حالت تاریک
رکورد رقم‌های نجومی اجاره‌نشینی در کرمانشاه؛

داد خانه به دوشان کرمانشاهی درآمد

داد خانه به دوشان کرمانشاهی درآمد

همزمان با فصل جابه‌جایی‌ مستأجران، رفتار سلیقه‌ای صاحبخانه‌ها و خلا قانونی قیمت‌گذاری سبب افزایش بی‌رویه قیمت رهن و اجاره در نقاط مختلف شهر کرمانشاه شده به گونه‌ای که اکنون ساماندهی این بازار امری ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ همزمان با پایان امتحانات دانش‌آموزان و فرا رسیدن فصل تابستان زمان جابه‌جایی منازل مسکونی برای مستأجران آغاز شده و خانواده‌ها به دنبال یافتن مسکن، مشاوران املاک و سایت‌های مجازی را جستجو می‌کنند تا مسکن مورد نیاز خود را با قیمت مناسب پیدا کنند.

هر ساله با فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات مستأجران شاهد تکاپوی خانواده‌ها در کوچه و خيابان‌ها برای پیدا کردن مسکن مورد نظر خود هستند اما با افزایش مشکلات اقتصادی و تورم، رهن و اجاره منازل نیز به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافته به نحوی ‌که بسیاری از مردم توان افزایش یک‌باره قیمت رهن و اجاره‌بها خود را ندارند.

افزایش قیمت رهن و اجاره‌بها به علت تورم  در مناطق مختلف تأثیرات به سزایی داشته و در مناطقی که قبلاً قیمت‌ها اندک بود هم‌اکنون شاهد قیمت‌های جدید هستیم و نقش سایت‌های مجازی نیز در افزایش قیمت‌ها چندان بی‌تأثیر نیست و افراد سعی دارند ملک خود را با قیمت بالا اجاره دهند.

بازار مسکن در استان کرمانشاه به‌صورت ویژه نیازمند ساماندهی و بازرسی است زیرا قیمت‌ها به شکل نجومی افزایش یافته و مالکان نیز درخواست افزایش مبلغ بالای رهن و اجاره‌بها را از مستأجران دارند به‌گونه‌ای که برای بسیاری از مردم غیرممکن است.


تصویب افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها برای کرمانشاه

رامین الماسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امسال طی جلسات شورای عالی مسکن مقرر شد همانند سال گذشته میزان مشخصی برای افزایش اجاره‌بها در شهرهای مختلف لحاظ شود که در استان کرمانشاه نیز کمیته‌ای شرایط مناطق مختلف شهر کرمانشاه را مورد بررسی قرار دادند و پیشنهاد نهایی به شورای عالی مسکن ارسال شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: طی هفته‌های گذشته بر اساس ابلاغ شورای عالی مسکن مقرر شد نرخ اجاره‌بها در شهر کرمانشاه ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و مالکان اجازه نخواهند داشت قرارداد جدید مستأجران را بیش از این میزان افزایش دهند.

الماسی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سران قوا مالک یا موجر تنها در ۶ بند می‌تواند درخواست تخلیه واحد مسکونی را به دستگاه قضایی اعلام کند که چنان‌چه مالک واحد مورد اجاره‌ را به فروش رسانده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین اگر مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد و یا مستأجر در دوره‌های اجاره قبلی با تشخیص مرجع قضایی نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستأجر از دیگر شرایط دریافت مجوز تخلیه توسط مالک است.

وی افزود: چنان‌چه فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره‌ بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد و در نهایت در صورتی که مالک صرفاً دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و قصد سکونت در آن را داشته باشد می‌تواند نسبت به درخواست تخلیه اقدام کند.

الماسی با اشاره به تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش رهن واجاره‌بها در شهر کرمانشاه خاطرنشان کرد: این افزایش ۲۵ درصدی مجموع اجاره‌بها و رهن است، یعنی مالک می‌تواند ۲۵ درصد اجاره‌بها را افزایش داده و یا به جای آن ۲۵ درصد رهن را افزایش دهد و یا مجموع این دو را به مقداری افزایش دهد که نسبت به مجموع سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: ۴ هزار مشاور املاک در کرمانشاه وجود دارد که کار نقل و انتقالات مستأجران را انجام می‌دهند و برای نظارت بر افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها کارگروهی شامل تعزیرات، دادستانی، اتاق اصناف، راه و شهرسازی وظیفه بازرسی را بر عهده دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه عنوان کرد: همچنین مردم می‌توانند برای ثبت قرارداد خود با مراجعه به سامانه خودنویس قرارداد جدید خود را ثبت و یا قرارداد پیشین خود را تمدید و کد رهگیری دریافت کنند.


بازار مسکن در کرمانشاه نیازمند قیمت‌گذاری است

یاسر ملکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بر اساس تصمیم دولت افزایش اجاره‌بها برای امسال در شهر کرمانشاه ۲۵ درصد و در مابقی شهرها ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که مشاوران املاک و صاحب ملک موظف به اجرای آن هستند و تنها به ۶ شرط مالک می‌تواند حکم تخلیه دریافت کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمانشاه گفت: یکی از عمده مشکلات بازار مسکن در شهر کرمانشاه عدم قیمت‌گذاری بر اساس منطقه مورد نظر است و به همین دلیل مالکان بدون هیچ‌گونه دلیل و قانونی قیمت ملک مورد نظر خود را افزایش می‌دهند و در نهایت شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در شهر هستیم.

ملکی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم قیمت‌گذاری بازار مسکن هر فردی بر اساس سلیقه و نظر خود قیمت املاک را مشخص می‌کند و قانون خاصی نیز برای برخورد و جلوگیری از این موضوع وجود ندارد اما باید دستگاه‌های ذی‌ربط مانند راه و شهرسازی، املاک و مستغلات و اداره ثبت نسبت به ساماندهی موضوع اقدام کنند.

وی ادامه داد: برآورد دقیقی از میزان رعایت نرخ‌نامه اجاره‌بها در کرمانشاه وجود ندارد و نیمی از زمان فصل جابه‌جایی‌ها نیز به اتمام رسیده و خانواده‌ها مسکن مورد نظر خود را پیدا کرده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمانشاه با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس، افزود: سامانه خودنویس برای شناسایی املاک مطرح شده و نمی‌تواند به‌صورت کامل فرآیند کاری مشاوران املاک را پوشش دهد اما برای تمدید قرارداد مستأجران بسیار مفید و کارآمد است تا از بروز مشکلات جلوگیری کند.


بازار رهن و اجاره‌بها در کرمانشاه تابع قانون نیست

سمیه زهروی شهروند کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: متأسفانه با شروع فصل اجاره‌بها شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته رهن و اجاره در کرمانشاه هستیم به‌صورتی که واحد مسکونی در مناطق معمولی حداقل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش رهن و ۲ تا ۳ میلیون تومان افزایش اجاره دارند که برای بسیاری از مردم تأمین آن غیرممکن است.

شهروند کرمانشاهی تصریح کرد: بسیاری از افراد با توجه به ثبت‌نام برای مسکن ملی وجه خود را برای پرداخت اقساط آن در نظر گرفته یا پرداخت کرده‌اند و افزایش بی‌رویه اجاره‌بها طی امسال بسیاری از مردم را اذیت می‌کند.

این شهروند کرمانشاهی عنوان کرد: قانون ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها اجرا نمی‌شود و مالکان بر اساس نظر خود اقدام به قیمت‌گذاری و افزایش اجاره‌بها می‌کنند موضوعی که در تمام مناطق شهر قابل مشاهده است و مستأجران نیز اقدام خاصی برای آن انجام ندادند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ انتظار می‌رود دولت‌مردان با اجرای سیاست‌های ویژه و ساخت سالانه یک میلیون مسکن و کنترل و نظارت بر قیمت‌گذاری بازار مسکن زمینه ساماندهی این حوزه را فراهم کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از