حالت تاریک
مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه مطرح کرد:

مانع‌تراشی دشمنان در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب

مانع‌تراشی دشمنان در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه گفت: بسیاری از دشمنان ما در خارج از کشور و ایادی آنها در داخل کشور با بررسی بیانیه گام دوم انقلاب و گزاره‌های آن فتنه‌هایی را در سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۸ بر کشور ما تحمیل کردند.

سلمان محمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: نقشه راه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های کلی در آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی ریاست جمهور است.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه افزود: بر اساس سند بنیادین تحول آموزش و پرورش ما مکلف هستیم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که به مراتبی از حیات طیبه برسند که مقدمه‌ساز ظهور امام زمان(ع) شوند.

تربیتی چندساحتی موجب تربیت متوازن دانش‌آموزان می‌شود
وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید دوم مقام معظم رهبری تاکید بر تربیت چند ساحتی شده که ساحت‌های مختلف تربیتی موجب تربیت متوازن دانش‌آموزان می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی اس، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از این سند با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو و جامع یاد می‌کنند، بر همین اساس باید تلاش کنیم تا این سند عملیاتی شود.

محمدی ادامه داد: دشمن در تقابل با تربیت و آموزش بیکار ننشسته و در هر کدام از پنج مرحله گام دوم انقلاب تلاش کرده است تا موانع و دست‌اندازهایی را ایجاد کند.

وی گفت: بسیاری از دشمنان ما در خارج از کشور و ایادی آنها در داخل کشور با بررسی بیانیه گام دوم انقلاب و گزاره‌های آن فتنه‌هایی را در سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۸ بر کشور ما تحمیل کردند که هر بار به لطف امام زمان(عج)، درایت مقام معظم رهبری و حضور به موقع مردم عزیز کشورمان خنثی شدند.

محمدی خاطرنشان کرد: در اکثر این فتنه‌ها تمرکز بر دانشگاه و دانشجویان بود، پس از آن فتنه‌ای دست‌ساز را بر مردم ما تحمیل کردند که همان کرونا بود و در این فتنه دانش‌آموزان و دانشجویان ما به مدت سه سال درگیر بیماری منحوس کرونا شدند و مدارس و دانشگاه‌های ما به تعطیلی کشیده شدند.

وی افزود: ما می‌دانیم که العلم سلطان و این بدان معناست که علم، قدرت می‌آورد، با این حال شرایط کرونا، طالبان علم ما را مدتی از فضای علمی و آموزشی دور کرد اما به همت دولت سیزدهم در فضای علمی، مجازی و رسانه‌ای کار خوبی انجام شد و آن بحران را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

این مقام مسئول گفت: در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تصمیم رئیس‌جمهور‌ و وزارت آموزش و پرورش بر این شد که مدارس را بازگشایی کنند، این در حالی بود که بسیاری با بازگشایی مدارس مخالف بودند.

آموزش به عنوان ابزاری در خدمت تربیت است
مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد، گفت: آموزش به عنوان ابزاری در خدمت تربیت است.

محمدی ادامه داد: خودباوری و خوداتکایی از محوری‌ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش‌آموزان مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پس از تجارب ناکامشان در فتنه‌های پیشین این بار دشمنان به جای تمرکز بر دانشجو و دانشگاه، بر روی آموزش و پرورش تمرکز کردند.

محمدی ادامه داد: دانش‌آموزان ما قطعاً دانش‌آموزانی توانمند و ولایت‌مدار هستند ولی بعضاً تعداد اندکی به خاطر هیجانات روحی، روانی و اقتضای سنشان در جریان تبلیغات رسانه‌ای دشمن قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن نیز فکر می‌کرد همین قضیه راه نفوذی برای تاثیرگذاری بر دانش‌آموزان است اما در آن ایام سردار سلامی فرمانده سپاه گفت با همین دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان که دشمن بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است انتقام خون شهیدان را از آنها می‌گیریم.

محمدی گفت: در فتنه اخیر که بحث کشف حجاب مطرح بود هزاران دانش‌آموز دختر با شرکت در راهپیمایی بر پایداری ارزش‌ها و حفظ حجابشان تاکید کردند زیرا آنها حجابشان را میراث حضرت فاطمه زهرا(س) دانستند که از این رو با تجمع‌های خود در زمان‌های حساس به دشمن اجازه نفوذ و دخالت بیشتر را در این قضیه ندادند.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه اذعان داشت: این فتنه نیز با حضور به موقع معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها خنثی شد البته در این دولت کارهای خوبی برای خنثی‌کردن فتنه‌ها و بصیرت‌افزایی به دانش‌آموزان صورت گرفت که امیدواریم با قدرت بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به پروژه مسمومیت در مدارس که یکی دیگر از توطئه‌های دشمنان بود، خاطرنشان کرد: دشمن پس از شکست در پروژه‌های پیشین خود در کشور با مخدوش کردن آرامش دانش‌آموزان و خانواده‌ها مجدد می‌خواستند مدارس را به تعطیلی بکشانند.

رویکرد آموزش و پرورش رویکرد تربیتی است
محمدی با تاکید بر این اینکه رویکرد آموزش و پرورش رویکرد تربیتی است، گفت: تربیت در آموزش و پرورش بر سه اصل مدرسه‌محوری، احیای نقش تربیتی و دادن نقش به دانش‌آموزان بنا شده است.

وی افزود: نگاه اولیای مدرسه به دانش‌آموزان صرفاً نگاه آموزشی نیست هرچند در دل تربیت، آموزش نیز نهفته است با رعایت این سه اصل، تربیت در مدارس بر پنج هدف متمرکز شده که از سند تحول بنیادین نشأت می‌گیرد.

محمدی ادامه داد: هدف اول تقویت ایمان دانش‌آموزان است که در این مبحث بر آموزش قرآن، عترت و نماز به دانش‌آموزان تاکید می‌شود.

وی گفت: هدف دوم تزریق روحیه امید در بین دانش‌آموزان است که در این مبحث با کمک جهاد تبیین دانش‌آموزان را با دستاوردهای نظام اسلامی در قالب اردوهای پیشرفت و راهیان نور آشنا می‌کنیم.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه اذعان کرد: هدف سوم ایجاد نشاط در مدارس است که از طریق اجرای برنامه‌های متنوع، جشنواره‌های مختلف فرهنگی ورزشی و همایش‌های متعدد به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: هدف چهارم خرد‌ ورزی است یعنی باید برای دانش‌آموزان شرایطی ایجاد شود که از قوه عقلانیت خود استفاده کنند از این رو آنها را تشویق به شرکت در جلسات گفتگومحور کرده‌ایم تا بتوانند عقاید خود را ابراز کنند.

محمدی ادامه داد: هدف پنجم مبحث تقویت و توجه به هویت ایرانی اسلامی است در این هدف دانش‌آموزان باید به ایرانی بودن خود افتخار کنند به این منظور در مدرسه هر دانش‌آموز عضو یک تشکل می‌شود که از آن میان می‌توان به جمعیت هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و پیشگامان اشاره کرد.

وی بیان کرد: این هدف‌های پنجگانه هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی و اجرا در مدارس ما هستند در مجموع تلاش مجموعه آموزش و پرورش تربیت دانش‌آموزان در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

محمدی در ادامه گفت: برای ایجاد نشاط دانش آموزان و اهمیت درس تربیت بدنی طی سالجاری حدود ۳۴ زمین چمن مصنوعی در ۳۴ مدرسه، هشت سالن ورزشی، ۱۲ کلاس درس تربیت بدنی در قالب طرح شهید سلیمانی احداث شده است.

وی گفت: به منظور ایجاد ارتباط عاطفی بچه‌ها با والدین و همچنین استفاده بهینه از مراکز ورزشی مقرر شده روزهای پنجشنبه مادران و دختران و روزهای جمعه پدران بهمراه پسران در سالن‌های ورزشی بصورت رایگان استفاده کنند.

اجرای پویش چهارشنبه‌های امام رضایی در مدارس
محمدی با تاکید بر اهمیت معنویت در بین نوجوان به پویش چهارشنبه‌های امام رضایی گفت: این طرح با هدف ترویج فرهنگ ناب رضوی بین نسل نو روزهای چهارشنبه در مدارس اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: با همراهی دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدارس صلوات خاصه امام رضا(ع) به‌صورت دسته جمعی قرائت می‌شود که حال و هوای مدرسه را با حال معنوی حریم ملکوتی آستان امام رضا(ع) پیوند می‌دهد.

محمدی همچنین با اشاره به برنامه‌های مختلف فرهنگی در مناسبت‌های مختلف در مدارس از جمله زنگ استکبارستیزی یا زنگ مقاومت تصریح کرد: در مسائل فرهنگی و پرورشی بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان نسل امروز جزء اولویت‌های آموزش و پرورش است.

این مسئول بر تربیت تمام ساحتی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تنها درس خواندن و ورزش کردن دانش آموزان ملاک نیست بلکه به دنبال تربیت چندساحتی باید باشیم و دانش آموزان در همه زمینه‌ها به شکل متوازن و متعادل رشد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراض مشکلات معیشتی برخی از معلمان که در پی آن منجر به تجمعات و سوء استفاده عده‌ای از مغرضین نظام می‌شد، خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان به عنوان یک اقدام بزرگ در دولت سیزدهم برای رفع تبعیض و حل مشکلات معیشتی قشر فرهنگی محسوب می‌شود.

محمدی گفت: در استان کرمانشاه بیش از 26 هزار معلم در طرح رتبه‌بندی قرار گرفتند و حقوق و مزایای آنها تقریباً دو برابر شد، هر چند این طرح در اجرا ایرادهایی داشت اما به مرور و با رفع آنها موجب رضایت معلمان قرار گرفت.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه در ادامه گفت: در راستای اجرای عدالت آموزشی با طرح سوالات استاندارد امتحانات نهایی برگ‌های امتحانی بدون هیچ گونه هویت در بین حوزه‌های مختلف تصحیح اوراق در سراسر کشور برای تصحیح به صورت الکترونیکی توزیع شد که حتی نام دانش‌آموز و حوزه مربوطه نیز مشخص نبود تا کاملا عادلانه اوراق تصحیح شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به یکی دیگر اقدامات دولت سیزدهم در جذب و استخدام معلمان اشاره کرد و افزود: امسال با برگزاری آزمون در سه مرحله و سهمیه‌های بالا برای پایه ابتدایی و استثنایی و متوسطه معلم جذب شد که ۱۶ گروه ارزیاب مورد سنجش قرار می‌گرفتند و حتی سوالات مصاحبه بصورت آنلاین ارائه می‌شد و خود افراد ارزیاب تا حدود ده دقیقه قبل از حضور فرد مصاحبه‌شونده از محتوای سوالات اطلاعی نداشتند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارت‌آموزی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر، افزود: مهارت‌آموزی، استعدادیابی و تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش آموزان باشد.

وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت‌آموزی است، تصریح کرد: حرفه‌آموزی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از نیازهای آینده کشور باشد.

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: دشمن به دنبال القا کردن روحیه ناامیدی در بین دانش‌آموزان است و ما باید طبق منویات مقام عظمای ولایت برای آنها زمینه روحیه امید و خودباوری ایجاد کنیم و از سوی دیگر دانش‌آموزان به هویت ایرانی اسلامی خود افتخار کنند.

مانع‌تراشی دشمنان در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از