حالت تاریک
تحقق عملی میزان رأی ملت است؛

۱۲فروردین مُهر تایید ملت بر نظام اسلامی

۱۲فروردین مُهر تایید ملت بر نظام اسلامی

۱۲ فروردین سالروز حضور گسترده مردم در همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران است که مُهر تاییدی بر مقبولیت آن محسوب می‌شود.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ پس از اینکه قرن‌ها تئوری جدایی دین از سیاست بر دنیا حاکم بود و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می‌شد در ۱۲ فرودین سال ۵۸ نظامی شکل گرفت که این تئوری را باطل کرد و حکومت اسلامی را بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام تشکیل داد.

برهمین مبنا ۱۲ فروردین سال ۵۸ از ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است که ملت ایران پس از مدت‌ها و پشت سرگذاشتن دوران خفقان پای صندوق های رأی آمدند و با رأی خود برگ زرینی بر تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی افزودند و مردم با آری گفتن به حکومت اسلامی ایران شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و همچنین شعار نه شرقی و نه غربی را به منصه ظهور رساندند.

حضور مردم در انتخابات تبلور خواست ملی است

محمدنبی احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زمانی که انقلابی در میان ملت‌ها، اقوام و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد معمولاً مدت زمانی پس از آن انقلاب طول می‌کشد تا التهابات و آشوب‌های موجود به آرامش برسد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در ابتدای یک انقلاب سوالات زیادی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا آن انقلاب با موفقیت به راه خود ادامه می‌دهد و در پای آرمان‌های خود می‌ماند.

وی گفت: با نگاهی به انقلاب‌هایی که در جهان اتفاق افتاده‌اند همچون انقلاب کبیر فرانسه و یا انقلاب اکتبر روسیه متوجه می‌شویم که در این انقلاب‌ها رفراندوم به معنای واقعی کلمه صورت نگرفته است و سال‌ها گذشته تا التهاب‌های پس از انقلاب در این کشورها مدیریت شوند که بتوانند پس از آن به رأی‌گیری از مردم بپردازند.

احمدی خاطرنشان کرد: انقلاب حیات‌بخش جمهوری اسلامی ایران تنها پس از گذشت ۵۰ روز از پیروزی انقلاب یک همه‌پرسی همگانی برگزار کرد تا نظر مردم در مورد نوع حاکمیت را به رأی بگذارد.

وی ادامه داد: در این رفراندوم حکومت جمهوری اسلامی به رأی گذاشته شد جمهوری اسلامی یعنی نوعی از حاکمیت و اداره کشور که هم ملت در آن دخالت دارند و هم بر اساس مکتب حیات بخش اسلام تنظیم شده است.

احمدی با بیان اینکه در این همه‌پرسی ۹۸.۲ به جمهوری اسلامی رأی آری دادند، بیان کرد: برگزاری و نتیجه این شور عمومی معنای آیه « ان الله لا یغیر ما به قوم حتی یغیر ما بانفسهم » است یعنی خود ملت سرنوشت و نوع حاکمیت خود را انتخاب کردند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: پس از برگزاری آن همه‌پرسی مهم و سرنوشت‌ساز و در طول ۴۶ سال گذشته این مسیر ادامه پیدا کرد و تقریباً هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شد و هیچ‌گاه از فضای جمهوریت و اعمال نظر مردم فاصله گرفته نشد در ماه‌های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در سال آینده نیز انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی خود داریم.

وی با اشاره به اینکه گاهی در فضای مجازی اشخاص و گروه‌هایی به شبهه‌افکنی‌هایی همچون برگزاری یک همه‌پرسی دیگر مانند همه‌پرسی سال ۵۸ در میان مردم می‌پردازند، گفت: این عده افراد ساده‌لوحی هستند که از سواد رسانه‌ای و درک عمیق برخوردار نیستند که دست به بازنشر این نظرات می‌زنند.

احمدی با بیان اینکه این گونه نظرات و شبهه‌افکنی‌ها چیزی به‌غیر از یاوه‌سرایی و زیاده‌گویی نیست، خاطرنشان کرد: به لطف خدا در جمعه پیش‌رو حضور مردم در راهپیمایی روز قدس را درک خواهید کرد حضور مردم در این راهپیمایی خود یک رفراندوم بزرگ و جواب آری به نظام است.

وی اذعان داشت: همه راهپیمایی‌هایی که در کشور برگزار می‌شوند به نوعی انتخابات و تبلور خواست ملی هستند آیا به فرض مثال در روز ۲۲ بهمن یک نیروی قهریه کسی را وادار به شرکت در راهپیمایی می‌کند؟ در طول عمر با خیر و برکت انقلاب مردم هر ساله با شکوه‌تر و با نشاط ‌تر از گذشته در راهپیمایی‌های گوناگون شرکت کرده‌اند.

احمدی گفت: گذشته از آنها در هر موقعیتی که مردم احساس کنند که نسبت به این نظام ‌احترامی صورت گرفته است بلافاصله واکنش نشان داده‌اند مانند آنچه در حماسه ۹ دی شاهد آن بودیم این واکنش‌ها بسیار قاطع و با حضور میلیونی مردم بوده است.

وی بیان کرد: بوق‌های رسانه‌ای معاند و اشخاص مغرض با تبلیغات شایعه‌پراکنی، شبهه‌افکنی و نشر نظرات نسنجیده می‌خواهند بنیان‌های فکری نظام و انقلاب را سست کنند و با ایجاد تردید و ضربه زدن مردم را دچار شک و شبهه کنند اما مردم هیچ‌گاه نباید به یاوه‌گویی‌های معاندان گوش کنند و سخنان آنها را بپذیرند.

مردم برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام بکوشند

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۵۸ یکی از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است این روز از این نظر دارای اهمیت ویژه‌ای است که امام راحل پس از حدود کمتر از دو ماه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت، دستور همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی را صادر کردند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در ابتدا اعتقاد بسیاری از انقلابیون و سران انقلاب این بود که چون مردم با تظاهرات میلیونی در صحنه حضور پیدا کرده بودند و بر حمایت خودشان برای نظام جمهوری اسلامی صحه گذاشتند دیگر نیازی به این همه‌پرسی و رفراندوم نیست.

وی ادامه داد: با این حال امام با تیزبینی خاصی که داشتند گفتند که این همه‌پرسی باید صورت بگیرد لذا برگزاری این همه‌پرسی یکی از شگفتی‌های تاریخ ایران بود. 

شفیعی گفت: این همه‌پرسی اولین حضور آزادانه و آگاهانه مردم در انقلاب برای تعیین سرنوشت خودشان بود تا پیش از آن مجالس شورای ملی در دوران قاجار و دوران نظام شاهنشاهی پهلوی وجود داشت ولی همه آنها صرفاً امور ظاهری بودند و افرادی که باید تعیین می‌شدند از قبل مشخص می‌شدند و رأی دادن مردم یک امر ظاهری بود. 

وی خاطرنشان کرد: حضور مردم در ۱۲ فروردین یک حضور کاملا جدی و واقعی بود به‌علاوه یک حضور حداکثری نیز بود یعنی از جمعیتی که امکان حضور در انتخابات را داشتند بیشترین تعداد شرکت کننده در طول تمامی انتخابات ثبت شد.

شفیعی با بیان اینکه در آن انتخابات ۹۸.۲ از مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند، تصریح کرد: این همه‌پرسی با دو تعرفه سبز و قرمز صورت گرفت تعرفه سبز به معنای تایید نظام جمهوری اسلامی و تعرفه قرمز به معنای عدم موافقت با نظام جمهوری اسلامی بود طبیعتاً اگر مردم رأی مخالف با برقراری نظام جمهوری اسلامی می‌دادند باز هم دست‌اندرکاران کشور به رأی مردم تن می‌دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضور مردم و رأی آنها یک امری بی‌سابقه بود، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با ۱۲ فروردین می‌توان گفت این است که امام راحل بر روی عنوان «جمهوری اسلامی» تأکید بسیاری داشتند.

وی بیان کرد: در آن زمان برخی احزاب و افراد با تمایلات غیر دینی، مارکسیستی و روشنفکرانه عقاید و اقوال دیگری را بیان می‌کردند مثلاً برخی عنوان جمهوری دموکراتیک را مطرح می‌کردند یا برخی دیگر از جمهوری دموکراتیک اسلامی سخن به میان می‌آوردند.

شفیعی گفت: امام خمینی(ره) با تیزبینی سیاسی خود فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر؛ در واقع ایشان معتقد بودند که واژه اسلام تمام تعابیر دیگر از جمله دموکراسی، آزادی و عدالت را در بر دارد. 

وی ادامه داد: همچنین ایشان بر این باور بودند که عبارت جمهوری اسلامی بر نقش و حضور مردم و نیز حاکمیت اسلام تأکید دارد بنابراین مردم با همین شعار و عنوان پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. 

این استاد دانشگاه افزود: حضور مردم در آن برهه از تاریخ یک حضور حماسی و به گونه‌ای بود که یک روز رأی‌گیری کفایت نکرد و رأی‌گیری به روز دوم کشیده شد یعنی روزهای دهم و یازدهم مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند و در نهایت در ۱۲ فروردین تأیید جمهوری اسلامی به همه مردم ایران و سراسر جهان اعلام و مخابره شد. 

وی افزود: امام خمینی(ره) با تیزبینی و درایت خود آن روز حجت را بر همگان تمام کردند شاید اگر ایشان پس از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب این همه‌پرسی را برگزار نکرده بودند عده‌ای بهانه می‌آوردند که مردم این نظام را با رأی خود تأیید نکرده‌اند بلکه یک امر تحمیلی بوده است بنابراین اقدام حضرت امام خمینی(ره) یک اقدام بصیرانه و تیزبینانه در آن برهه از تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب بود.

شفیعی گفت: امروز ما می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که جمهوری اسلامی تنها نظامی در جهان است که مشروعیت خود را در آغاز استقرار به رأی و همه‌پرسی مردمی نهاده است لذا پشتوانه نظام جمهوری اسلامی آرای مردمی است که عاشقانه، آگاهانه و آزادانه در همه‌پرسی شرکت کردند و جمهوری اسلامی را تأیید کردند. 

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار اساسی این است که جمهوری اسلامی در درون خود محتوایی با نام انقلاب اسلامی دارد بنابراین گذر زمان نباید باعث شود که محتوای انقلابی‌گری نظام جمهوری اسلامی دچار خدشه شود و صرفاً در قالب یک نظام معمولی بخواهد به حیات خود ادامه دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی زمانی می‌تواند به حیات واقعی خود که مورد توجه امام راحل بود ادامه دهد که ماهیت انقلابی خود را حفظ کند آن چه در طول ۴۵ سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم هم توجه به ماهیت انقلابی نظام و هم توجه به حضور مردم در انتخابات بوده است.

وی افزود: در نتیجه مردم باید تمام تلاش خود را بکنند تا پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و جمهوری اسلامی را در هر دو بُعد جمهوریت و اسلامیت حفظ کنند هرچند برخی بر طبل جمهوریت و برخی نیز فقط بر طبل اسلامیت با حضور حداقلی مردم می‌کوبند، اما گذر زمان نباید هیچ کدام از این دو مورد را کم‌رنگ کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: برای تداوم حیات نظام جمهوری اسلامی باید با توجه به سخنان و رهنمودهای امامین انقلاب، هر دو جنبه جمهوریت و اسلامیت در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

جمهوریت و اسلامیت در نظام معنای زیبایی از دموکراسی ایجاد کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه‌اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حکومت تنها پناهگاه انسان‌های ضعیف برای بازستانی حق خود از زورگویان و قدرتمندان است نظم و آرامش و برخورداری از حقوق طبیعی و انسانی در جامعه مرهون حکومت است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اولین آیه‌های تشکیل حکومت اسلامی در سوره مائده، آیات ۴۴ تا ۴۹ بیان شده، افزود: این آیات به صراحت فرمان اجرای دستورات خداوند را در اجتماع، توسط رهبری الهی می‌دهد.

وی گفت: امام خمینی(ره) نیز نقش مردم را در حکومت اسلامی این گونه بیان می‌دارند که آگاهی مردم، مشارکت، نظارت و همگامی آنها با حکومت منتخب خودشان، بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین امام راحل ملت را ناظر بر اجرای اسلام می‌دانند و لزوم استمرار حضور مردم و مشارکت مردم در همه امور را جزو مسئولیت‌ها و حقوق آنها بیان می‌دارند و از مردم به عنوان بهترین پشتیبان نظام یاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همه‌پرسی دوازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ به دستور امام راحل انجام شد، تصریح کرد: جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی معنای زیبایی از دموکراسی یا مردم‌سالاری داد و مسیر سیاسی ملت ایران را هموار کرد و اثبات شد که رأی قاطع و ۹۸.۲ درصدی ملت ایران به تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق عینی مردم‌سالاری دینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ همه‌پرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به دستور امام راحل، دیوارهای خفقان را فرو ریخت و جایگاه فراموش و نابود شده ملت ایران را احیا کرد و به آنها این قدرت را داد تا همواره تصمیم‌گیرنده اصلی خود باشند چنان‌که جمله معروف ایشان «میزان رای ملت است» گواه روشنی بر این مدعا است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از