
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت:
غیبت امام زمان، امتحانی برای مؤمنان واقعی
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت غیبت حضرت مهدی (عج) را فرصتی برای آزمایش ایمان شیعیان و آمادگی آنان برای ظهور دانست و گفت: این غیبت نهتنها برای حفظ جان حضرت بوده بلکه بهعنوان یک امتحان الهی برای مؤمنان است.
محمدرضا نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در دوران غیبت صغری که از سال ۲۶۰ هجری قمری آغاز و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه داشت، حضرت مهدی (عج) از چشم مردم پنهان بودند، اما ارتباط مستقیم با شیعیان از طریق چهار نائب خاص برقرار بود که از سوی ایشان بهعنوان نمایندگان ویژه انتخاب شده بودند و دستورات حضرت (عج) را به مردم منتقل میکردند، این ارتباط از طریق توقیعات و نامههای رسمی بود که حضرت (عج) از طریق نواب خود صادر میکردند.
وی افزود: پس از پایان غیبت صغری در سال ۳۲۹ هجری قمری، غیبت کبری آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد؛ در این دوره، حضرت مهدی موعود (عج) بهطور کامل از دید مردم پنهان شدند و هیچ نائب خاصی برای ارتباط با ایشان وجود ندارد، در این دوران تنها راه ارتباط مردم با حضرت (عج) از طریق دعاها، زیارات و توسل به ایشان است.
نصوری در ادامه به علل و حکمتهای غیبت حضرت ولیعصر (عج) پرداخت و تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی غیبت، حفظ جان حضرت مهدی (عج) است؛ همان طور که در قرآن آمده، انسانها نباید خود را در معرض خطر نابودی قرار دهند، دشمنان در طول تاریخ در پی از بین بردن حضرت بودهاند، بنابراین غیبت ایشان یک اقدام تدافعی برای حفظ جانشان بود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت عنوان کرد: غیبت حضرت حجت (عج) بهعنوان یک امتحان الهی برای مردم است؛ در دوران غیبت، انسانها باید ثابت کنند که در ایمان خود راسخ هستند و از فتنهها جان سالم به در میبرند، این دوره فرصتی برای منتظران واقعی است تا نشان دهند که در ایمان خود پایدارند و آمادهاند تا در زمان ظهور حضرت (عج)، در کنار ایشان قرار گیرند.
وی تأکید کرد: غیبت حضرت مهدی (عج) فرصتی است تا مردم خود را از نظر معنوی و روحی برای ظهور حضرت (عج) آماده کنند و ویژگیهایی چون صبر، ایمان و فداکاری را در خود پرورش دهند؛ حضرت قائم (عج) زمانی که ظهور کنند، بهدنبال افرادی خواهند بود که از نظر روحی آماده باشند تا در کنار ایشان قرار بگیرند و از ایشان در راه گسترش عدالت و حق حمایت کنند.
در ادامه، این پژوهشگر فعال حوزه مهدویت اذعان کرد: غیبت حضرت مهدی (عج) بهطور غیرمستقیم موجب حفظ دین و اصول الهی میشود؛ اگر حضرت (عج) در میان مردم حضور داشتند، ممکن بود اصول دین دچار تحریف شوند، اما در دوران غیبت، دین در امان است و مردم مجبورند اصول دینی خود را حفظ کنند و در برابر فساد و انحرافات مقاومت کنند.
نصوری بیان کرد: دوران غیبت یک امتحان بزرگ برای شیعیان است، در این دوران، پیروان حضرت (عج) باید صبر و استقامت پیشه کنند؛ بسیاری از مردم بهدلیل عدم حضور حضرت (عج) دچار یأس میشوند، اما کسانی که در انتظار ظهور حضرت (عج) با صبر و استقامت زندگی میکنند، در واقع آمادهترین افراد برای همراهی حضرت مهدی (عج) خواهند بود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت غیبت حضرت مهدی (عج) را فرصتی برای رشد و تکامل فردی دانست و خاطرنشان کرد: در این دوران، انسانها باید در جستجوی حقیقت و کمال باشند و ارتباط معنوی خود با خداوند را تقویت کنند تا خود را برای ظهور ایشان آماده سازند.
وی با تأکید بر حکمتهای عمیق غیبت حضرت مهدی (عج)، گفت: هر مسلمان باید در دوران غیبت، صبر، استقامت و ایمان خود را تقویت کرده و خود را برای روزی که حضرت ولیعصر (عج) ظهور خواهند کرد، آماده سازد.
نصوری خاطرنشان کرد: در دوران غیبت، بهخصوص غیبت کبری، مسلمانان باید خود را نهتنها از نظر روحی، بلکه از نظر اجتماعی نیز برای ظهور آماده کنند، این آمادگی باید با فعالیتهای اجتماعی و تلاش برای برپایی عدالت، اصلاحات و مقابله با فساد همراه باشد.
نصوری همچنین به چالشهای اجتماعی مثل فساد، بیعدالتی و بحرانهای اقتصادی اشاره و تأکید کرد: درک درست از مهدویت میتواند به حل این مشکلات کمک کند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت در پایان با تأکید بر لزوم وحدت میان مذاهب اسلامی برای تحقق ظهور حضرت مهدی (عج) و ایجاد حکومت عدل جهانی، گفت: این وحدت در برابر تهدیدات خارجی و چالشهای جهانی ضروری است.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!