حالت تاریک
یک مسئول:

تاکنون آنفلوآنزای حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده‌نشده‌است

تاکنون آنفلوآنزای حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده‌نشده‌است

رییس اداره بهداشت و طیور دامپزشکی کرمانشاه گفت: موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده‌نشده‌است

علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با عنایت به پایش‌های مستمر تا کنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: آنفلوانزای پرندگان (AI) یک بیماری فوق حاد در طیور هست که در صورت ابتلا گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیاری می‌شود.

 

وی گفت: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اينكه خود مبتلا به بيماری شوند، ويروس های آنفلوانزای طيور را با خود جابجا كنند.

 

حیدری افزود: جلوگيری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طريق نصب توری و ترميم خرابی‌های آن، رعايت اصول بهداشتی و امنيت زيستی در مرغداری های صنعتی، ضد عفونی كامل محل پرورش مرغ و تجهيزات آن قبل از جوجه‌ريزی، ممانعت از ورود حيوانات ديگر به عنوان ناقلين مكانيكی به محل پرورش مرغ و اعلام هر نوع كاهش شديد مصرف دان و كاهش شديد توليد يا افزايش تلفات به پست‌های دامپزشكی از راه‌های پيشگيری از اين بيماری ذكر كرد.

 

وی گفت: واکسیناسیون طیور برای واحد‌های صنعتی از جمله مرغ مادر، تخمگذار و بوقلمون انجام می‌شود و برای سایر واحدها برنامه‌ای نداریم.

 

حیدری به برخی اقدامات در این زمینه اشاره کرد و افزود: اطلاع رسانی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستا مبنی بر گزارش وقوع تلفات غیرعادی در طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان، برگزاری دوره آموزشی- ترویجی آشنایی با بیماری جهت مرغداران و روستاییان توسط ادارات دامپزشکی با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها و مراقبت و پایش فعال بیماری در واحدهای پرورش تخم گذار از اقدامات در این زمینه است.

 

وی به شهروندان توصیه کرد: مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است خریداری کنند.

 

حیدری از روستاییان خواست طیور خود را در جایگاه‌های محصور نگهداری کرده و از تماس مستقیم با پرندگان زنده به ویژه در حیات وحش خودداری کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از