حالت تاریک
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد:

ماه رجب قبل از جاهلیت هم قداست داشت

ماه رجب قبل از جاهلیت هم قداست داشت

استاد حوزه علمیه قم گفت: ماه رجب در دوران قبل از جاهلیت هم قداست داشت طوری‌که جنگ‌های بین اعراب در این ماه تعطیل می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد یعقوبیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، درباره فضیلت ماه رجب اظهار داشت: این ماه حتی قبل از جاهلیت هم از حرمت و قداست خاصی برخوردار بوده بدین شکل که در این ماه جنگ‌های بین اعراب نیز تعطیل می‌شد که با ظهور اسلام و رسالت پیامبر عظیم‌الشان(ص) در ادیان ابراهیمی، اهمیت این ماه چند برابر شد و سفارش‌های بسیار زیادی از ائمه شده که انسان بتواند یک روز از این ماه را روزه بگیرد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: در روایتی وارد شده اگر انسان بخواهد تمام دنیا را در راه خدا صدقه بدهد و از یک طرف هم بخواهد روزه بگیرد، اجر و ثواب روزه از آن صدقه بالاتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبیان تصریح کرد: از دیگر مباحث اعمال عبادی این ماه نمازهای مستحبی است که در این شب وارد شده برای هر شب دو رکعت نماز و برای روز جمعه و پنج‌شنبه اول ماه رجب که به لیله‌الرغائب معروف است، سفارش شده همچنین اذکار و دعاهایی از جمله ذکر استغفرالله هر روز ۷۰ مرتبه تکرار شود.

وی اذعان داشت: این اعمال مختلط یک نکته‌ای را به ما نشان می‌دهد و آن این است که خداوند می‌خواهد انسان‌ها نسبت به توانایی‌های مختلفی که دارند هر کسی به هر مقداری که در توانش است از این ماه استفاده کند مثلا فردی که توان روزه گرفتن ندارد او را محروم نکرده بلکه می‌تواند نماز بخواند و اگر هم توانایی نماز را هم ندارد می‌تواند ذکر بگوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبیان با بیان اینکه بهانه‌ای برای انسان‌هایی که طالب بهشت و رضای خدا هستند وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ماه رجب و شعبان برای به‌وجود آمدن اتصال معنوی انسان در ماه رمضان است.

وی گفت: ماه رجب ماه عبادت، خودسازی و آغاز یک مرحله جدید سلوک انسانی به سمت خدای متعال است، ماهی كه طبق روایتی از حضرت امام موسی كاظم(ع)، سفیدتر از شیر و شیرین‌تر از عسل است.

این استاد حوزه علمیه قم یادآوری کرد: یکی از توصیه‌ها این است که مومنان همدیگر را نسبت به ظرفیت‌ها و ارزش‌های ماه رجب باخبر کنند و به یکدیگر یادآوری کنند که ماه رجب از راه رسیده و می‌توانند از این ماه استفاده‌های فراوانی داشته باشند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از