حالت تاریک
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

کاوش‌های باستان‌شناسی در کرمانشاه نیازمند تخصیص اعتبار است

کاوش‌های باستان‌شناسی در کرمانشاه نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بسیاری از مناطق استان ظرفیت کاوش‌های گسترده را دارند اما اعتبارات استانی جوابگوی این کاوش‌ها نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ داریوش فرمانی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه در حوزه میراث فرهنگی سرزمین نخستین‌ها‌ نه تنها در کشور بلکه در جهان است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: نخستین سکونتگاه بشر در استان کرمانشاه واقع شده کهن‌ترین کتیبه تاریخی جهان متعلق به این استان است و بزرگترین تک‌بنای سنگی کشور و بسیاری از موارد دیگر نیز در استان ما جزو اولین‌ها هستند.

 

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۲۵ واحد پذیرایی اقامتی در قصرشیرین وجود داشته، گفت: ظرفیت این شهرستان از ظرفیت برخی از استان‌های همجوار بیشتر است لذا یکی از خواسته‌های ما این است که حد‌اقل از استان‌های کشور برنامه‌های زیارتی خود را از قصر شیرین هماهنگ کنند.

 

فرمانی تصریح کرد: از آنجا که استان کرمانشاه تنها استانی است که هم با منطقه عرب‌نشین و هم با اقلیم کردستان همسایگی دارد و ظرفیت خوبی از لحاظ همزبانی با اقلیم کردستان دارد.

 

این مسئول تصریح کرد: موضوع مهم دیگر بحث زیرساخت‌ها است همان‌طور که می‌دانید استان کرمانشاه ۸ سال درگیر جنگ تحمیلی بود به همین دلیل باید برای استان امتیازات ویژه‌ای قائل شد.

 

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در استان ۵۰ نمونه ملی گردشگری وجود دارد در بحث ایجاد زیرساخت‌ها اعتبارات استان جوابگو نیست هر چند استاندار در حد مقدورات اعتبارات استانی در این حوزه کمک شایانی کرده است.

 

وی تصریح کرد: تمام شهرهای استان کرمانشاه ظرفیت تبدیل‌شدن به سایت موزه یا پارک گردشگری را دارند به‌صورت خاص در این مورد می‌توان از شهرهای قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آبادغرب و هرسین نام برد. 

 

فرمانی ادامه داد: اعتبارات استانی جوابگوی تحقق این مهم نیست درخواست ما این است که از محل اعتبارات ملی اعتبارات لازم برای پرداختن به زیرساخت‌های ۵۰ منطقه گردشگری استان و سایت موزه‌ها تامین شود.

 

وی افزود: در موضوع کاوش‌های باستان‌شناسی نیز به اعتبارات ملی نیازمندیم گواه این درخواست ما معبد آناهیتا است که بزرگترین تک‌بنای سنگی ایران است این سایت باستانی و بسیاری دیگر از مناطق استان ظرفیت کاوش‌های گسترده را دارند اما اعتبارات استانی جوابگوی این کاوش‌ها نخواهد بود.

 

این مسئول گفت: درخواست ما این است که از محل اعتبارات ملی اعتبارات ویژه‌ای برای بحث کاوش‌های باستان‌شناسی و تبدیل شدن این سایت‌ها به پارک موزه در اختیار استان قرار داده شود.

 

وی بیان کرد: موضوع دیگری که ما را در بحث ساماندهی و سرمایه‌گذاری در مناطق گردشگری همچون بیستون، طاقبستان و معبد آناهیتا با چالش روبرو کرده بحث ایجاد فضای مناسب و تملک بر فضای اطراف این سایت‌ها است.

 

فرمانی ادامه داد: در برخی از این مناطق منازل مسکونی بسیار به آثار باستانی نزدیک هستند تا زمانی که نتوانیم بر مناطقی که در محدوده آثار باستانی قرار گرفته‌اند تملک داشته باشیم نمی‌توانیم بحث توسعه آنها را به سرمایه‌گذاران واگذار کنیم.

 

وی ادامه داد: نیاز واقعی در این بخش ۶ هزار میلیارد تومان است ولی اگر بخواهیم در حد مقدورات این مناطق را به سازماندهی برسانیم به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم چرا که این مناطق جزو سرمایه‌های عظیم استان و کشور هستند امیدواریم که در بحث تملک بر محدوده اطراف سایت‌های مهم گردشگری و تاریخی کمک ویژه‌ای به استان شود.

 

وی گفت: تهیه نقشه جامع آثار استان از موضوعات مهم دیگر به شمار می‌آید بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی فرهنگی در استان وجود دارند که از این میان سه اثر ثبت شده در فهرست جهانی از افتخارات استان ما است علاوه بر این یک محور اصلی در استان وجود دارد که ۴۲ اثر منحصر به فرد تاریخی فرهنگی را در بر می‌گیرد که مقدمات آنها برای ثبت جهانی انجام شده است.

 

این مسئول بیان کرد: از نقطه نظر مالی ما برای ثبت این آثار با مشکل جدی مواجه هستیم علی‌رغم عنایات ویژه استاندار محترم در این زمینه ما به اعتباراتی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان نیازمندیم و امیدوایم حداقل در طی یک برنامه سه ساله سالی ۵۰ میلیارد تومان در اختیار استان قرار گیرد تا هم کشور از این فرصت ثبت جهانی استفاده کند و هم با استفاده از پتانسیل موجود در جهانی شدن این آثار از ظرفیت گردشگری آنها در جهت منافع استانی بهره‌برداری شود.

 

وی ادامه داد: اگر نقشه «جی‌آراس» این ۴ هزار و ۲۰۰ اثر در استان تهیه شود سازمان‌ها در مکاتبات خود و در پاسخگویی به ارباب رجوع می‌تواند به صورت روزانه و الکترونیکی عمل کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از