حالت تاریک
محرومیت سرپل‌ذهابی‌‌ها همچنان ادامه دارد؛

۷ساله شدن قطعی اینترنت خانگی در سرپل‌ذهاب

۷ساله شدن قطعی اینترنت خانگی در سرپل‌ذهاب

مردم شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب پس از گذشت هفت سال کماکان از قطعی اینترنت خانگی در عصر انفجار ارتباطات رنج می‌برند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اینترنت به زبان ساده رسانه‌ای است که امکان دسترسی به تمام دنیا را می‌دهد و مانند یک سلاح قدرتمند به هرکسی توانایی انجام هرکاری را خواهد داد.

اینترنت در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته به‌طوری‌ که در قیاس با سایر رسانه‌ها در زمان بسیار کمی توانسته جای خود را در جامعه باز کند و در بین مردم به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست یابد. این رسانه‌ جدید ماهیتی متفاوت از رسانه‌های پیش از خود دارد و می‌توان گفت که در عین حال همه رسانه‌های دیگر را در خود دارد. 

با پیدایش اینترنت تغییرات اجتماعی هم به همراه آن ایجاد شده که بیش از همه در میان جوانان به عنوان بیشترین تعداد کاربران اینترنت، نمایان است.

امروزه بسیاری از فعالیت‌های روزمره‌ای که مردم  در زمان‌های نه چندان دور به خاطر انجام آن صبح زود از منزل خارج می‌شدند با داشتن یک رایانه یا حتی گاهی اوقات با یک گوشی تلفن همراه اندرویدی در داخل منزل قابل انجام شده است، فعالیت‌هایی همچون پرداخت قبض‌های آب و برق و گاز، خرید انواع وسایل، سفارش غذا، جابه‌جایی و انتقال پول و ... را با استفاده از رایانه و گوشی تلفن همراه بدون اینکه نیازی به بیرون رفتن باشد، انجام می‌دهیم.

اینترنت امروزه به گونه‌ای وارد زندگی مردم شده است که فکر کردن به روزی که اینترنت نباشد غیرممکن شده است بنابراین دولت‌ها برای تأمین اینترنت برای مردم باید زیرساخت‌هایی را آماده کنند که خطوط تلفن ثابت خانگی و فیبر نوری از جمله این زیرساخت‌های مهم است.

در شهرستان سرپل‌ذهاب زلزله‌ای مهیب در ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ به وقوع پیوست که خرابی‌های بسیاری به بار آورد و عزیزان بسیاری را از ما گرفت و مردم شهرستان را داغدار کرد.

با صدور پیام رهبر انقلاب همه مردم ایران اسلامی به کمک زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب آمدند و دولت و دستگاه‌های مختلف نیز کار بازسازی شهرستان را شروع کردند.
 
یکی از زیرساخت‌های مهم شهرستان که مورد آسیب قرار گرفت خطوط تلفن ثابت منازل در برخی از محلات شهر بود که اکنون با گذشت قریب به هفت سال از زلزله همچنان بازسازی نشده و بخشی از مردم شهرستان درگیر مشکلات قطعی تلفن ثابت منازل خود هستند که نقش مهمی در استفاده از اینترنت ثابت دارد.

فیبر نوری بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل می‌دهد که می‌تواند جایگزین اینترنت خطوط تلفن ثابت شده و سرعت اینترنت را نیز تا ۱۰ برابر افزایش دهد لذا در کشور مورد توجه قرار گرفت.

دولت سیزدهم استفاده از فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأمور اجرای این پروژه شد و اولین استان و کلانشهری که قرارداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها را ثبت کرد،  کرمانشاه بود.

این پروژه هم‌اکنون در استان کرمانشاه در حال انجام است و تاکنون بیش از ۳ هزار پورت مورد استفاده قرار گرفته و ۳ هزار و ۱۰۰ مشترک درحال استفاده از اینترنت فیبر نوری هستند که به گفته مدیرکل ارتباطات استان کرمانشاه سرعت آن ۹۰ برابر اینترنت ثابت ADSL است.

عملیات عمرانی این پروژه در سطح استان هم‌اکنون در کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، قصرشیرین، گیلانغرب و روانسر در حال انجام است.

اجرای پروژه فیبر نوری در سرپل‌ذهاب با توجه به اینکه خطوط تلفن ثابت برخی از محلات آن در زمان زلزله قطع شده و مشترکین حتی امکان استفاده از اینترنت ثابت ADSL  را ندارند بیش از سایر نقاط استان ضرورت دارد و باید در اولویت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات استان قرار می‌گرفت.


۷ سال است از داشتن اینترنت ثابت خانگی محروم هستیم 

ادیب نظری که یکی از ساکنان شهر سرپل‌ذهاب است که در زمان زلزله خط تلفن ثابت آنها قطع شده و هنوز مجدد وصل نشده است در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: خط تلفن منزل ما از سال ۹۶ قطع شده و ما هفت سال است که از داشتن اینترنت خانگی محروم هستیم.

وی افزود: امروزه بسیاری از امور مردم با استفاده از اینترنت انجام می‌شود ولی زیرساخت‌های شهرستان برای استفاده مردم از اینترنت ثابت فراهم نیست.

پروژه فیبر نوری که امکان استفاده از اینترنت بهتر و پر سرعت‌تر را برای مردم فراهم می‌کند باید قبل از هر نقطه دیگری در استان در سرپل‌ذهاب اجرا می‌شد که بسیاری از شهروندان آن به دلیل عدم وجود خطوط تلفن ثابت از اینترنت ثابت خانگی محروم شده‌اند.

پروژه فیبر نوری سرعت اینترنت خانگی را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد که در شهرستان سرپل‌ذهاب ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صدرالله بابلی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: پروژه فیبر نوری یکی از موضوعات مهمی است که در دولت سیزدهم نیز مورد توجه ویژه دولت قرار گرفت.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: تاکنون ۵۰ درصد زیرساخت‌های فیبر نوری در شهرستان انجام شده و هم‌اکنون حدود ۳ هزار پورت اینترنت خانگی آماده واگذاری است و زیرساخت ۸۵ درصد ادارات نیز در این دولت به فیبر نوری تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: این پروژه یکی از کارهای بزرگ و قابل تقدیر دولت سیزدهم است و کار بزرگی در استان و شهرستان‌های مختلف انجام شده است، در سرپل‌ذهاب نیز ۵۰ درصد باقی‌مانده پروژه فیبر نوری درحال انجام است که باید با سرعت بیشتری دنبال شود تا مردم بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

نماینده عالی دولت در شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: پروژه فیبر نوری زیرساخت بسیار خوبی است که مزایایی همچون ۱۰ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ایجاد اشتغال و دسترسی سریع و آسان مردم به اینترنت را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان افزود: امیدواریم با تلاش بیشتر و تسریع کار پیمانکار مربوطه ۵۰ درصد باقی‌مانده طرح هر چه سریعتر انجام شود.


۳ هزار پورت آماده واگذاری به متقاضیان اینترنت خانگی فیبر نوری است

نظری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: با توجه به از بین رفتن زیرساخت‌های تلفن ثابت در اثر زلزله در سرپل‌ذهاب اجرای پروژه فیبر نوری در شهرستان آغاز شد.

رئیس مخابرات سرپل‌ذهاب افزود: اجرای پروژه فیبر نوری تا منزل مشترکین در خصوص تلفن ثابت در بستر فیبر نوری آغاز شده و هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس مخابرات شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: پروژه هم‌اکنون در حال اجرا است و کار متوقف نشده و ما در تلاش هستیم که ۵۰ درصد باقی‌مانده را هرچه سریعتر به اتمام برسانیم.

وی در پایان افزود: از مزایای اجرای این پروژه افزایش سرعت اینترنت خانگی و استفاده همزمان با انجام عملیات عمرانی است و هم‌اکنون ۳ هزار پورت آماده استفاده است که در صورت اعلام نیاز و درخواست مشترکین ما آماده واگذاری به متقاضیان هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اینترنت یکی از ملزومات زندگی انسان‌ها شده است که حتی فکر کردن به عدم وجود آن هم غیرممکن است لذا امیدواریم زیرساخت‌های استفاده از اینترنت در جامعه هرچه سریعتر برای مردم فراهم شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از