حالت تاریک
عجیب اما واقعی؛

پاوه؛ منطقه‌ای فاقد ایستگاه هواشناسی است

پاوه؛ منطقه‌ای فاقد ایستگاه هواشناسی است

شهرستان پاوه با وجود داشتن طبیعتی خشن، فاقد ایستگاه هواشناسی است و این یکی از شگفتانه‌های مدیریتی در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شهرستان پاوه یکی از شهرستان‌هایی است که با توجه به توپوگرافی خشن و کوه‌های صعب‌العبور در اطراف آن، همواره محل وقوع مخاطرات طبیعی بوده است. 

حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات طبیعی مرتبط با آب و هوا یکی از وظایف اصلی ایستگاه‌های هواشناسی مستقر در هر منطقه است، وظیفه‌ای که می‌تواند باعث پیشگیری و جلوگیری از وقوع صدمات و خسارات به زیرساخت‌های هر منطقه شود. 

نقاطی که دارای ایستگاه‌های هواشناسی باشند قطع به یقین با پیش‌بینی آب و هوا، صدمات و خسارت به زیر ساخت‌های آن به حداقل خواهد رسید. 

حوادث جوی به عنوان مخاطرات طبیعی باید همواره مورد توجه ستاد بحران هر شهرستانی از لحاظ تأثیرگذاری آن قرار بگیرد ضمن اینکه مناطقی که بیشتر مورد وقوع سیلاب و ریزش کوه هستند باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. 

شهرستان پاوه یکی از شهرستان‌هایی است که با توجه به توپوگرافی خشن و کوه‌های صعب‌العبور در اطراف آن، همواره شاهد وقوع مخاطرات طبیعی همچون سیل، رانش زمین در پی بارش‌های قابل توجه باران، بارش‌های سنگین برف و مسدود شدن محورهای ارتباطی است که مدیریت بحران در هر دوره نیاز به تصمیم‌گیری‌های جدی برای کاهش خسارات به زیرساخت‌ها دارد. 

گرچه کاشت محصولات کشاورزی در این شهرستان به‌دلیل نبود زمین حاصل‌خیز، دیده نمی‌شود اما باغداری جزو شغل‌های اکثر مردم این شهرستان محسوب می‌شود که آن هم در برابر همین مخاطرات طبیعی ایمن نخواهد بود. 

در این شهرستان تاکنون ایستگاه هواشناسی برای اطلاع از شرایط آب و هوایی منطقه و اطراف مستقر نبوده و تنها آمار بارش‌ها و مخاطرات توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه به ثبت می‌رسد. 

مشکلی از نظر تأمین زمین برای ایستگاه هواشناسی در پاوه نداریم

در این باره علیرضا حیدری فرماندار پاوه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: با توجه به نیاز شهرستان پاوه به وجود ایستگاه هواشناسی از نوع دستگاه سینوپتیک، بررسی‌های لازم به عمل آمد که این شهرستان فاقد این دستگاه بوده و تقاضایی مبنی بر نیاز این دستگاه هم در سال گذشته و هم در سال جاری  به مراجع ذی‌ربط ارسال کردیم. 

وی افزود: نامه قبلی در شهریورماه سال گذشته و در اردیبهشت‌ماه سال جاری با توجه به نیاز و اهمیت موضوع تقاضای احداث ایستگاه سینوپتیک هواشناسی از مدیرکل هواشناسی استان را داشتم. 

حیدری گفت: همچنین به صورت شفاهی و کتبی این موضوع را پیگیری کرده‌ایم، اداره هواشناسی استان اعلام کردند که یک ایستگاه هواشناسی ساده و کوچک که جوابگوی دمای هوا یا میزان بارندگی باشد در محوطه اداره راهدای شهرستان مستقر است که به صورت روزانه یکی از کارشناسان اداره راهداری نسبت به قرائت دمای هوا و میزان بارندگی این دستگاه اقدام و آن اطلاعات را برای هواشناسی استان کرمانشاه ارسال خواهند کرد. 

وی ادامه داد: این جوابگو نبود و نیاز است که شهرستان دارای این دستگاه باشد هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است و در این راستا تقاضای زمین برای نصب و احداث ایستگاه هواشناسی این نوع از دستگاه به عمل آمده و قرار شده بازدیدی توسط مدیرکل هواشناسی در نقاط مختلف شهرستان پاوه انجام شود. 

وی اضافه کرد: ما از نظر زمین هیچ مشکلی نداریم اما موقعیت و جانمایی زمین بر عهده هواشناسی استان است که از طریق منابع طبیعی زمین مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. 

حیدری در پایان گفت: امیدواریم به زودی مسئولان استانی در این شهرستان بازدیدی به عمل آورند که با تعیین زمین تأمین اعتبار و هزینه آن نیز توسط اداره هواشناسی استان انجام خواهد گرفت. 

راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی از مطالبات مردم پاوه است

ابراهیم شهریاری؛ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ما هم‌اکنون آمار بارش‌های شهرستان را از طریق همین دستگاهی که در محل این اداره مستقر شده است به استان و مردم شهرستان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

وی افزود: راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی از مطالبات مردم این شهرستان است که امیدواریم برای آگاهی از وضعیت و شرایط آب و هوایی منطقه این ایستگاه در شهرستان پاوه نصب شود. 

حسینی خاطرنشان کرد: ما آمار و اطلاعات هواشناسی را بیشتر از استان و شهرستان‌های همجوار و رسانه‌ها دریافت می‌کنیم. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ از آنجا که راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در شهرستان پاوه از مطالبات مردم این شهرستان است با توجه به اهمیت این موضوع انتظار می‌رود مسئولان امر رسیدگی به آن را با قید فوریت و در دستور کار قرار دهند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از