حالت تاریک
به مناسبت عید غدیرخم؛

عید غدیر بزرگ‌ترین عید الهی است

عید غدیر بزرگ‌ترین عید الهی است

عید سعید غدیرخم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که معتقدند نبی مکرم اسلام(ص) در این روز مبارک حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود در میان مسلمانان معرفی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عید سعید غدیرخم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که معتقدند نبی مکرم اسلام(ص) در این روز مبارک حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود در میان مسلمانان معرفی کرده است.

در روایات و احادیث شیعیان این عید مبارک به عنوان عیدُاللهِ الاکبر یعنی بزرگ‌ترین عید الهی معرفی شده و آن را بالاترین عید می‌دانند و بر طبق خطبه‌ای که پیامبر اسلام(ص) قرائت کردند: «مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه»، جانشینی حضرت علی(ع) را برای همه مسلمانان اعلام کردند. 

بر اساس سنت دیرینه‌ای که در میان شیعیان وجود دارد، روز عید غدیرخم در سطح مساجد، تکایا و هیأت‌های مانند دیگر اعیاد مسلمانان، جشن‌های گرفته می‌شود؛ پیامبر اسلام(ص) در رابطه با این روز مبارک می‌فرمایند: «روز غدیرخم برترین عید‌های امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی‌طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»، لذا این نشان از اهمیت عید غدیر است که پیامبر اسلام(ص)، به صورت مستقیم به آن اشاره کرده است.

عظمت و هدف عید غدیر در معرفی حضرت علی(ع) است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عید غدیر بزرگ‌ترین عید جهان اسلام است و نسبت به این عید باید بیش از گذشته توجه داشت، چرا که عظمت و هدف این عید مبارک معرفی امام علی(ع) به عنوان امیرالمومنین و جانشین نبی مکرم اسلام است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه عنوان کرد: عید غدیرخم تنها معرفی امیرالمومنین(ع) نیست، بلکه نبی اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را با خصوصیاتی که حضرت داشتند ایشان را به امامت و ولایت معرفی کردند و منظور ایشان از لقب امیرالمومنین یعنی امیری همه مومنان چه مرد و چه زن بوده است.

فاضلی خاطرنشان کرد: در رابطه با امیرالمومنین(ع) و جانشینی ایشان به عنوان موضوعی خیلی مهم دقت کنیم چرا که باعث می‌شود خیلی از مسائل جهان اسلام حل شده و مناقصات رفع شود، لذا همه مسلمانان باید حضرت علی(ع) را به طور خاص بشناسند و ایشان را به عنوان سرلوحه تمام دیدگاه های خود قرار دهند.

وی در ادامه افزود: به تعبیر دیگر خداوند متعال و عطف دستور الهی، امیرالمومنین(ع)، به عنوان نقطه مهم در وحدت تمام مومنان معرفی شده‌اند، لذا اگر با این نگاه توجه کنیم در واقع تفرقه بین مسلمانان حل شده و وحدت کلمه نیز باعث توفیق و موفقیت آنها خواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه اذعان کرد: جامعه اسلامی باید روی نقطه وحدت مطالعات جدی انجام دهد چرا که با این اوصاف امیرالمومنین(ع) قطعاً پیشوا و وصی مسلمین است و اگر کل جامعه اسلامی بپذیرد، دشمنان اسلام دیگر نسبت به ضربه زدن به اسلام و مسلمان نقشه شومی نخواهند کشید و مأیوس خواهند شد.

فاضلی بیان کرد: دین اسلام با امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) پس از پیامبر(ص)، کامل شده است، و خداوند متعال بیان می‌کند که همه نعمت‌ها در جامعه اسلامی با وجود ولایت به کمال می‌رسد و رضایت خداوند را به دنبال خواهد داشت و این مهم در عید غدیرخم به وقوع پیوسته است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه با اشاره به تکمیل بودن دین اسلام، تصریح کرد: اگر دین اسلام ناقص می‌بود، نمی‌توانست راهبرد برون رفت برای بشریت در زندگی دنیوی و رسالت بشری داشته باشد اما وقتی دین کامل است برای تمام عرصه‌ها نسخه داشته و تجویز لازم برای برون رفت‌ از مشکلات را دارد.

فاضلی تأکید کرد: با امامت و ولایت دین کامل شده است و این بزرگ‌ترین سعادت و افتخار برای مومنان و جامعه اسلامی است، لذا باید این عظمت و سعادت را تجلبل کنیم و روز غدیرخم و به یوم مبارکی این روز باید اطعام بدیم و اگر کسی در این روز یک نفر را اطعام بدهد ثواب ویژه دارد و فقر دنیوی را از بین خواهد برد و سعادت اخروی را تضمین می کند و این امری است که امیرالمومنین(ع) وعده داده است.

فاضلی در پایان گفت: هدف اصلی از برگزاری جشن‌ عید غدیرخم توجه و معرفت پیدا کردن نسبت به امام علی(ع) و پیروی و تبعیت از ایشان برای تکمیل دین و سعادت است.

عظمت روز غدیر بیشتر از روز اربعین است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صادقی امین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عید سعید غدیر، روزی است که خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) دستور دادند که حضرت علی(ع) را به خلافت برگزینند، روزی که در روایات به عید اکبر و اشرف آلایات معروف است روزی که به فرمود امام صادق در آسمان‌ها مشهورتر از زمین بوده و حتی عظمت روز غدیر بیشتر از روز اربعین است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه شهرستان هرسین، عنوان کرد: اگر دستور روز غدیر به درستی به جا آورده می‌شد و مسلمانان پیام خداوند متعال را که از طریق رسول اکرم(ص) منتقل شد به درستی اجابت می‌کردند، قطعاً تاریخ اسلام به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

صادقی‌امین خاطرنشان کرد: باید از شادی روز غدیر و اعمال این روز مبارک غافل نشویم همان‌طور که در روایات متعدد سفارش‌های درباره اعمال روز غدیر آمده است، باید یک‌سری اعمال به جا بیاوریم ازجمله: پوشیدن لباس نیکو،  استعمال بوی خوش، شاد کردن شیعیان و گرفتن روزه در عید غدیر، چرا که در روایات آمده است روزه‌ای که در این روز گرفته می‌شود معادل با صد حج و صد عمره است.

وی در ادامه افزود: نماز شب عید غدیر یک نماز دوازده رکعتی که برای تعقیبات این نماز زیارت امیرالمومنین (ع) و خواندن زیارت امیرالله، ذکر صلوات و خواندن دعای ندبه توصیه شده است و در رابطه با دادن اطعام به مومنان امام صادق(ع) فرمود: عید غدیر روز یوم الاطعام است و ثواب زیادی برای اطعام دادن در این روز ذکر شده است.

صادقی‌امین در پایان در رابطه با دلجویی از مومنان در این روز مبارک، گفت: دلجویی یکی از مهم‌ترین اعمالی است که باید در روز عید غدیر انجام شود همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرمایند: عید غدیر روز مودت و دلجویی است و علاوه برا اینکه انسان خود شاد است باید زمینه شادی برای مومنان را نیز فراهم کند و هدیه دهد و در بعضی روایات ذکر‌های مخصوص این روز آمده است و بستن پیمان عودت در این روز بسیار سفارش شده است.

 

عید غدیر فرصتی ارزشمند برای حیات جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: قابل ذکر است مسلمانان چهار عید مذهبی دارند؛ عید سعید فطر، عید قربان، عید سعید جمعه که هر جمعه تکرار می‌شود و عید الله یعنی عید غدیرخم که قابل توجه همه مومنان است و تنها اختصاص به شیعیان ندارد و جزو اعیاد مذهبی همه مسلمانان جهان است و این عید مبارک عامل وحدت همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است و باید این روز را برای خود عید بدانند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه، عنوان کرد: همان‌طور که در روایات آمده که عید غدیرخم، عید همه مسلمانان است، پس با نگرش به این موضوع جا دارد که به همه مسلمانان اعم از اهل سنت و اهل تشیع توصیه کرد که به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یک‌دیگر در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: مسلمانان جهان باید بدانند که یکی از عوامل وحدت در جامعه اسلامی گرامی‌داشت روز عید غدیرخم است، لذا نباید کاری کرد که این فرصت ارزشمند توسط دشمنان قسم خورده اسلام، تبدیل به تهدید برای حیات و آرامش جامعه اسلامی شود.

 

 

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه، تصریح کرد: آنچه که خداوند متعال برای اعمال عید قرار داده، این است که مومنان زمانی که هم‌دیگر را می‌بینند مستحب است که دعای مخصوص« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ»، را بخوانید؛ یعنی خدایا شکرت که ما از متمسکین ولایت علی و فرزندانش هستیم.

 

وی در ادامه افزود: در روایات داریم تا زمانی که خلافت به دست خلیفه اول و دوم بود امام علی(ع) به خلفا کمک می‌کردند؛ بنابراین مسلمانان نیز وظیفه دارند که وحدت را حفظ کنند و این مناسبت‌ها و دیگر وجه مشترکات اعم از اعتقاد به خداوند و اولیا را به عنوان بهترین فرصت برای نزدیکی به هم‌دیگر قدر بدانیم.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت عید سعید غدیرخم می‌توان گفت عید غدیر اقیانوسی بیکرانی است که سراسر هستی را تحت پوشش خود قرار داده و به عنوان واقعه‌ای تاریخی شناخته می‌شود که کل تاریخ را تحت شعاع قرار داده است و عصاره تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب اسلام است.

امام صادق(ع) این روز مبارک و مهم را عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمانان معرفی می‌کند که سزاوار است برای هر ساحت از آن شکر خداوند متعال به جای آورده شود و مسلمانان در این روز، روزه شکر بگیرند چرا که به توصیه علمای دین اسلام گرفتن روزه در عید سعید غدیر معادل شصت سال عبادت کردن است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از