حالت تاریک
به‌بهانه 19آبان؛

علم بی‌ایمان سلاحی کشنده است

علم بی‌ایمان سلاحی کشنده است

علم بدون ایمان، خطرات فراوانی دارد و می‌تواند به سلاح کشنده‌ای در دست بشر تبدیل شود که نمونه‌های این امر را در جهان می‌بینیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، یونسکو به‌عنوان معتبرترین سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی در عرصه بین‌الملل که در حوزه‌های علم، فرهنگ و آموزش فعالیت می‌کند، نخستین بار در ۱۹۹۹ میلادی‌ در نشست بوداپست مجارستان ۱۰ نوامبر را به‌عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام‌گذاری کرد.

 

 دلیل بزرگداشت روز جهانی علم برای صلح و توسعه ریشه در اهمیت نقش علم و دانشمندان برای جوامع پایدار و نیاز به اطلاع رسانی و مشارکت شهروندان در علم دارد، از این نظر، روز جهانی علم برای صلح و توسعه فرصتی برای نشان دادن ارتباط علم در زندگی مردم و مشارکت دادن آنها در بحث و گفتگو به عموم مردم است، چنین نوعی از سرمایه‌گذاری، چشم‌اندازی منحصر به‌فرد برای جستجوی جهانی به‌منطور برقراری صلح و توسعه را به ارمغان می‌آورد.

 

علمی که منجر به تامین امنیت، سلامت و بهبود زندگی نشود و منشاء تخریب، تحقیر، سلطه‌گری و اذیت و آزار جامعه شود، از ماهیت علمی برخوردار نیست، بلکه نیرنگی است که منجر به تاریکی و اذیت و آزار فرد و جامعه می‌شود، بنابراین علم و فناوری تأثیر غیرقابل انکاری در بهبود استانداردهای زندگی، افزایش بهره‌وری و رفاه دارند به شرط اینکه با اخلاق و معنویت همراه باشد و در این میان نیز صلح فضيلتی است كه از فطرت پاک انسان نشات می‌گيرد و در بستر خرد سياسی و تدبيرانديشی اجتماعی گسترش پيدا می‌كند.

 

علم و دانش بازیچه قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است

 

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو نوزدهم آبان ماه مصادف با دهم نوامبر را تحت عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام‌گذاری کرده است.

 

این استاد دانشگاه افزود: طبیعتاً نامگذاری هر مناسبتی اهدافی دارد و می‌تواند اثرات مثبتی در آن حوزه در فضای عمومی جامعه داشته باشد.

 

وی گفت: این نامگذاری از یک سو ارج نهادن به علم و فناوری و مروجان علم و از سوی دیگر تلاش در راستای ایجاد پیوند میان فناوری‌های علم و بهبود کیفیت زندگی است.

 

شفیعی ادامه داد: نام‌گذاری این روز اهداف دیگری مثل بهره‌‎مندی تمام آحاد جامعه از ثمرات و دستاوردهای علم همچنین معرفی برجستگان در حوزه علم و دانش دارد و تقدیر از آنهایی که تمام عمرشان را در راه ترویج و شکوفایی دانش به‌کار گرفته‌اند.

 

وی افزود: این روز فرصتی برای گفتمان علمی است تا علم، محور شود و فرصتی برای نمایش و نشان دادن دستاوردهای علمی به دانشجویان و دانش‌آموزان شود.

 

شفیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه شاهد هستیم که علم و دانش بازیچه قدرت‌های بزرگ قرار گرفته و به‌جای اینکه در خدمت صلح، رفاه و امنیت بشریت باشد تبدیل به ابزاری برای جنایت شده است مثل جنایاتی که امروزه توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه صورت گرفته است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اخلاق و معنویت در کنار علم باشد، خاطرنشان کرد: علم بدون ایمان به سلاحی در دست زنگی مست تبدیل می‌شود.

 

این استاد دانشگاه گفت: اگر در کنار علم، ایمان و اخلاق باشد امروزه شاهد این جنایات در غزه و فلسطین نبودیم.

 

وی با بیان اینکه علم و صلح لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: داده‌هایی که منجر به تامین امنیت، سلامت و بهبود زندگی نشود و منشاء تخریب، تحقیر، سلطه‌گری و اذیت و آزار جامعه شود، از ماهیت علمی برخوردار نیست، بلکه نیرنگی است که منجر به تاریکی و اذیت و آزار فرد و جامعه می‌شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: علم بدون تعهد و عالمان بی‌ایمان در چند سال اخیر انسان‌ها را از مسیر مستقیم وحی خارج كرد و دستاوردهایشان هم با ساخت و پیشرفت انواع سلاح‌های كشنده بوده است.

 

 علم بدون ایمان می تواند به سلاح کشنده‌ای در دست بشر تبدیل شود 

 

محمدامین چهری در گفتگو با مرصادنیوز، با بیان اینکه علم و ایمان، وسیله ترفیع انسان هستند و نباید از هیچ یک از آنها غافل شویم، اظهار داشت: ماهیت علم، نورافشانی برای درک حقایق عالم با هدف رسیدن به آسایش، آرامش، امنیت، صلاح و رستگاری برای همگان است.

 

این مدرس دانشگاه و کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه نوآوری‌های دانش هم در چارچوب درک حقایق تدبیر شده الهی معنا پیدا می‌کند، افزود: مبدا و مقصد علم خداست و در واقع دانش و علم از سوی خدا در وجود انسان تعبیه شده است.

 

وی گفت: در واقع دانشمندان، از حقایق موجود هستی و ترکیب‌های جدید رمز گشایی می‌کنند و رازهای نهفته هستی را کشف می‌کنند البته هیچ اندیشمند و دانشمندی خارج از نظام هستی که مخلوق خدای قادر توانا است، امکان درک، فهم، کشف و شناخت پیدا نمی‌کند.

 

چهری ادامه داد: به همین خاطر است که امام صادق(ع) می‌فرماید: أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء: علم نوری است که خداوند در دل هر کسی بخواهد، قرار می‌دهد.

 

وی افزود: علم بدون ایمان، خطرات فراوانی دارد و می تواند به سلاح کشنده‌ای در دست بشر تبدیل شود که نمونه‌های این امر را در جهان می‌بینیم.

 

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: استفاده‌های غیرانسانی از بمب اتمی، نمونه‌ای از تبعات علم بدون ایمان است و توجه به این امر اهمیت فراوانی دارد.

 

وی علم همراه با ایمان و تعهد را خدمتگزار جامعه و مخلوقات خداوند دانست و گفت: یكی از ویژگی‌های مهم عالمان با ایمان خدا ترسی است كه سبب می‌شود خود را خدمتگزار مردم بداند و در مقابل مردم هم قدردان چنین مجاهدت‌هایی هستند.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، لازم است سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد(یونسکو)  و شورای بین‌المللی علوم که پایه‌گذار این روز مهم جهانی بوده‌اند، تدبیری برای مقررات‌گذاری بین‌المللی به منظور جلوگیری از تحریم و نظام سلطه‌آفرین سرمایه‌داری و تولید سلاح‌های کشتار جمعی و بنگاه‌های رسانه‌های تحریف و جنگ را که منابع اصلی تخریب و تحقیر ملت‌های جهان است، تدبیر کنند در غیر این صورت سخن از علم در خدمت صلح و توسعه تبدیل به امری مناسبتی و شعاری می‌شود و نتیجه اثرگذار جهانی را به‌دنبال نخواهد داشت.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از