حالت تاریک

طرح پروژه‌ها در بورس پذیرش می‌شوند

طرح پروژه‌ها در بورس پذیرش می‌شوند

مرصادنیوز: به‌دنبال افتتاح «بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس» از امروز طرح-پروژه‌ها در بورس پذیرفته خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمانشاه، مدیرعامل بورس تهران از استاندار کرمانشاه برای شرکت در مراسم افتتاح «سومین بازار بورس تهران» دعوت کرده است و قرار است این بازار با عنوان «بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس» امروز مورخ دهم مهر ماه افتتاح شود.

بازار سوم بورس در حقیقت نتیجه پیگیری‌های کرمانشاه برای پذیرش طرح-پروژه‌ها در بورس بود و تا به امروز تنها طرح‌های افتتاح شده و در حال تولید و فعالیت اجازه ورود به بورس را داشتند اما اکنون پروژه‌های افتتاح نشده هم می‌توانند وارد بورس (بازار سوم) شوند و سهام خود را عرضه کنند.

با ورود طرح پروژه‌ها به بورس، یک معضل بزرگ نه‌تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور حل می‌شود؛ پروژه‌هایی که سال‌ها است نیمه کاره مانده و در انتظار تسهیلات و سرمایه برای تکمیل شدن هستند اما خبری از سرمایه نیست زیرا کشور نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای نیاز مالی آن‌ها باشد.

از امروز پروژه‌های بزرگ کشور هم می‌توانند به اندازه نیاز مالی خود، سهامشان را در بورس به خریداران عرضه کنند و به یک سرمایه مطمئن و سریع دست پیدا کنند.

اولین پروژه‌ای که وارد بازار سوم بورس می‌شود، شرکت گسترش سوخت سبز (بیواتانول کرمانشاه) است؛ پروژه‌ای که از چند سال قبل به دلیل مشکل مالی روی حدود ۹۰ درصد پیشرفت متوقف شده بود.

این شرکت روز شنبه هشتم مهر دو هزار میلیارد تومان از سهام خود را با نماد «شِگُستر» در بورس عرضه کرد و با یک استقبال بسیار خوب، طی حدود ۲۴ ساعت کل سهام عرضه شده فروش رفت تا این شرکت به سرعت صاحب یک سرمایه بزرگ دو هزار میلیارد تومانی شود. با این سرمایه ویژه که از مسیر عادی و روال سنتی به سختی قابل تأمین است، بیواتانول کرمانشاه تا پایان سال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود و حدود ۳۰۰ جوان کرمانشاهی را صاحب شغل می‌کند.

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس اولین تولیدکننده سوخت سبز در ایران است و با تولید بیواتانول می‌تواند نقش مهمی در صنعت انرژی و اقتصاد کشور ایفا کند.

بیواتانول سوختی است که با استفاده از محصولات کشاورزی مثل ذرت، گندم و نیشکر طی یک فرآیند تخمیری تولید شده و یک منبع انرژی تجدیدپذیر است. هدف از تولید این محصول جایگزینی با ماده «متیل ترشیو بوتیل اتر» (MTBE) است که اثرات مخربی روی محیط زیست، خصوصا خاک و آب‌های زیرزمینی دارد.

در حقیقت، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانند با جایگزین کردن بیواتانول به‌جای MTBE علاوه بر تولید بنزین با کیفیت و پاک‌تر، بهای تمام شده بنزین را نیز کاهش دهند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از