حالت تاریک
۶ سال پس از وقوع زلزله‌ای ویرانگر؛

آبشار پیران سرپل‌ذهاب در انتظار بازگشایی راه دسترسی!

آبشار پیران سرپل‌ذهاب در انتظار بازگشایی راه دسترسی!

نوروز ۱۴۰۳ هم رفته‌رفته در راه است اما کماکان راه دسترسی به آبشار پیران پس از گذشت ۶ سال از وقوع زلزله سرپل‌ذهاب مسدود است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال شهر سرپل‌ذهاب واقع شده است.

ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره‌ها تا پایین‌ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که با توجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره‌ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آب‌ریز هم‌اکنون حدود ۱۰۰ متر است.

برای دیدن این آبشار از دو مسیر می‌توان استفاده کرد، یک مسیر آن که به پای آبشار منتهی می‌شود از شمال شهر سرپل ذهاب به سمت روستای پیران و پس از دور زدن این روستاست، از این نقطه تا پای آبشار حدود یک هزار و ۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد ضمن اینکه بخشی از این مسیر اینک سنگ فرش شده است.

در مسیر دیگر برای رسیدن به این آبشار باید از منطقه تفریحی ریجاب گذشت تا در کنار عبور از روستای ژالگه به بالای صخره‌هایی برسید که مشرف بر آبشار پیران است.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶، آبشار پیران دچار آسیب شد و بسیاری از زیرساخت‌های راه، اسکان و امکانات رفاهی آن از بین رفت درحالی‌که آبشار پیران قبل از زلزله یکی از کانون‌های قابل توجه جذب گردشگر به سرپل‌ذهاب بود و روز به روز پذیرای حجم بیشتری از بازدیدکنندگان بود تا اینکه زلزله آبان ۹۶ برخی از مسیرهای دسترسی به آبشار را مسدود کرد.

مرمت نکردن مسیر آبشار پیران باعث نارضایتی و اعتراض بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به طبیعت شده و این اثر گردشگری نیازمند توجه و بازسازی است چه اینکه تا فرارسیدن نوروز ۱۴۰۳ زمان زیادی باقی نمانده است.



۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازگشایی راه دسترسی به آبشار پیران نیاز است

نادر رحیمی؛ رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: شرکت توسعه گردشگری ایران متولی بازسازی مسیر دسترسی آبشار پیران است و سال گذشته با تخصیص ۳ میلیاد و ۹۴۰ میلیون تومان اعتبار، قسمتی از راه دسترسی که رانش پیدا کرده بود، بازگشایی شد.

وی افزود: برای ادامه کار و بازگشایی مسیر و مرمت زیرساخت‌ها، ۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است که با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم این امر محقق شود.



۲۰۰ متر از راه دسترسی به آبشار پیران مسدود است

مرزبان بساطی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶، کل زیرساخت‌های آبشار پیران مسدود و تخریب شد، با وجود اینکه ۵۰ آلاچیق و سکو اسکان مسافران تخریب شد و پله‌های دسترسی به طبقه دوم آبشار پیران نیز، زیرآوار مدفون شد.

معاون امور عمرانی فرماندار سرپل‌ذهاب بیان کرد: شیار ایجاد شده در دامنه کوه باعث شد سیلاب در آن نفوذ کند و حدود ۲۰۰ متر از راه دسترسی به آبشار مسدود شود.

بساطی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۳ میلیاد و ۹۴۰ میلیون تومان، قسمت رانش ایجاد شده بازگشایی شد و حدود یک هزار متر از راه و  پارکینگ سنگ‌فرش و قسمتی از دیواره آن مرمت شد.

وی گفت: حدود ۴۰۰ متر از سمت پارکینگ به سمت آبشار بازسازی و سنگ‌فرش شده و تعداد پنج جایگاه نشیمن ایجاد شده، هشت عدد سطل زباله و هشت عدد کباب‌پز، نصب شده است.



آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقاتی کشور است

صدراله بابلی؛ فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقاتی کشور و از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری طبیعی در استان کرمانشاه است که در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر سرپل‌ذهاب واقع شده و هرساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

وی افزود: مقاوم‌سازی و احداث راه دسترسی به آبشار پیران و عملیات اجرایی بازسازی و بهسازی پارکینگ و زیرساخت‌های این جاذبه گردشگری از اقداماتی است که توسط شرکت توسعه گردشگری ایران  انجام خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، سرپل‌ذهاب با قدمتی چند هزارساله ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و آبشار پیران هم یکی از همین جاذبه‌های گردشگری است که مورد بی‌مهری مسئولان امر قرار گرفته است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از