حالت تاریک
معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه:

لیلةالرغائب شب گسترش رحمت خدا است

لیلةالرغائب شب گسترش رحمت خدا است

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه گفت: در شب لیلةالرغائب آن‌قدر گسترش رحمت خداوند وسیع می‌شود که روز قیامت همه در حیرت می‌مانند که این چه شبی بود که از دستشان رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: انسان آفریده شده خداوند متعال است و در هر مرحله‌ای از زندگی و عمر خود نیاز دارد که زمانی به خالق خودش سربزند و با خالق خود خلوت کند، چرا که تولیدکننده‌های دنیایی هم یک محصولی را بعد از تولید گارانتی می‌کنند که این محصول باید یک وقت‌هایی به شرکت تولید کننده برگردد و تنظیمات و به نوعی بازنگری در آن صورت بگیرد، انسان هم مستثنی نیست.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه گفت: ما انسان‌ها هم باید زمانی بازگشتی به تنظیمات کارخانه خود بزنیم این کارخانه‌ای که انسان را تولید کرده، این دل را به آن خالق بسپاریم و آن خالق یک تنظیماتی را با این دل، جان و روح و روان ما انجام بدهد.

وی افزود: خداوند متعال این گونه به پیامبر مکرم اسلام دستور داده «قُمِ ٱلَّیۡلَ إِلَّا قَلِیلٗا» ای پیامبر نصفی از این شب را به خواب بگذران و بخشی از آن را برای تنظیم ارتباط بین خالق و مخلوق بگذار، که این خلوت تو را در سایر کارها کمک و یاری می‌رساند و به تو توان و امید بیشتری را عنایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  میرزایی تصریح کرد: حتی به حضرت موسی عمران (ع) وحی شد «بخشی از روز را و یا شب را برای خلوت با خدا بگذار و با او سخن بگو چرا که خدا می‌تواند شما را به سرمنزل مقصود برساند» خداوند متعال برای همه ما این دستور را مشخص کرده که بخشی از زندگی و عمر خویش را برای خلوت با او بگذاریم.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خداوند چون خیلی بنده‌ها را دوست دارد، می‌گوید این بنده من بر اثر هر مشکلی ممکن است که نتواند با من خلوت کند؛ بنابراین خداوند یک وقت‌هایی را اختصاصی به بنده داده است، یکی از این زمان‌های خاص ماه مبارک رجب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در ادامه بیان داشت: در آن روایت خداوند به موسی عمران (ع) می‌فرماید که آیا آن بنده‌ای که ممکن است عاشق خداوند متعال باشد اما در وقتی که بخواهد در خلوت با خدای خود نجوا کند برود به کار دیگری بپردازد؟ آیا این طور کسی در عمل دروغگو نیست؟ هیچ وقت بین عاشق و معشوق این طوری اتفاق نمی‌افتد، بنابراین خداوند متعال ماه رجب را برای این قرار داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) افزود: پیامبر مکرم اسلام در حدیثی این گونه فرمود «که آن کسی که ماه رجب را همه روزه بگیرد خداوند از تمام گناهانش می‌گذرد بلکه در آینده هم آن بنده را از گناه مصون می‌دارد».

وی ادامه داد: پیرمردی به پیامبر (ص) عرض کرد یا رسول الله (ص) من پیر هستم و نمی‌توانم ماه رجب را روزه بگیرم، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود یک روز اول، یک روز وسط و یک روز آخر را رجب را روزه بگیر، خداوند ثواب تمام ماه را به تو می‌دهد؛ پیرمرد گفت اگر این کار هم نتوانستم انجام بدهم چکار می‌توانم انجام بدهم؟ پیامبر فرمود که از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشو.

حجت‌الاسلام والمسلمین  میرزایی گفت: اولین شب جمعه ماه رجب که همان لیلةالرغائب که شب امیدهاست؛ شب خلوت کردن با خدا و شب پاداش‌های بزرگ است، چون به این شکل خداوند متعال این شب را عظمت داده که در این شب بخشش و عطای خداوند به بنده‌ها زیاد است و در عرف لیلةالرغائب نام گرفته و به آن شب آرزوها گفته می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه  با اشاره به فضلیت‌های شب لیلةالرغائب، افزود: فضلیت‌های زیادی برای این شب ذکر کرده اند، اعمال خاصی برای این شب در روایات آمده است؛ پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود این شب را فرشته‌ها لیله الرغائب نامیدند چون در این شب  آن‌قدر گسترش رحمت خداوند وسیع می‌شود که روز قیامت همه در حیرت می‌مانند که این چه شبی بود که از دستشان رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی گفت: در این شب به همه توصیه شده است که با خدای خود راز و نیاز کنند و هر آنچه در دل دارند از او بخواهند و یا اینکه نمازی را بین نماز مغرب و عشاء که ۱۲ رکعت است به جا بیاورند در هرکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مر تبه سوره قدر و ۱۲ مرتبه سوره توحید دارد.

وی افزود: نماز شب لیلةالرغائب در هر دو رکعت که مثل نماز صبح است، بعد از سلام ۷۰ مرتبه «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» انجام می‌دهند و بعد هم سر به سجده می‌گذراند و ۷۰ مرتبه هم «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَم»ُ و حاجت خود را از خداوند طلب کنند که ان شاالله خداوند حاجت همه ما را فرج حضرت ولی عصر (عج) قرار بدهد و خصوصیت بارز این شب همان خلوت کردن با خداست اینکه ما در اعمال و رفتار خودمان تامل کنیم و با خداوند صحبت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین  میرزایی در پایان گفت: پیامبر (ص) فرمود «خیلی با خدا صحبت کنید که خداوند عاشق صحبت کردن بنده‌اش است» و این شب لیلةالرغائب یکی از آن شب هاست که خداوند منتظر همه ماست که بتوانیم با او صحبت کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از