حالت تاریک
آفتی جان‌کاه که بلای جان درختان زاگرس شده؛

«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب

«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب

لورانتوس به‌عنوان آفتی جان‌کاه و انگلی امروز به چالشی بزرگ پیش روی درختان زاگرس در کرمانشاه و منطقه گیلانغرب تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ استان کرمانشاه دارای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت است که ۷۴ درصد از این مساحت را عرصه‌های طبیعی و ۵۲۷ هزار هکتار را جنگل با گونه‌های متفاوت در برمی‌گیرد.

شهرستان گیلانغرب نیز در حوزه عرصه‌های طبیعی در مجموع دارای ۱۸۵ هزار هکتار عرصه جنگل و مرتع  است که امروز این عرصه وسیع غنی و ارزشمند مبتلا به نوعی چالش و آفت جان‌کاه برای درختان بلوط شده است.

بیش از ۹۰ درصد از درختان جنگل منطقه از نوع بلوط و بقیه این جنگل‌ها شامل درختانی نظیر بنه و سایر گونه مانند زالزالک، کیکم، ارجن، بادام کوهی هستند، همچنین میوه و گال درختان بلوط نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کابردهای فراوان دارد.

در سال های اخیر بافت جنگلی بلوط‌های زاگرس را آفت لورانتوس تهدید می‌کند؛ لورانتوس گیاهی نیمه انگلی است که بر روی گونه‌های جنگلی به خصوص بلوط می‌روید و به دلیل عرصه وسیع بافت جنگلی بلوط در شهرستان گیلانغرب، این آفت تهدید بزرگی برای درختان بلوط این منطقه به حساب می‌آید.

لورانتوس با نام محلی مخور، بوته‌ای است که در فصل رویش درخت، به صورت توده انبوه و سبز رنگ با برگ‌های گوشتی و فاقد ریشه روی درخت می‌روید و به جای ریشه، هاوستوریوم دارد و مواد مورد نیاز خود را از درخت میزبان جذب می‌کند و در فصل خزان درخت، به صورت کپه‌های قهوه‌ای تیره و یا غده‌های گرز مانند بر روی درخت به طور کامل نمایان است.

لورانتوس از سال‌ها پیش به صورت محدود و پراکنده بر روی درختان بلوط این منطقه مشاهده می‌شد و در گذشته دامداران آن‌ها 
را برای تعلیف دام و مصرف دارویی قطع می‌کردند.

محل رویش این گیاه نیمه‌انگلی بر روی درخت میزبان به صورت غده متورم است و یکی از مشخصه‌های بارز آن ماندگاری بذر بر روی درخت تا اواخر زمستان است.


سطح وسیعی از جنگل‌های قلاجه و بلاله آلوده به لورانتوس است

ربیعی؛ رئيس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: سطح قابل توجهی از مساحت ۱۸۵ هکتاری عرصه جنگلی شهرستان گیلانغرب به این گیاه نیمه‌انگلی آلوده است.

وی با اشاره به انجام بازدید و نظارت‌های مستمراز فعالت پیمانکاران، اظهار داشت: سال گذشته و طی قرارداد با پیمانکار ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گیلانغرب از وجود این گیاه نیمه‌انگلی پاکسازی شده است و امسال نیز پیگیری‌ها برای جذب حمایت در حوزه آفت‌زدایی از درختان بلوط به صورت جدی ادامه دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه مناطق آلوده‌شده شهرستان گیلانغرب بیشتر در حوزه جنگلی قلاجه و بلاله  واقع شده، خاطرنشان کرد: بهترین و ساده‌ترین راه کنترل و مبارزه با این بیماری قطع شاخه‌های آلوده است.


اداره منابع طبیعی هر ساله برنامه‌های مختلفی برای از بین بردن این آفت و افت‌های جنگلی درختان بلوط دارد اما در عین حال غفلت مسئولان یا کم‌کاری در مبارزه با گسترش این آفت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به درختان بلوط این استان وارد کند و در این خصوص علاوه بر برنامه‌ریزی مسئولان استان اختصاص بودجه کافی از سوی مسئولان کشوری ضروری به نظر می‌رسد.

 در سال‌های گذشته بلایای طبیعی نظیر خشکسالی و آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی خسارت‌های زیادی را به صدها هکتار از جنگل‌های شهرستان گیلانغرب وارد کرده که این مهم ضرورت توجه به این عرصه‌های طبیعی را  دو چندان کرده است.

خبرنگار: مجتبی جنگلی‌نیا

 

انتهای خبر/

«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب
«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب
«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب
«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب
«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب
«لورانتوس»؛ کابوس شوم بلوط در گیلانغرب

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از