفسانی روی ماهیت کار و مأموریت که حفظ و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس است متمرکز شوند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از