حالت تاریک
رئیس دانشگاه رازی:

مشارکت در تعیین سرنوشت از حقوق شهروندی است

مشارکت در تعیین سرنوشت از حقوق شهروندی است

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه مشارکت در تعیین سرنوشت از حقوق شهروندی است، گفت: حق تعیین سرنوشت و موضوع انتخابات اولین موهبتی است که خداوند به انسان عطا کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، محمدنبی احمدی ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی اساتید که با حضور دستیار رئیس جمهور در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار داشت: مباحث متعددی از قبیل حق حیات، آزادی بیان، مشارکت در تعیین سرنوشت، آزادی در عرصه فضای مجازی، آزادی در پیگیری‌های عادلانه قضایی و دیگر موارد در باب حقوق شهروندی و آزادی اجتماعی مطرح است.

 

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: یکی از نکاتی که در حقوق شهروندی مطرح می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است مشارکت در تعیین سرنوشت است و دانشگاه‌ها باید رسالت ویژه‌ای نسبت به موضوع انتخابات داشته باشند.

 

وی گفت: حق تعیین سرنوشت و موضوع انتخابات اولین موهبتی است که خداوند به انسان داده و این موضوع وجه تمایز بین انسان و تمام حیوانات است چرا که همه موجودات دیگر در حال تکوین هستند و قدرت اختیار و انتخاب ندارند لذا فقط باید رسالت تکمیلی خود را ادا کنند.

 

احمدی با بیان اینکه حق انتخاب موهبتی است که خدای سبحان به انسان داده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس قائل به‌حق انتخاب مردم بوده است و اولین مورد در حق انتخاب مردم را می‌توان در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کرد.

 

وی افزود: دقیقاً ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین انتخابات برای تعیین سرنوشت مردم به وسیله خود مردم برگزار شد در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده است و این موضوع در تاریخ دموکراسی جهان بی‌نظیر است.

 

احمدی خاطرنشان کرد: در طول این ۴۵ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد تقریباً هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شده است دلیل این تعدد در برگزاری انتخابات این است که پشتوانه انقلاب اسلامی مردم هستند.

 

رئیس دانشگاه رازی تصریح کرد: به لطف خدا امنیت سلبی در بسیاری از موارد در جمهوری اسلامی بسیار زیاد است اما در کنار امنیت سلبی و ملزومات آن در کشور اسلامی ما به امنیت ایجابی نیز به صورت ویژه نگریسته می‌شود.

 

وی افزود: نگاه ویژه به امنیت ایجابی یعنی استقبال از حضور و ظهور مردم در سرنوشت کشور و خود که اعتقاد من این است که پرداختن به حقوق شهروندی تنها از طریق نگارش بخشنامه‌ها و امنیتی‌کردن فضای کشور میسر نیست در کنار این موارد باید به جنبه اغنایی حقوق شهروندی نیز پرداخت یعنی باید حقوق شهروندی را به تمام معنا باور داشت. 

 

احمدی گفت: در واقع پرداختن به حقوق شهروندی تنها با وظیفه محوری و رسالت محوری میسر نیست اگر حقوق شهروندی جزو اعتقادات و باورهای ما قرار گیرد تبعاتی به همراه خواهد داشت که گاهی در مخیله برخی از افراد نیز نمی‌گنجد. 

 

وی تصریح کرد: یکی از رموز پیروزی و موفقیت انقلاب ما که توسط بنیانگذار کبیر انقلاب پایه‌گذاری و با هدایت مدبرانه رهبر انقلاب در حال ادامه حیات طیبه خود است همراهی مردم و قلب‌های آنان با این انقلاب است.

 

احمدی اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایران از مساجد شروع شد و مردم در آن زمان از روحانیت تبعیت می‌کردند و آنها را باور داشتند حقوق شهروندی را در ابتدا باید بر پایه استدلال بپذیریم و آن را باور داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: البته برای حقوق شهروندی باید ضوابطی نیز تعریف شود که اگر تخطی در آن صورت گرفت برابر با مباحث قانونی با آن برخورد شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از