حالت تاریک
مسئول طرح ملی «انسان مسئول» مطرح کرد:

ادای احترام همه ادیان جهان به شهدای کربلا

ادای احترام همه ادیان جهان به شهدای کربلا

مسئول طرح ملی «انسان مسئول» گفت: در این ایام نه تنها شیعیان و مسلمانان به سوگواری عزا و ماتم اباعبدالله و یارانش می‌پردازند بلکه ادیان دیگر همچون کلیمیان، ارمنی‌ها و مسیحیان نیز به شهدای کربلا ادای احترام می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن جمشیدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بر تمام دوست‌داران اهل بیت(ع) واجب است که حرمت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش را نگه دارند و آن‌گونه که می‌توانند و شایسته است به سوگواری بپردازند.

مسئول طرح ملی «انسان مسئول» افزود: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: « این محرم و صفر است که اسلام را نگاه داشته است».

وی گفت: پس از ۱۴۰۰ سال از ظهور اسلام به لطف وجود محرم و صفر و نیز به‌خاطر رشادت‌های امام حسین(ع) و یاران باوفایش میلیون‌ها مسلمان و شیعه در سراسر جهان، پیرو مکتب اهل(ع) هستند.

جمشیدی ادامه داد: امام حسین(ع) و یاران باوفایش در آن زمان تمام هستی و جان خود را در راه خدا فدا کردند، اهل بیت ایشان نیز در این راه اسیر و متحمل سختی‌های بسیاری شده‌اند به دلیل همین مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها است که ملت‌های بسیاری هم‌چون ملت ایران از دین پیامبر و و فقه اهل بیت(ع) پیروی می‌کنند.

وی گفت: دستورات، توصیه‌ها، احکام اهل بیت(ع) و دین الهی، نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شده؛ قیام امام حسین(ع) و فداکاری ایشان و یارانشان دین رسول الله(ص) را زنده نگاه داشت تا بتواند به دست ما برسد.

جمشیدی تصریح کرد: در این ایام نه تنها شیعیان و مسلمانان به سوگواری عزا و ماتم اباعبدالله و یارانش می‌پردازند بلکه ادیان دیگر همچون کلیمیان، ارمنی‌ها و مسیحیان نیز به شهدای کربلا ادای احترام می‌کنند و به یاد مظلومیت آنها عزاداری می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: عزاداری برای اباعبدالله و یارانش مختص ادیان الهی نیست و مردم در بسیاری از کشورهای دیگر همچون هندوستان که دین اصلی آنها اسلام نیست نیز برای امام حسین(ع) سوگواری می‌کنند و حتی در این کشور روز عاشورا تعطیل رسمی در سراسر کشور به شمار می‌آید. 

جمشیدی افزود: شایسته است که مسلمانان از این ماه نهایت بهره را ببرند و با توسل به امام حسین(ع) و اهل بیتشان دل‌های خود را از برکات این ماه نورانی کنند، عزاداری برای امام حسین(ع) باعث ایجاد یک نوع ارتباط و پیوند قلبی با این حضرت می‌شود. 

وی اذعان داشت: هرچند عزاداری و داشتن حالت حزن و اندوه خود به تنهایی مفید و دارای اثرات زیادی است اما سوگواری به تنهایی کافی نیست باید سیره اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) را در زندگی پیاده کنیم. 

جمشیدی گفت: امام حسین(ع) در مقابل ظلم حاکم بر مردم در دوره خود بی‌تفاوت نبوده‌اند و قیام کردند، کلیت جامعه در آن زمان با حاکمیت ظالم همراهی می‌کردند اما سیدالشهدا نمی‌توانست نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و مسئولانه در برابر حکومت ظالم و طاغوت قیام کرد.

جمشیدی گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل و اهداف قیام ایشان احقاق حقوق مسلمانان و تشکیل حکومت اسلامی بود لذا ملت‌های مسلمان باید این هدف را سرلوحه خود برای ایستادگی در برابر مظاهر ظلم در جامعه قرار دهند. 

وی ادامه داد: هم اکنون جهانیان شاهد ظلم و جنایات بر علیه مردم مظلوم فلسطین هستند بنابراین هر مسلمانی که خود را پیرو مکتب امام حسین(ع) می‌داند و در این ایام به سوگواری برای ایشان و اهل بیتشان می‌پردازد باید دیدگان خود را بر روی این ظلم‌ها نبندد و همیشه در فکر مردم مظلوم فلسطین باشد. 

جمشیدی ادامه داد: ملت ایران باید به گونه‌ای رفتار کند که نشان دهد شیعه و پیرو واقعی امام حسین(ع) است بنابراین عمل به سیره ایشان در کنار عزاداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: تمام عزاداران اباعبدالله باید همچون ایشان نسبت به ظلم بی‌تفاوت نباشند و سیره ایشان را به صورت عملی در زندگی خود پیاده کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از