حالت تاریک
پاسخ قابل تأمل مدیرعامل جهادنصر کرمانشاه؛

منابع پرداخت حقوق برای ۱۰۰ نفر تعریف نشده!

منابع پرداخت حقوق برای ۱۰۰ نفر تعریف نشده!

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کرمانشاه به‌دنبال انتشار بخشی از دستاوردهایشان در مرصادنیوز، علت عدم پرداخت معوقات هفت ماهه ۱۰۰ نفر از نیروی کار خود را تعریف نکردن منابع حقوقی برای آنها عنوان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، طی هفته‌های اخیر بخشی از افتخارات شرکت جهاد نصر کرمانشاه برای انعکاس تنها گوشه‌ای از مشکلات دنباله‌دار نیروهای کار این شرکت به تصویر کشیده شد که اعضای هیئت مدیره در ابتدا مقابل رسانه‌های بومی کرمانشاه گاردی بسته گرفتند و حاضر به مصاحبه نشدند.

اصرار خبرنگار مرصادنیوز برای انعکاس پاسخ مدیرعامل شرکت جهاد نصر کرمانشاه با وجود بی‌رغبتی‌ وی بالاخره منتهی به تهیه یک گفتگو شد که متأسفانه موئد خیال آسوده اعضای هیئت مدیره در قبال دست کم ۱۰۰ نفر نیروی کار این شرکت است.

اعتراف به این موضوع که طی هفت ماه گذشته منابع مالی برای پرداخت حقوق ۱۰۰ نیروی کار تعریف نشده و بالاخره باید از سایر منابع نظیر حراج اموال شرکت پرداخت شود تنها و تنها از سوء مدیریت مدیران این شرکت
و نداشتن همت برای رفع مشکلات موجود حکایت می‌کند.

جهاد نصر کرمانشاه مشکلات اقتصادی را پیش‌بینی نکرده!
کیومرث محمدی‌نیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با اشاره به قدمت 33 ساله شرکت جهاد نصر، اظهار داشت: این شرکت پس از انقلاب و شروع جنگ برای سازندگی و بازسازی تأسیس شد اما مشکلات اقتصادی را پیش‌بینی نکرد.

مدیرعامل شرکت جهادنصر کرمانشاه با اشاره به شعارهای لازم برای انجام پروژه‌ها در قالب زمان، مبلغ ریالی و کار کیفی، افزود: فعالیت این شرکت به صورت رقابتی انجام می‌شود و در این راستا می‌توان به اجرای پروژه‌هایی از جمله سدجامیشان، سدشیان، تنگ حمام، راه‌آهن و.. اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان برخی از مسائل و مشکلات را رسانه‌ای کرد، گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سایر پیمانکاران بر عهده جهاد نصر بوده است.

محمدی‌نیا ضمن گلایه از عدم پرداخت به‌موقع هزینه پروژه‌ها توسط برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی، تصریح کرد: برخی مطالبات ما مربوط به سال ۱۳۹۶  بوده اما طی امسال و سال گذشته واریز شد که پس از گذشت چندسال ارزش ریالی آن از بین رفته است.

وی گفت: از جمله کارهایی که ما موفق به انجام آن شدیم ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور به طول ۲۰۰ کیلومتر از ملایر تا کرمانشاه بود که در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید حتی در زمینه کارهای دیگر همچون راه‌سازی در جای جای استان نیز کارهای بسیار خوبی را به سرانجام رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تورم، آسیب‌های زیادی به ما وارد کرده، افزود: مطالبات شرکت جهاد نصر از سال ۱۳۹۶ باقی ماند و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت شد که پرداخت این مطالبات در آن زمان دیگر ارزشی نداشت زیرا قیمت ارز و هزینه‌ها بسیار بالاتر از مبلغی بود که برای ما پرداخت شده بود.

محمدی‌نیا گفت: بیشتر کارهایی را که پیمانکاران دیگر در استان زمین گذاشتند ما به عهده گرفته و انجام دادیم.

همراهی با دولت و انجام کار برای ملت!
وی با اشاره به اینکه وجود مشکلات اقتصادی برای ما مثل خار در چشم و استخوان در گلو است که نمی‌توان همه جا آن را جار زد، گفت: پیمانکاران دیگر به راحتی می‌توانند برای مطالبات خود در محاکم قضایی شکایت کنند و مثلاً ۱۰ هزار تومان خود را به ۱۰۰ هزار تومان برسانند اما نهاد ما قادر به انجام چنین کاری نیست زیرا نهاد ما یک نهاد دولتی و انقلابی است و رسالت ما این است که با دولت همراهی کنیم و کار را برای ملت انجام دهیم.

طلب ۱۳۲ میلیارد تومانی جهاد نصر از دولت
وی خاطرنشان کرد: میزان مطالبات ما از دولت از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و از جمله ارگان‌هایی که به ما بدهکار هستند می‌توان به شرکت گاز و آب منطقه‌ای اشاره کرد به‌طور مثال ارگانی مانند بنیاد مستضعفین شهر ری حدود ۷۰ میلیارد تومان به ما بدهکار است که عملاً نمی‌توانیم در این مورد کاری انجام دهیم.

محمدی‌نیا  بیان کرد: هر ارگانی زمانی را برای تسویه مطالبات خود اعلام می‌کند که متاسفانه با تغییر مدیران این امر هم دوباره به تعویق می‌افتد.

وی گفت: علاوه بر این مشکل، مسئله دیگری که در پرداخت مطالبات ارگان‌های مختلف به جهاد نصر وجود دارد وجود فرآیند بروکراسی و کاغذ بازی است به‌طور مثال ارگانی مانند شرکت گاز برای پرداخت بدهی‌های خود به ما ابتدا باید صورت وضعیت را به مشاور تحویل دهد مشاور نیز باید آن را در اختیار کارفرما قرار دهد کارفرما نیز باید بررسی کند که آیا اعتبار کافی برای پرداخت بدهی‌ها را دارند یا نه.

باز شدن گره مطالبات جهاد نصر به‌دست استانداری است

محمدی‌نیا  تصریح کرد: حتی بعضی از ارگان‌ها اعتبارات ۱۴۰۲ خود را دریافت نکرده‌اند که بخواهند بدهی‌های ماقبل آن را تسویه کنند و بسیاری از ارگان‌ها، شرکت‌ها و موسسات، بودجه کار عمرانی را که انجام داده یا می‌خواهند انجام دهند دریافت نکرده‌اند در نتیجه نمی‌توانند مطالبات ما را پرداخت کنند در واقع باز شدن گره این قضیه در دست مسئولان و نهادهایی همچون استانداری و سازمان برنامه و بودجه است.

وی گفت: بسیاری معتقد هستند که جهاد نصر هیچ طلبی از دولت ندارد زیرا وقتی بحث از طلب می‌شود ابتدا آن طلب باید در ذی‌حسابی ثبت شود و از آنجایی که طلب ما در هیچ ذی‌حسابی ثبت نشده است ما هیچ مدرکی در دست نداریم که اثبات کنیم از فلان اداره یا ارگان طلبکار هستیم زیرا بسیاری از ارگان‌ها تا زمان تأمین اعتبار، میزان بدهی‌های خود را در ذی‌حسابی ثبت نمی‌کنند از این رو طلب جهاد نصر نیز از آنها ثبت نمی‌شود.

فروش اموال شرکت به دلیل عدم پرداخت مطالبات جهاد نصر
مدیرعامل جهادنصر کرمانشاه خاطرنشان کرد: از آنجا که ما به حق خود در دریافت مطالبات نرسیده‌ایم متاسفانه شروع به فروش اموال کردیم تا حق و حقوق معوقه کارکنان خود را پرداخت کنیم با این حساب و کتاب که در آینده و با دریافت حق مطالبات خود بتوانیم این اموال را جایگزین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حمایت برخی از ادارات اشاره کرد و گفت: اداره دارایی با جهاد نصر تعامل کامل دارد با این حال در حال حاضر جهاد نصر بیش از شش میلیارد و 200 میلیون تومان به اداره دارایی بدهکار است از آنجا که این اداره در جریان مشکلات ما قرار دارد بسیار با ما راه آمده‌اند و کمک کرده‌اند.

محمدی‌نیا گفت: عمده‌ این مشکلات از مسائل اقتصادی و عدم ثبات وضعیت نشات می‌گیرد البته پس از انجام برخی از پروژه‌ها به طور میانگین از کل ۶۰۰ نفر پرسنل موجود در جهاد نصر تقریباً به غیر از ۱۰۰ نفر حقوق خود را تا تیر ماه دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این ۱۰۰ نفر حدود هفت ماه است که حقوق دریافت نکرده اند، افزود: منابع پرداخت حقوق برای این افراد تعریف نشده است و باید از سایر قسمت‌ها برای آنها اعتبار تأمین شود که امیدواریم بتوانیم کل حقوق و بدهی این ۱۰۰ نفر تا پایان سال تسویه کنیم.

محمدی‌نیا گفت: بسیاری از مشکلات موجود اقتصادی است و با وابستگی جهاد نصر با نوسان‌های اقتصادی و بازار ارز گره خورده است زیرا بودجه و مصالحی که در دست این ارگان است به ریال اما کاری را که برای مردم انجام می‌دهد به دلار است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این ارگان حقوقی است که نمی‌تواند از حق خود در مجامع قضایی دفاع کند و این امر سبب تضعیف جهاد نصر شده و ضرورت وجود و قدرت آن را زیر سوال می‌برد.

محمدی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست جهاد نصر این رودربایستی را کنار بگذارد و با قدرت برای احقاق حقوق خود وارد صحنه شود، گفت: شرکت‌های خصوصی معمولاً از پاییز تا اواخر فروردین با کارکنان خود تسویه حساب می‌کنند اما جهاد نصر با وجود مشکلات فراوان مالی حتی یک نفر از نیروهای پیمانی خود را نیز از مجموعه بیرون نمی‌کند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های پیمانی پس از اتمام مدت زمان قرارداد، از نیروهای خود خداحافظی می‌کنند که رهاسازی این خیل عظیم از افراد در جامعه بدون شغل نه تنها بر فقر جامعه می‌افزاید بلکه سبب ایجاد بحران‌های اجتماعی نیز می‌شود.

محمدی‌نیا ادامه داد: هم‌اکنون جهاد نصر از سرمایه خود تغذیه می‌کند و متاسفانه سود چندانی در دست این نهاد وجود ندارد هرچند اگر سود هم وجود داشته باشد باید مبلغی از آن را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

وی در واکنش به گزارش مرصادنیوز، گفت: خبر با عنوان دم خروس جهادنصر بیرون زد! و با لحن بدی نوشته شد و جا داشت از مسئولان پروژه سوال می‌شد زیرا پروژه سنقر به بیستون چند پیمانکار داشته و اکنون پروژه مذکور در محور بیستون به سنقر پیشرفت فیزیکی ۴۳.۵ درصدی و در محور سنقر به بیستون پیشرفت ۲۸.۳ درصدی دارد.

محمدی‌نیا با بیان اینکه مناقصه‌ها به دلایل مختلف چند بار تمدید می‌شوند، گفت: این پروژه‌ها از هشت سال پیش شروع شده و ما سال قبل آن را تحویل گرفتیم و تاکنون دوفاز آن تکمیل شده است.

وی تاکید کرد: وقتی نقدینگی نباشد انگیزه برای کار نیست، در واقع شرط پرداخت مطالبات منوط به پرداخت دستگاه‌های اجرایی است که منابع مالی آنها نیز باید تأمین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، سردادن شعارهایی در قالب اینکه باید با دولت همراهی و برای ملت فعالیت کنیم! همچنین بیان مطالبی مبنی بر اینکه نباید بر شمار بیکاران بیفزاییم درحالی است که برخی از نیروهای این شرکت پس از سال‌ها فعالیت در جهاد نصر کرمانشاه به دلیل پرداخت نشدن معوقات عطایش را به لقایش بخشیده‌اند در واقع در پاسخ به اظهارات مدیرعامل این شرکت باید گفت: به عمل کار برآید به سخنرانی نیست....کرمانشاهم آرزوست.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از