حالت تاریک

کرمانشاه شب‌های تابستانی روشن و امن می‌خواهد

کرمانشاه شب‌های تابستانی روشن و امن می‌خواهد

آمارها می‌گوید اغلب تصادفهای منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می‌افتد و اگر شرایط برای تأمین روشنایی مطلوب خیابان‌ها و جاده‌ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ موضوع روشنایی خیابان‌ها و معابر در شب نکته مهمی است که بی‌شک نقش اثرگذاری در تأمین امنیت شهروندان و جلوگیری از وقوع جرم دارد. این مسئله البته در فصل تابستان که شرایط مهیاتری برای رفت و آمد خانواده‌ها فراهم است ملموس و حیاتی‌تر به نظر می‌رسد. 

با این حال بحران انرژی و کمبود برق طی سال‌های اخیر مسئولان ملی و به تبع محلی را متقاعد کرد تا بار این کمبود را بر سر روشنایی معابر بریزند، غافل از آنکه تاریکی خیابان‌ها و معابر هزینه گزاف دیگری برای شهروندان و دولت ایجاد می‌کند، هزینه‌هایی که گاهاً قابل جبران نیست. 
در چنین شرایطی اما کارشناسان معتقدند تأمین روشنایی خیابان‌ها و معابر عمومی یکی از مصارف مهم انرژی برق محسوب می‌شود که باید برایش برنامه داشت. 

شاید به همین دلیل بود که شرکت توانیر به عنوان ارگان تأمین‌کننده برق تصمیم گرفت با کاهش نور معابر و خیابان‌ها مصرف خانگی و صنعتی برق را با چالش کمتری مواجه کند و چنین شد که بار کمبود برق بر دوش معابر و خیابان‌ها افتاد. 

نقصی که طی سالیان اخیر اغلب شهرهای بزرگ کشور از جمله کرمانشاه را با مخاطرات جدی مواجه کرد و اثر زیادی بر بالارفتن آمار جرم و جنایت شبانه داشت. 

آمارها می‌گوید اغلب تصادف‌های منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می‌افتد و اگر شرایط برای تأمین روشنایی مطلوب خیابان‌ها و جاده‌ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت. 

نکته دیگر ارتباط معنادار جرم و جنایت با تاریکی است، چون‌ عدم روشنایی امکان دید در شب را برای عابرین کم کرده و شرایط را برای انواع جرم از جمله سرقت، درگیری، عربده‌کشی، مزاحمت، سوءقصد و غیره فراهم می‌کند تا جایی که حتی گشت‌های شبانه پلیس هم نمی‌توانند ضریب امنیت را به طور مطلوبی بالا ببرد. 

بالعکس تامین روشنایی خیابان‌ها سبب افزایش امنیت در فضای شهری و ارتقاء سطح کیفی زندگی می‌شود، شهری که شرایط ایده‌آلی به لحاظ روشنایی دارد عبور و مرور امن را برای مردم مهیا می‌کند و بالتبع فروشگاه‌های آن تا پاسی از شب امکان خدمات‌رسانی خواهند داشت. 

برخورداری از چنین شرایطی رونق تجاری و گردشگری را به دنبال دارد و می‌تواند شهر خفته و خاموشی مثل کرمانشاه را به مرکزی پویا و زنده تبدیل کند. 

وضعیت امروز اما چیزی ورای این شرایط است، کافی است در ساعات اولیه شب گذری به برخی معابر وخیابان‌های شهر بیاندازید، جز بخش کوچکی از دبیراعظم و نوبهار اغلب مسیرها حتی شهرک‌های پُر تردد کم نور و تاریک هستند و معلوم نیست این وضعیت تا چه میزان به افزایش تصادف و انواع رفتارهای خشونت بار در این مناطق انجامیده است! 

در شرایطی که مردم عادی و شهروندان این موضوع را به مدیریت شهری و شهرداری ربط می‌دهند اما طبق قانون شهرداری تنها وظیفه نورپردازی بوستان‌ها و پارک‌ها را بعهده دارد و روشنایی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها به عهده توانیر است که در کرمانشاه شرکت توزیع نیروی برق این وظیفه را به عهده دارد. 

 در شرایطی که مردم از وضعیت بد تاریکی معابر دل نگرانند و از طرفی شرکت توزیع نیروی برق توان تأمین و تجهیز یکجای زیرساخت‌ها را ندارد چه باید کرد؟ بهترین و امن‌ترین راه بهینه‌سازی است. 

یک بررسی ساده نشان می‌دهد عمده مصرف روشنایی معابر و خیابان‌ها در ساعات اولیه شب است که می‌توان با بهینه‌سازی ضمن بهبود کیفی روشنایی معابر در مصرف برق نیز صرفه جویی کرد و به اصطلاح قله بار را پایین آورد. 

به لحاظ فنی استفاده از چراغ‌های مناسب و برخورداری آن‌ها از پارامترهای فتومتریک، الکتریکی و مکانیکی بسیار مهم است چون با کمترین میزان مصرف می‌توان نور یکنواخت و مناسبی برای معابر ایجاد کرد. 

به نظر می‌رسد شرکت توزیع نیروی برق امسال برنامه جدیدی برای حل بحران تاریکی معابر، خیابان‌ها و به ویژه کوچه‌ها دارد. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه به وجود ۲۰۴ هزار تیر چراغ برق در استان اشاره کرد گفت: امسال قرار است در یک حرکت جهادی ۱۲هزار لامپ ال. ای. دی جایگزین چراغ‌های گازی شود و این اقدام نقش اثرگذاری در روشنایی معابر و صرفه‌جویی برق دارد. 

وی البته پیشتر و در سال‌های قبل متذکر شده بود که تعمیر و تجهیز تیر برق‌های فرسوده اعتبار فراوانی می‌خواهد که عملاً امکان تأمین آن برای این شرکت مهیا نیست و باید در یک پروسه چندساله موضوع را پیگیری کرد. 

به گفته مرادی، گرچه هم اکنون نور معابر شهری کرمانشاه و لامپ‌هایی که در تیرهای چراغ برق مورد استفاده قرار می‌گیرد استاندارد است اما لامپ‌های ال. ای. دی علی‌رغم آنکه راندمان بالاتری دارند برق کمتری مصرف می‌کنند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. 

در حال حاضر عمده لامپ‌های موجود در معابر سدیمی (زرد) یا جیوه‌ای (سفید) هستند که بنابه گفته کارشناسان اغلب از لامپ‌های سدیمی برای نور خیابان‌ها و معابر اصلی استفاده می‌شود و جیوه‌ای ویژه معابرفرعی و کوچه هاست، هرچند مسئولان پیشتر اعلام کرده بودند که بنا دارند استفاده از لامپ‌های سدیمی را به دلیل قدرت روشنایی و نوردهی بیشتر در اولویت قرار دهند. 

به رغم همه این موارد سوال اصلی آن است که شرکت توزیع نیروی برق چه تعهدی برای تامین روشنایی معابر دارد؟ به گفته مرادی تابستان امسال و طبق دستورالعمل توانیر، این شرکت موظف به تأمین نور ۵۰ درصد از معابر اصلی شهر است، این یعنی در خوشبینانه‌ترین شرایط وضعیت نیمی از معابر اصلی جدای از کوچه‌ها و خیابانهای فرعی، بلاتکلیف می‌ماند، توجه داشته باشید که این قانون برای استانی اجرا می‌شود که طبق آمارها دو برابر میزان مصرف خود، تولید برق دارد. 

حالا که به عدد تولید برق در استان اشاره شد بگذارید آماری که «الفتی‌نیا» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب اعلام کرد را یادآوری کنم. 

وی بهمن سال گذشته در حضور خبرنگاران عدد تولیدی برق در استان را سالانه چیزی حدود ۲ هزار مگاوات ارزیابی کرد و گفت: از این میزان تنها ۹۷۰ مگاوات در استان مصرف می‌شود و عمده برق تولیدی به شبکه سراسری می‌رود و یا در صورت نیاز آن را به استان دیالی و خانقین عراق صادر می‌کنیم! 

وی متذکر شده بود که هم اکنون سه نیروگاه گازی زاگرس، حرارتی بیستون و سیکل ترکیبی دالاهو در استان برق تولید می‌کنند و علاوه بر اینها راه اندازی واحد ۸۰ مگاواتی خورشیدی در استان در دست ساخت است. 

خب شما فکر کنید در چنین شرایطی چرا باید حال و روز خیابان‌ها و معابر کرمانشاه این‌گونه باشد؟ حالا بگذریم از اینکه به گفته همین مقام مسئول تنها ۲ درصد برق تولیدی استان صرف تأمین روشنایی معابرو خیابان‌ها می‌شود که با توجه به وضعیت موجود باید به این اعداد و ارقام شک کرد! 

به نظر می‌رسد مسئولان باور ندارند تاریکی معابر شهروندان را آزار داده و موجب رعب و وحشت خانواده‌ها می‌شود، بارها پیش آمده که این معضل شرایط اسکان، کار یا تحصیل را برای برخی شهروندان مشکل کرده است. 

این معضل البته تنها معطوف به شهروندان نشده و گاهاً المان‌های شهری و اموال عمومی را نشان گرفته است، از سرقت مکرر کابل برق در شهرک‌های اطراف گرفته تا تخریب و سرقت نیمکت ها، وسایل بازی پارک‌ها، نرده‌ها و دیگر اموال عمومی. 

گرچه طبق اطلاعات موجود و بنابه گفته سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هنوز هیچ آمار دقیقی در خصوص افزایش جرم شبانه در استان وجود ندارد اما تاثیر تاریکی در افزیش وقوع جرم موضوع ثابت شده‌ای است. 

سرهنگ «فرزادپور نظری» به طلوع کرمانشاه گفت: ما تلاش می‌کنیم تا اشراف بیشتری در حوزه شهری بدست بیاوریم و پیگیر رفع مشکل تاریکی معابر و خیابانها هستیم چون معتقدیم افزایش روشنایی نقش مهمی در تامین رفاه و آسایش شهروندان و کاهش جرم دارد. 

گفته‌های رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان نیز قابل توجه است. سرهنگ «محمد قنبری» در این باره به طلوع کرمانشاه گفت: سال گذشته به همت فرمانده انتظامی استان ۱۶منطقه حادثه‌خیز در کرمانشاه شناسایی شد و در برخی از مسیرها مثل ورودی شهرک دانش و ظفر مشکل تاریکی معابر داشتیم که منجر به تصادف می‌شد. 

وی با تأیید خطرناک بودن تاریکی معابر و تأثیر غیرقابل انکار آن بر افزایش وقوع جرم، قول داد که موضوع روشنایی معابر از طریق تیم انتظامی استان پیگری و رفع شود. 

به هر حال انتظار می‌رود شورای تأمین هم به ماجرا ورود پیدا کند تا با همکاری ارگان‌های دخیل موضوع تاریکی خیابان‌ها و معابر هرچه زودتر حل و فصل شود، ماهم قبول داریم که بخشی از صرفه‌جویی برق کمک به پایداری شبکه برق سراسری است اما نه برای استان کرمانشاه که به لحاظ آماری عدد مصرفی برق آن کمتر از حجم تولیدی است و به قول شاعر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

منبع: خبرگزاری طلوع کرمانشاه

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از