
عضو انجمن علمی مهدویت عنوان کرد:
بررسی ابعاد مهدویت در کلام امام رضا
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امام هشتم (ع) با وجود شرایط دشوار عباسی، مفاهیم عمیقی درباره غیبت، ظهور و انتظار امام مهدی (عج) مطرح کردند که امروز راهگشای شناخت صحیح مهدویت و مسیر انتظار است.
حجتالاسلام والمسلمین جواد نصراللهپور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با تأکید بر جایگاه کلیدی آموزههای امام رضا (ع) در تبیین معارف مهدوی، اظهار داشت: در مجموعه معارف اهل بیت (ع)، امام رضا (ع) یکی از امامانی است که با وجود فشار شدید حاکمیت عباسی، نسبت به مسئله مهدویت و تبیین ابعاد آن، سکوت نکردند و به شیوهای دقیق، عمیق و متناسب با شرایط زمان، نکات مهمی را مطرح کردند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: در روایات امام رضا (ع) نکات دقیقی درباره هویت امام عصر (عج)، علت غیبت، شرایط منتظران، ویژگیهای دوران غیبت و چگونگی تحقق ظهور آمده است؛ در منابعی مانند «کافی»، «کمالالدین و تمام النعمه»، «الغیبة» و «بحارالأنوار»، روایات متعددی از آن حضرت (ع) نقل شده که هر یک دریچهای به شناخت بهتر مسئله مهدویت است.
وی با اشاره به روایتی از کتاب «کافی»، گفت: ایوب ابن نوح از اصحاب امام رضا (ع) نقل میکند که به آن حضرت عرض کرد: «امیدوارم شما صاحبالامر باشید، کسی که زمین را پر از عدل و داد میکند»، حضرت (ع) در پاسخ، فرمودند: «همه ما اهل بیت (ع) به شهادت میرسیم، و آن موعود نهایی فرزندی از نسل من است که ولادتش و محل زندگیاش مخفی است، ولی نسب او مشخص است»، این روایت، به وضوح به پنهانی بودن ولادت حضرت مهدی (عج) و انقطاع ظاهری ایشان از جامعه اشاره دارد.
نصراللهپور ادامه داد: امام رضا (ع) دو علت عمده برای غیبت امام زمان (عج) برشمردهاند: نخست، اینکه هیچ بیعتی از طواغیت زمان بر گردن ایشان نباشد، تا در زمان ظهور، بدون محدودیت و با قدرت مطلق الهی قیام کنند؛ دوم، مسئله آزمایش مردم است، حضرت فرمودند: «تا مردم غربال و پاکسازی نشوند و در معرض فتنه قرار نگیرند، ظهور محقق نمیشود».
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سخنان امام رضا (ع)، آخرالزمان دورهای توصیف میشود که ایمان مردم بهشدت در معرض خطر است؛ حضرت (عج) میفرمایند: «شخص در صبح با ایمان از خانه بیرون میرود، اما شب هنگام بیایمان بازمیگردد،» این جمله نشان میدهد که ایمان در آخرالزمان، امری سیال و پرآسیب است و حفظ آن، مجاهدتی دائمی میطلبد.
وی با اشاره به فضیلت «انتظار فرج»، گفت: امام رضا (ع) در روایتی که در «کمالالدین» و «تفسیر عیاشی» آمده، میفرمایند: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج»، این بیان؛ انتظاری فعال، آگاهانه، توأم با صبر، بصیرت، مسئولیتپذیری و عمل را نشان میدهد؛ نه انتظار منفعل و بیتحرک.
نصراللهپور عنوان کرد: از جمله روایات زیبا، نقل اشعار دعبل خزاعی شاعر اهل بیت (ع) است که وقتی درباره ظهور حضرت مهدی (عج) شعری میخواند، امام رضا (ع) گریه میکنند و میفرمایند: «روحالقدس این سخن را بر زبان تو جاری ساخت»، حضرت سپس امامان بعد از خود را برمیشمارند و ظهور حضرت مهدی (عج) را وعده تخلفناپذیر الهی میدانند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام رضا (ع) درباره دشواریهای دوران ظهور اشاره و بیان کرد: حضرت فرمودند: شما امروز راحتترید از روزگار ظهور؛ اگر قائم ما قیام کند، خون، عرق، بیداری و مجاهدت خواهید داشت»، همچنین میفرمایند: «مهدی ما غذای ساده میخورد، لباس خشن میپوشد و سبکزیستی را الگو قرار میدهد»، اینها نشانه آمادگی سخت و بیوقفهای است که یاران حضرت باید در خود ایجاد کنند.
وی در پایان تأکید کرد: امروز رسالت ما این است که با تقویت معرفت نسبت به حضرت ولیعصر (عج)، بصیرت در مواجهه با فتنههای آخرالزمان و پایبندی به اخلاق و شریعت، در مسیر انتظار واقعی حرکت کنیم؛ باید با مجاهدت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، زمینهساز ظهور آن عزیز باشیم؛ همانطور که امام رضا (ع) فرمودند: «ظهور همانند قیامت است؛ ناگهانی، عظیم، و حتمی»، اما تنها منتظران آگاه و پایدار، از آن بهره خواهند برد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!